Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktordemonteringar

55 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

S.Wiklund

#31 » 21:15:33, 27-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är en kompis till mig som har den. skulle tro att du får den helt gratis bara du hämtar den isåfall. vet motorn på den har rasat har jag för mig, den ahr även orginal regskylt kvar.

om det är intressant så kan vi fortsätta prata via pm funktionen så vi inte pajar den här tråden med sånt som inte hör dit
Kör: volvo v70 d5 2007
nuffield universal m4 1952
S.Wiklund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:23, 08-09-2010
Ort: Östervåla, Heby Kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield Universal m4 1952



JOLOF

#32 » 21:44:15, 27-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok!! Tack! :buga:

Hälsar
Janne L

1 person gillar det här inlägget.
JOLOF
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:58, 03-01-2010
Ort: Arboga/Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T21, T24, T31
AGRIA 4800
AGRIA/REINHARDT DRABANT
Grålle
BM VICTOR
BM BOXER

Brynjar

#33 » 11:02:48, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.okonomi-deler.no/default.aspx

Dette er en bra butikk,traktorspesialisten... :grin: Vet ikke hvor mye de har til MF 65 men denne butikken er verd et besøk... Faktisk veeeldig rimelige priser :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

PERTHOMAS FRISK

#34 » 12:35:47, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har delrenoverat en Dexta och nu en MF TE20 och har handlat delar (nya) från www.agrilineproducts.com och är mycket nöjd, bra priser snabba leveranser c:a 5 dgr. Rekommenderas. I huvudsak Ferguson,fordson,DB &Case-IH.
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650

Richard Hjelm

#35 » 20:26:24, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog kan jag förstå att det ligger god lönsamhet i att stycka traktorer/skogsmaskiner,sökte efter en beg motor till grannens Buster (3cyl Perkins) priserna låg för 3år sedan på ca 8-10 000 kronor=ungefär vad man ger för en hel traktor av nämda modell.Sökte också en motor till en Jd 2120 80års mod om jag inte missminner mig pris 19-22000 kronor skrapad bara block och topp hepp!. Och när det gäller nyare maskiner så är nog försäkringsbolagen ganska förutseende då det ju ligger i deras eget intresse att frigöra friska komponenter till försäkringsreparationer-det är ju ändå vi försäkringstagare som får betala kalaset i slutändan via premierna,bolagen verkar det ju inte gå någon nöd på då dom är så rika så att dom kan öppna egna banker.
Richard Hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:51, 22-12-2012
Ort: Bjuråker Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: John deere 1640 3130 Ford 2000 Hymas 900T scania tgb 30 Ih Drott bandlastare Volvo N86 separatlastare Ferguson 65/Trima skotare halvbandare Bm21 Ducati 900ss Husquarna 400WR

LeifAndersson

#36 » 21:06:23, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr var det mer lönsamt med traktordemontering, men idag är det inte många som bara sysslar med demontering. Det är otroligt dyrt att demontera en maskin och sedan lagerhålla delarna. Miljökraven är omfattande och intransport av objekten kostar. Så klaga inte på begagnatpriserna, snart finns det inga begagnade delar till äldre traktorer. Då blir det bara att lämna sin gamla trotjänare till metallåtervinning när något allvarligt inträffar. :sad:
Du säger att en Bustermotor kostar 8-10k, det stämmer säkert då har ju demonteraren fått igen sina utlägg för frakt och demontering. Sedan är det bara inköpspriset och lagerhållning av mer lågfrekventa delar kvar så kanske det blir en vinst i slutänden också för företaget. Så 8-10k för en liten traktormotor har ingen tjänat några stora pengar på! Skulle demonteraren sätta ett företagsmässigt motiverat pris på den lilla motorn så skulle absolut ingen kunna köpa den. Så därför hävdar jag att delar till "veteranmaskiner" inte kommer att vara tillgängliga i företagsmässig demontering länge till. Så vill du att någon ska hantera din reservdel yrkesmässigt både praktiskt och miljömässigt så måste det kosta en slant, annars är det inte företagsmässigt intressant och inga delar kommer att finnas till gamlingarna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Richard Hjelm

#37 » 21:31:15, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åhua det låter som att strordrakarna i skrotsvängen är i ekonomisk knipa,kanske läge att hamstra på sig ett lager med braåha prylar.
Richard Hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:51, 22-12-2012
Ort: Bjuråker Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: John deere 1640 3130 Ford 2000 Hymas 900T scania tgb 30 Ih Drott bandlastare Volvo N86 separatlastare Ferguson 65/Trima skotare halvbandare Bm21 Ducati 900ss Husquarna 400WR

LeifAndersson

#38 » 22:55:21, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som är aktiva idag klarar sig nog ekonomiskt alldeles utmärkt, men det beror nog på att de har breddat verksamheten och inte bara sysslar med traktordemontering. Prylar till riktigt gamla traktorer ryms tyvärr inte i det konceptet. Är övertygad om att ingen av de "stora drakarna" har sina huvudsakliga intäkter från demontering av traktorer idag. :sad:
Delar till våra gamlingar får vi nog söka på Blocket och hos mindre "småpulare" på bystan som kan hålla på lite i skymundan och pula på ( Ni Norrmän får ursäkta ordvalet) med gamla traktorer mer på fritiden.
Skördetröskor har redan gått den vägen att de hämtas som metallskrot genom försäkringsbolagets avtal med metalluppköpare de är inte längre intressanta för demontering om de inte levereras in till demonteraren eller är av en mycket intressant modell och står nästgårds. Det är bara en tidsfråga till det gäller gamla jordbrukstraktorer också, här i Norrland är det redan ett faktum. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#39 » 23:10:10, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bl,a TK's håller på med mycket mer än demontering.

Vissa maskiner (entreprenad) repareras & säljs när de har gynnsamt skick istället för att demonteras.

Många entreprenadmaskiner exporteras, liksom många Ford & Fergusontraktorer.

Import & försäljning av entreprenadmaskiner, gissar att de flesta kommer från England.

Försäljning av nya delar, från olika leverantörer, begagnade startmotorer, generatorer & liknande är ett elände att lämna garantier på enligt uppgift..

Samt maskintransporter.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Richard Hjelm

#40 » 07:13:15, 27-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart så har man i dag ett totalkoncept där man knåpar ihop ekonomiskt intressanta maskiner via donations metoden,renoverar komponenter etc och får ett ekonomiskt flow som inte grusgrops skrotarna hade möjlighet till,men jag är övertygad om att en och annan gamling fortfarande passerar lager hyllorna utan att det för den skull blir några röda siffror i bokföringen.Ett litet tips ang skördetröskor prova med att annonsera ut din heffaklump i baltikum,sålde i fjol både en tröska och en trasig Belarus traktor dit fick bra betalt utan problem med prutningar,bankväxlar etc.
Richard Hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:51, 22-12-2012
Ort: Bjuråker Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: John deere 1640 3130 Ford 2000 Hymas 900T scania tgb 30 Ih Drott bandlastare Volvo N86 separatlastare Ferguson 65/Trima skotare halvbandare Bm21 Ducati 900ss Husquarna 400WR

teamleiking

#41 » 12:37:53, 19-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.
Jag är ute efter lite prylar till bakändan på en BM55. Även huvar, front, framvagn och smådetaljer.
teamleiking
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:34, 30-09-2013
Ort: hallen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm55 med scania v8. Traktorpulling

krokodilen

#42 » 14:34:00, 19-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ltz skrev:Spanade lite på den där traktordelar. En imponerande samling enheter för demontering. Begriper inte riktigt hur de kan demontera så "vettiga " enheter.. utbrända osv förstår jag.. men när det tillsynes inte är några tokigheter med maskinen.. är det värt att demontera en 4x4, 80-90 talare som har motorras? Eller är alla försäkringsbolagsenheter som säkerligen har något mera tokigt?..

Är det så bra pengar i en uppstyckad traktor? Jag fick för mig att beggade delar var hyffsat billiga. Någon som har insikt som kan förklara här..:)


Tja en halvrisig fungerande Ford 4wd 6610 eller liknande kanske är värd 75-90+m på markanden en traktor skrot kränger ZF-axeln från en sådan maskin i delar för 40-50 000:-. Sedan har de "bara resten" kvar om de inte skickar den till Thailand direkt vill säga.

Sedan tror jag nog inte att den som åker till en traktorskrot med sin halvsura traktor förväntar sig att få marknadspris heller direkt.

Dock så blir det ju snabbt stora värden i lagerhållningen jag va hos Ljungs traktorförmedling i våras och så köpte de in alla (gamla) maskiner från ett dödsbo av en kund som kom in när jag var där. Jag hörde vad de betalade och var för sig så var det ju billigt som f-n.

Dock tror jag slutnotan gick på runt en 100:ing & det är ju pengar som måste in ganska snabbt .

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

superg

#43 » 18:45:02, 08-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behövde en insprutningspump till min IH 784 då det konstaterades att den som satt på var kass, efter att ha ringt runt lite utan framgång tänkte jag att det kanske fanns ngn i Danmark! Jag skulle ju ändå dit på semester och visst kan man förena nytta med nöje!
Efter att googlat runt lite hittade jag en jättestor traktorskrot, Sjörup Traktor A/S, problemet var att de endast sålde till : Kun Engrossalg, så jag körde då till: Sörensen og Lynggaard A/S som är en traktorfirma som ligger i Viborg i närheten av Sjörup (på Jylland).
Så jag gick in hos dom och frågade ifall de kunde ringa Sjörup och fixa en pump, och visst gjorde dom det! Dagen efter så hämtade jag den hos dom! (Sörensen og Lynggaard).
Så jag är väldigt nöjd med deras bemötande och hjälpsamhet!
Anledningen att jag inte ringde dom innan är att jag har svårt förstå danska o engelska på telefon, så jag hade den gamla pumpen med mig så att de fick se på den själva..
Stort tack till dom! :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
superg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:14, 18-10-2013
Ort: Kungälv

Sven Ådala

#44 » 08:14:04, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har precis köpt tillbaks min gamla Bison 470, efter 21 år. Jag söker en original ljuddämpare till den. Skall vara den långa modellen, grå och med 4 isvetsade förstärkningar under till.
Någon som har en ide var man kan få tag på en sådan?
Sven Ådala
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:26, 09-12-2014
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 36,350,320,470 och Nuffield 10/60

mimeck

#45 » 18:58:30, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns ju en länk till en karta här på forumet. Via googlemaps eller nått.

Där fanns det lite olika skrotar sist jag var där och tittade. Hittade inte dit just nu men om nånn har adressen så länka gärna dit.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: arne perbjörs, Lars Runström och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se