Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dragstyrka BM 400

25 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

hassealmqvist (trådstartaren)

#1 » 00:23:24, 30-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Detta är mitt första inlägg och jag kan inte så mycket om traktorer men funderar på att skaffa mig en BM 400.
Jag skall ha den till att bl. a köra hem min båt till tomten. Körstäckan är ca 3 km.

Det som oroar mig är en backe med 10% lutning 70 m lång.
Båt + kärra väger ca 7 ton. Jag skall ju kunna köra både upp och ner. :???:

Hur kommer detta att gå ? Är det så att traktorn klarar detta lätt som en plätt ?

Man vill ju inte närma sig backen med oron att vagnen halvvägs upp i backen drar med sig traktorn baklänges nedför i en allt högre hastighet.

Nog vill jag ha bromsar på kärran men undrar ändå om traktorn på lägsta växel motorbromsar tillräckligt bra när man kör ner ?

Nämnas kan att jag beräknat kraften på dragstången till ca 1000 kg när man kör uppför om man även tar hänsyn till friktion.

Frågan kanske kan ställas så enkelt som att klarar traktorn att dra med 10000 Nm/1000Kg ?

Hans Almqvist
hassealmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:08, 28-10-2007
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 800



Ralle

#2 » 15:05:48, 30-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

10000 N menar du va? Inte Nm...

Nog tror jag att den orkar, men lovar inget.
Dragkraften borde ju gå att räkna ut om man vet utväxling i lådan och hjulradien, tror inte det är några problem, men sen är ju frågan om du får ner kraften i backen...?
Och bromsar på släpet måste du absolut ha, annars kommer du bli olycklig!
Dessutom olaglig...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

björken

#3 » 22:33:41, 30-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för underlag på vägen du ska köra på?
Är det en kärra som lägger en del vikt på traktorn eller en fyrhjulsvagn som har obelastat drag?
Jag tror att det kommer att fungera förutsatt hyggligt bra fäste.
Varför just en 400'a? Skulle ju inte skada den här övningen med en lite större och tyngre traktor :?

/Björken
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

hassealmqvist (trådstartaren)

#4 » 23:03:29, 30-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju helt rätt att det skall vara Newton.

Backen är ju asfalterad vilket ju borde borga för bra grepp.

Om vi antar att bakhjulsradien är 0.6m krävs ett moment av
0.6m* 10000N=6000Nm.

I specifikationen för BM 400 hittar jag att :
Max vridmomentet är vid 1350 v/min=16,7 kpm = 9.81*16.7 kNm
=164 kNm. Jisses.

Antag att jag kör på lägsta växel.

Vid 2250v/min gör traktorn 2,2 km/timme.
På en timme har motorn roterat 2250*60=1350000 varv.

Alltså: För att traktorn skall röra sig 1 meter krävs att vevaxeln roterar 135000/2200 = 61 varv.

Omkretsen på bakhjulet är ca 2*0.6*pi =3.8 meter.
För att bakhjulet skall rotera 1 varv krävs att vevaxeln roterar 3.8*61= 232 varv.
Medför att utväxlingen är 232:1.

Vridmomentet på bakaxeln blir då 164 kNm * 232= 38 MNm. Jisses**2

Det skulle betyda en marginal på 6000 ggr. Det duger för mig.
Noteras skall kanske att detta är vid motorns högsta vridmoment.
Momentkurvan kan väl inte vara så illa så det blir några problem.

Då återstår frågan om man har tillräckligt grepp på torr asfalt så att man
inte slirar och om traktorn stegrar sig ? Kommer det att krävas frontvikter ?

Friktionskoefficienten på torr asfalt verkar var någonstans mellan 0.7 och 1.0.
Vi antar 0.7. Om traktorn inte skall slira måste då tyngden på bakaxeln vara
1000kg/0.7=1.430 Kg. Hmm. Jag har inte hittat någon uppgift på viktfördelningen
mellan fram och bakaxel men känner instinktivt att detta verkar kritiskt.

Jag har inte införskaffat någon vagn ännu och kanske bra är det för det vore nog inte så
dumt med en 500 Kg tyngd extra på bakaxeln.
Alternativt kanske man kan lasta ner bakaxeln med vikter.
I varje fall så skall man nog inte försöka sig på övningen när backen är våt.

Vi antar att viktfördelningen är just 1.430 Kg på bakaxeln och och 600Kg på fram.
Hjulbasen är 2.1 meter.
För att traktorn då skall stegra sig krävs ett moment av 600*9.81*2.1 = 12360 Nm.
Draget sitter på ca 35 cm höjd. Med 10000 N drag i kroken blir
vridande momentet 10000 *0,35 = 3500 Nm => Här finns en marginal med faktor 3.5
Alltså : traktorn stegrar sig inte!

Anledningen till att jag har fastnat för BM 400 är att den storleksmässigt och
pengamässigt passar mig bra.

Tack för svaren.
Jag skulle vara intresserad av att någon kollar att mina beräkningar är korrekta.
Framförallt momentet på bakaxeln. Det verkar nästan orimligt stort.

/Hasse
hassealmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:08, 28-10-2007
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 800

MN

#5 » 08:31:06, 31-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du gör några missar här. Det är ju en BM 400 och inte "Big Bud" :grin:


hassealmqvist skrev:Jo det är ju helt rätt att det skall vara Newton.

Backen är ju asfalterad vilket ju borde borga för bra grepp.

Om vi antar att bakhjulsradien är 0.6m krävs ett moment av
0.6m* 10000N=6000Nm.

I specifikationen för BM 400 hittar jag att :
Max vridmomentet är vid 1350 v/min=16,7 kpm = 9.81*16.7 kNm
=164 kNm. Jisses.

16,7 kpm är ca 165 Nm! Tänk på att de största lastbildieslarna ligger på 3000 Nm!
Antag att jag kör på lägsta växel.

Vid 2250v/min gör traktorn 2,2 km/timme.
På en timme har motorn roterat 2250*60=1350000 varv.

Alltså: För att traktorn skall röra sig 1 meter krävs att vevaxeln roterar 135000/2200 = 61 varv.

Omkretsen på bakhjulet är ca 2*0.6*pi =3.8 meter.
För att bakhjulet skall rotera 1 varv krävs att vevaxeln roterar 3.8*61= 232 varv.
Medför att utväxlingen är 232:1.

Vridmomentet på bakaxeln blir då 164 kNm * 232= 38 MNm. Jisses**2

Vid 2250 rpm har du knappast så högt vrid som 165 Nm längre. HAr inte orkat räkna vidare i övrigt....

Det skulle betyda en marginal på 6000 ggr. Det duger för mig.
Noteras skall kanske att detta är vid motorns högsta vridmoment.
Momentkurvan kan väl inte vara så illa så det blir några problem.

Då återstår frågan om man har tillräckligt grepp på torr asfalt så att man
inte slirar och om traktorn stegrar sig ? Kommer det att krävas frontvikter ?

Friktionskoefficienten på torr asfalt verkar var någonstans mellan 0.7 och 1.0.
Vi antar 0.7. Om traktorn inte skall slira måste då tyngden på bakaxeln vara
1000kg/0.7=1.430 Kg. Hmm. Jag har inte hittat någon uppgift på viktfördelningen
mellan fram och bakaxel men känner instinktivt att detta verkar kritiskt.

Jag har inte införskaffat någon vagn ännu och kanske bra är det för det vore nog inte så
dumt med en 500 Kg tyngd extra på bakaxeln.
Alternativt kanske man kan lasta ner bakaxeln med vikter.
I varje fall så skall man nog inte försöka sig på övningen när backen är våt.

Vi antar att viktfördelningen är just 1.430 Kg på bakaxeln och och 600Kg på fram.
Hjulbasen är 2.1 meter.
För att traktorn då skall stegra sig krävs ett moment av 600*9.81*2.1 = 12360 Nm.
Draget sitter på ca 35 cm höjd. Med 10000 N drag i kroken blir
vridande momentet 10000 *0,35 = 3500 Nm => Här finns en marginal med faktor 3.5
Alltså : traktorn stegrar sig inte!

Anledningen till att jag har fastnat för BM 400 är att den storleksmässigt och
pengamässigt passar mig bra.

Tack för svaren.
Jag skulle vara intresserad av att någon kollar att mina beräkningar är korrekta.
Framförallt momentet på bakaxeln. Det verkar nästan orimligt stort.

/Hasse


Jag skulle inte vilja åka utför med BM400:a med 7 ton obromsat bakom. Beror som sagt på om det är en kärra eller vagn samt hur backen ser ut. Uppåt tror jag nog inte att det är ngr problem. Låg växel från början så du slipper växla!

MVH

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ralle

#6 » 08:54:52, 31-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, inte 164 kNm, utan 164 Nm...
Alltså endast en tusendel av vad du fick det till! (ganska mycket mindre)

Sen har du ju då inte 164 Nm vid 2250 varv, men å andra sidan så orkar inte motorn kommer ju varvet att sjunka, och vartefter kommer du ju att få max vrid (vid 1350 varv), så det behöver du nog inte oroa dig för, även om det går lite saktare.
Sen kanske du bör tänka på, i alla fall om du ligger på gränsen, att efter alla år kanske det fattas några Nm i motorn...

Angående utför med 7 ton efter en 400 så gör man inte så med obromsat släp, så är det bara!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

hassealmqvist (trådstartaren)

#7 » 08:59:51, 31-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Jo jag insåg att det var orimligt med det momentet och höll på att skriva när MN påpekade detta. Tack!

Bromsar har jag insett att jag måste ha. Så det kommer jag att ordna.
Hur kommer jag kanske tillbaks till i ett annat inlägg.

Varvtalet 2250 v/min använde jag bara för att räkna ut utväxlingen från vevaxel till bakhjul. Jag har inte bråttom upp för backen så
jag väljer ett varvtal där jag får bästa moment.

När det gäller valet mellan vagn och kärra verkar kärra att föredra då man kan se till att öka trycket på bakaxel utan att öka ekipagets totala vikt.

Vilket tryck är lämligt 500-600 Kg ?

Draget i kroken har en viss positiv effekt då förskjutningen av viktförhållandet ökar trycket på bakaxeln.
Jag borde kunna räkna hem ca 600/3,5 = 170 kg ökat tryck på bakaxeln.

Halva backen har 10% lutning (ca 40m) därefter en liten sväng där stigningen
minskar till 5%
Tyvärr går det inte att ta satts eftersom där är 90 graders sväng just i början i backen. Kanske inte lämpligt heller eftersom jag vill gå in i backen med lägsta växel.

/Hasse
hassealmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:08, 28-10-2007
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 800

Anders W

#8 » 09:33:53, 31-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
I traktor power(tidning) har man gjort dragkraftsmätningar på en bm viktor (6kN) och en bm 425, (5kN).
Bm 400 borde ligga något högre.
Statens maskinprovningar har säkert testat dragkraften på alla dessa.
Någon här har säkert deras provningsmeddelanden om du vill ha exakta data.
Största probelmet är dock utför, som flera nämnt.
Om jag inte minns fel så får man dra dubbla totlatvikten efter en jordbrukstraktor utan broms på släpet.
Det finns ett JTI.meddelande om eftermotnering av bromsar på traktorsläp, kolla deras hemsida.

m.v.h
AW.
PS repmanualen för bm400 är inscannad, även bm350 och bm 800.
Cd skickas till maskinisten inom kort, jag skall försöka få med lite flre manualer.
DS
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Ulf

#9 » 10:38:37, 31-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, utför är spännande!

För ett antal år sedan så var det en som skulle hjälpa svärfar att köra ensilagebalar.
Svärfar lastade, lastade och lastade, tills framhjulen lättade på Bustern och tog då av en bal.
Han som körde är mycket rutinerad. Men efter nerförsbacken hemma och den tvär kurvan i slutet var han svett,
trots att det var broms på släpet. Det rök både om gubbe och bromsar!
Han själv sa att han var mest orolig för att det skulle knyta sig i kurvan och skicka hela dreten i diket!
Det blev visst någon öl för att få ner temperaturen på honom medans bromsarna svalnade...
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Robban_C

#10 » 15:26:56, 31-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns (fanns) folk som dött i slutet av långa utförsbackar!
Och orsaken till att broms krävs på släp vid dubbla totalvikten (tror jag också att det är) är att man annars inte kan göra nånting när traktorn reser sig. Inte bromsa, inte nånting alls! Folk har dött även av detta.

När du ska upp för backen kanske det inte är vikten bak du ska tänka på utan vikten fram. En lastare med en skopa sand gör stor skillnad där fram.

Gällande stödlasten så beror det dels på var du har draget. Vissa 400 har bara jordbruksdrag och jag kan tänka mig att 500 kg eller möjligen ett ton (tveksamt) kan vara lämpligt då.
Vissa har riktig hitch och då kan jag tänka mig att 1-1,5 ton (möjligen 2 ton?) kan vara lämplig stödlast.
Hitchen sitter dessutom längre in = lyfter inte framtofflorna lika mycket.
Nu är jag lite osäker på stödlasterna på just Buster men det är säkert nån som säger ifrån om jag är ute och cyklar.

Men det finns en till faktor här:
En båt på 7 ton är antagligen rätt lång. Det borde innebära att man får börja fundera på hur stödlasten ändras i takt med tjälskott och liknande. Vore ju synd om du knäcker nåt pga släpet gungar över en tjälbula. Tror dock inte att du knäcker nåt på traktorn men jag har en krokig dragbalk pga tjälskott. I mitt fall så gick det fortare än vad din Buster nånsin kommer att göra men det kan ju vara bra att ha det i tankarna i alla fall.

Och glöm inte att räkna med kärrans vikt också! Säkert 1-1,5 ton.

Och tänk på att hejdarna på en gammal Buster inte alltid är så som dom var som nya. Och inte ens då var det några superhejdare om vi ser till långa backar och tungt släp.

Ett säkert alternativ är ju att leta rätt på en äldre stordragare, gärna med 4wd. Jag har fått för mig att dessa inte är så attraktiva inom jordbruket eftersom dom är för gamla.
Emellertid brukar dessa ha en smärre negativ påverkan på plånboken. Man får dock oerhört mycket traktor för pengarna.

Kan det vara ett alternativ att leja ut transporten till nån lokal lantbrukare? Är det inte jättelånga sträckor så borde några hundra skattefritt lösa problemet.
Men det är ju garanterat roligare att skaffa sig en egen traktor. :thumme:

Några varningar:
En nästan ny Belarus/Zetor (eller nåt sånt) stordragare sköt puffran utför en lång backe här på hemorten för många år sen. Han motorbromsade och det bara ökade och ökade tills motorn sköt. Då ökade det ännu mer. Han slutade i diket! Han hade dock mångfalt mer än 7 ton bakom. Men han hade ju också mer att motorbromsa med.
En annan episod är min kollega som hade en rätt ny JD eller Valtra (minns inte vilketdera). En av hans anställda körde fullt spett med tungt lastat bakom. Kopplade ur ovanför en utförsbacke så traktorn fick löpa fritt. Full fart nedför och det gick alldeles utmärkt ända tills han släppte upp kopplingen längst ner i botten. Kostade massa stålar.


Edit: Hej o välkommen!
Har slutat på forumet!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

hassealmqvist (trådstartaren)

#11 » 16:51:23, 31-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite förtydligande.

1)
Båten är en långkölad segelbåt, ca 10 m lång.
Den väger 5.6 ton riggad. Riggen drygt 200 Kg.
Då är vi nere på 5.4 ton. Till detta kommer ju kärran
som jag uppskattade till högst 1.5 ton.
Vi pratar om max 7 ton. Jag tror det hamnar under detta
Men det är bättre att inte använda sig av några glädkekalkyler.

2)
Färdvägen är mindre än 3 km och asfalterad hela vägen.
Det är ok om jag färdas i 2 km/tim. Denna transport sker ju
bara 2 ggr/år och om det tar mig 1.5 timma, så är ju det inte hela världen.
Jag kan låta min son gå före och kolla att det inte har
tillkommit några ojämnheter i vägen.
2 km/timme skall han väll klara av. Kanske 3 på rakorna där det är plant.
Han får väll hålla sig ur vägen i nedförsbacken.

3)
Jag hade tänkt att införskaffa en traktor med frontlastare för att kunna ploga vägen som går fram till vår tomt.


När man pratar om att Viktor drar (6kN). Hur menar man då ?
Är det då bakhjulen börjar slira ? På vilket underlag ?
Eller är det vad traktorn förmår m.a.p. vridmoment, på lägsta växel om man har idealt fäste ?

/Hasse
hassealmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:08, 28-10-2007
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 800

Ralle

#12 » 10:48:13, 01-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders W skrev:PS repmanualen för bm400 är inscannad, även bm350 och bm 800.
Cd skickas till maskinisten inom kort, jag skall försöka få med lite flre manualer.
DS

:off_topic: Ser fram emot detta" :buga:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C

#13 » 13:58:49, 01-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hasse, du behöver nog inte oroa dig för orken i sig. Får traktorn bara fäste utan att resa sig så orkar den.
Men kan inte en gammal BM650 vara ett gott alternativ? Den är också lika driftsäker som ett järnspett men den är nåt eller några ton tyngre = mer att dra med.
Tänk också på att den traktor du väljer bör ha ett lättåtkomligt och lättmanövrerat reglage till hydrauluttaget bak. Ett reglage som sitter trassligt till kanske inte är nån hit när det börjar hända spännande saker.

Och jag tror att det är helt lugnt vad gäller fäste. Jag tar mig upp ur grusgroparna med bortåt 8 ton på kärran på bara 2wd. Traktorn är visserligen tyngre än din men dom backarna är branta och vi pratar i mitt fall om en traktor som är relativt lätt i arschlet. Och på grusväg!
Brukar dock använda 4wd eftersom den "tuggar" mindre då.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

hassealmqvist (trådstartaren)

#14 » 14:18:16, 01-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för synpunkterna Robban_C!

Faktum är att jag redan börjat snegla på en tyngre traktor och faktiskt just en BM 650. Det verkar finnas sådana till salu för rimliga pengar.
Tittar man på vikt på traktorn och vad man kan lyfta i hydallyften
blr det tillsammans 3900+2750=6650 Kg. Modell 80 eller senare.
D.v.s om jag lastar på ordenligt
på baklyften så är jag nära att få dra kärran med båt utan bromsar på släpet.
Något jag nog inte gör ändå.

Vad skall man vara observant på när det gäller dessa ?

Jag har ju tidigare "läst in mig på BM 400". Hur är det med servicevänligheten på 650 ? Bromsar, koppling o.s.v.
Det är ju i det hela en större maskin som kanske kostar mer i underhåll och så.
Nu hör det ju till saken att jag kommer att köra väldigt lite. Kanske 50 tim/år.

Det låter ju bra om den är så driftsäker som du säger.

/Hasse
hassealmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:08, 28-10-2007
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 800

Robban_C

#15 » 15:05:15, 01-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaderna i underhållskostnad är nog så små att du inte behöver oroa dig för det. Några liter motorolja hit eller dit på ett par år eller så.

Servicevänligheten är nog ungefär lika bra/illa som på 400 också. Lite tyngre komponenter men i stort sett samma uppbyggnad och i stort sett samma sak att köra, bara lite större/bredare.
En extra cyl att renovera om du mot förmodan ska renovera puffran men det är ändå inga stora pengar.

För info:
700 är en 650 med turbo och lite förstärkningar i puffran för att klara turbon.
650 turbo är en 650 med eftermonterad turbo, dom håller bevisligen även utan dom där förstärkningarna som 700 har.
Alla tre varianterna duger för ditt bruk men en 650 utan stressfläkt är rimligen billigast.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jpd och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se