Jo det är ju helt rätt att det skall vara Newton.
Backen är ju asfalterad vilket ju borde borga för bra grepp.
Om vi antar att bakhjulsradien är 0.6m krävs ett moment av
0.6m* 10000N=6000Nm.
I specifikationen för BM 400 hittar jag att :
Max vridmomentet är vid 1350 v/min=16,7 kpm = 9.81*16.7 kNm
=164 kNm. Jisses.
Antag att jag kör på lägsta
växel.
Vid 2250v/min gör traktorn 2,2 km/timme.
På en timme har motorn roterat 2250*60=1350000 varv.
Alltså: För att traktorn skall röra sig 1 meter krävs att vevaxeln roterar 135000/2200 = 61 varv.
Omkretsen på bakhjulet är ca 2*0.6*pi =3.8 meter.
För att bakhjulet skall rotera 1 varv krävs att vevaxeln roterar 3.8*61= 232 varv.
Medför att utväxlingen är 232:1.
Vridmomentet på bakaxeln blir då 164 kNm * 232= 38 MNm. Jisses**2
Det skulle betyda en marginal på 6000 ggr. Det duger för mig.
Noteras skall kanske att detta är vid motorns högsta vridmoment.
Momentkurvan kan väl inte vara så illa så det blir några problem.
Då återstår frågan om man har tillräckligt grepp på torr asfalt så att man
inte slirar och om traktorn stegrar sig ? Kommer det att krävas frontvikter ?
Friktionskoefficienten på torr asfalt verkar var någonstans mellan 0.7 och 1.0.
Vi antar 0.7. Om traktorn inte skall slira måste då tyngden på bakaxeln vara
1000kg/0.7=1.430 Kg. Hmm. Jag har inte hittat någon uppgift på viktfördelningen
mellan fram och bakaxel men känner instinktivt att detta verkar kritiskt.
Jag har inte införskaffat någon
vagn ännu och kanske bra är det för det vore nog inte så
dumt med en 500 Kg tyngd extra på bakaxeln.
Alternativt kanske man kan lasta ner bakaxeln med vikter.
I varje fall så skall man nog inte försöka sig på övningen när backen är våt.
Vi antar att viktfördelningen är just 1.430 Kg på bakaxeln och och 600Kg på fram.
Hjulbasen är 2.1 meter.
För att traktorn då skall stegra sig krävs ett moment av 600*9.81*2.1 = 12360 Nm.
Draget sitter på ca 35 cm höjd. Med 10000 N drag i kroken blir
vridande momentet 10000 *0,35 = 3500 Nm => Här finns en marginal med faktor 3.5
Alltså : traktorn stegrar sig inte!
Anledningen till att jag har fastnat för BM 400 är att den storleksmässigt och
pengamässigt passar mig bra.
Tack för svaren.
Jag skulle vara intresserad av att någon kollar att mina beräkningar är korrekta.
Framförallt momentet på bakaxeln. Det verkar nästan orimligt stort.
/Hasse