Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Montage av snökedjor på jordbrukstraktor

51 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Nisse Husberg

#31 » 09:16:32, 17-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vår steniga skog med vassa skärvor blir däckena förstörda på nolltid utan grova kättingar. Så jag kör med rutked som jag lägger på genom att lyfta bakjulet med en höglyftande verkstadsdomkraft eller så lyfter jag hjulet med stödbenet på skogskranen (fäst i ramen på traktorn). Det senare är snabbast men ger avgaser i verkstaden.

Men rutor så behövs det sällan efterspänning eller så räcker det med att man spänner yttre sidokättingen.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga



bm1113

#32 » 16:42:49, 17-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif A skrev:har plogat en del med traktorn IH 1255 XL 4wd med 320 blad och vinge under årens lopp.
har gått ifrån kedjorna bak och har nu skruvdubb och tycker dom funkar bra. fram har vi sajpade däck och det är kanongrepp i dom. innan dom åkte på var man tvungen att ha framhjulsdriften i för att kunna styra.
ett varningens ord om sajpdäcken är att inte ha dom runtom när det är olika däckstorlek. fördelningslådan kan gå sönder. vet några som har råkat ut för detta. problemen sluta då normala däck användes bak.


Hej nu undrar jag varför det skulle bli problem med Saipade runt om bara man har rätt motsvarande dimensioner fram och bak ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tomten

#33 » 17:43:11, 17-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

problemet ligger nog i att en jordbrukare offta nöter upp 2 uppsättningar framdäck på en uppsättning bakdäck och därför mer eller mindre alltid har "fel" storlek på framhjulen en andra anledning är att 90% av alla jordbrukstraktorer egentligen inte är bygda för att gå långa transporter med 4wd inkåpplad, dom är bygda för att gå på fält eller i skogen när 4wdn är inkopplad och därför har dom ett par % högre hastighet på framhjulen för att inte börja ploga med hjulen i svängarna
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

Leif A

#34 » 17:48:05, 17-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

kör man 4wd inkopplad vill framhjul gå lite längre sträcka än bakhjul.
sajp fram och ribb bak så får du "slir" på ribbdäcken.
har du då sajp runt om så kan det inte bli "slir" i däcken.
och sajpade har ett sånt grepp så fördelningslådan ger sig!!!!
gäller på dom med olika stora fram/bakhjul.
kan nämna det att dom första hyvlarna som hadde dessa slet loss slitbanan när dom bromsade!!!!
hoppas det klarnade lite om detta :)
Användarvisningsbild
Leif A
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:29:38, 15-09-2007
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 1260B

deex

#35 » 09:24:42, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

far ursakta stavningen da jag sitter i nya zeeland pa engelskt tangentbord

det gar utmarkt att ha saipade dack bade fram och bak om man har koll pa fordrivningen, dvs man maste kolla upp fram och bakdackens rullomkrets i forhallande till varandra, de flesta traktorer har en fordrivning pa ungefar 1.1 till 1.2 dvs framdacken snurrar lite fortare. detta maste stamma aven nar man byter dack, det gar inte bara att byta till samma dimension. det kan skillja 5% i omkrets pa samma dimension men olika tillverkare. det ar inte ens sakert att fram och bak fran samma tillverkare fungerar bra ihop.

sa det gar alldeles utmarkt att ha saipade dack fram och bak, vet om flera stycken som har det med utmarkt resultat och inga som helst broblem utom dock lite for bra faste ibland.
deex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:26, 13-10-2006
Ort: Östergötland
Maskintyp: Hjullastare

tomten

#36 » 22:58:11, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

javis men ärligt talat vem har sådan stenkåll på sina däck? och vem byter så offta att det ojämna slitaget inte blir nått problem? jag menar det är svårt att komma i från det faktum att framhjulen snurrar minst dubbelt så många varv per km som bakdäcken gör helt enkelt för att har betydligt mindre omkrets eller hur? så här löste vi problemet med fäste under plogning med jordbrukare, vi satte skruvdubbar fram och en 3 meters kuhn jorfräs med återpackare bak och sen körde jag 2wd 99% av tiden. den extra vikten bak tillsammans med rätt lufttryck jorde att varken sajpning dubb eller kedjor behövdes bak dubben fram hadde jag enbart för att få styrfäste, naturligtvis hjälpte dom även till dom gånger jag behövde 4wd. men det var bara i extremfall tex start i brant backe med fult blad osv så fort man fått upp lite fart var det bara att slå av drivningen fram
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

Anders.B

#37 » 23:50:19, 20-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon vedertagen regel om hur hårt en kedja ska sitta för att det ska vara "lagom" ?

I mitt fall 13,6x38 och vanlig tvärlänk på jordbruksdäck.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Nisse Husberg

#38 » 08:01:42, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man spänner för hand så är det väl bara att spänna så hårt det går. Jag tar upp hjulen med domkraft och tvinnar och spänner allt jag orkar och ändå blir kättingarna lösa då man kört hela vintern. Jag har en höglyftande domkraft så jag får upp bakhjulen. Före det var det nästan omöjligt att spänna tillräckligt utan man var tvungen att spänna på nytt då man kört en tid.

Viktigt är att knacka alla länkar raka för de fastnar lätt i fel läge och då de lossnar vid körning så blir de väldigt lösa.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

Anders.B

#39 » 09:04:10, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hissar också upp hjulen så den biten är inga problem.

Spänner med handkraft, och stänger till med björnlåset så det blir stumt, men efter lite körning så får man in handen mellan sidokedja och däck. Har dock aldrig tappat någon kedja på det viset.

Nackdelen är att tvärlänkarna alltid mer eller mindre hittar ner mellan klackarna på däcket..

Skulle man spänna dom bergfast så kanske man slipper det, men hur mår däck och kedjor då?
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Nisse Husberg

#40 » 10:07:19, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, jag förstår. Jag använder rutmönstrade ked så då har jag inte problem med det. Har du funderat på att sätta in extra tvärlänkar snett över däcket ?

Men jag tror nog man kan spänna så mycket man orkar. 38 tums däck är ganska starka.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

Blom 1

#41 » 10:15:21, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt en föreläsning som Gunnebo stod för så skall inte kedjor sitta för hårt, inte vid tvärlänkade. De motiverade detta med att livslängden ökar om du kör på hårt underlag (typ asfalt). Om de är lite lösa så är det mindre risk att du alltid träffar asfalten med samma yta på snökedjorna, är de lite lösa roterar/rör de sig och du får ett jämnare slitage.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Grett

#42 » 12:21:04, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:Jag antar att det används en hel del snökedjor. För inte allt för många år sedan gick det att beställa en ny John Deer med ”Norgehytt” (generöst utrymme för snökedjor) men det är tydligen inget som efterfrågas längre, det finns åtminstone inte! Jag tycker det är överdrivet och minimalt utrymme under skärmarna på nya traktorer idag, såvida man inte byter ner sig till en mindre hjuldimension. Dessutom är det enormt stora dieseltankar som ibland är svängda runt däcket, vissa sticker t.o.m. utanför hjulhuset (Deutz Agrofarm, Lamborghini R3). :ohnej:


Tänk vilka problem man slipper när man inte har nån hytt :snow:
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Inge79

#43 » 20:59:01, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev: efter lite körning så får man in handen mellan sidokedja och däck.

Det er akkurat som det skal være. En knyttet neve altså, ikke flat hand...
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

Jars

#44 » 22:25:49, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom 1 skrev:Enligt en föreläsning som Gunnebo stod för så skall inte kedjor sitta för hårt, inte vid tvärlänkade. De motiverade detta med att livslängden ökar om du kör på hårt underlag (typ asfalt). Om de är lite lösa så är det mindre risk att du alltid träffar asfalten med samma yta på snökedjorna, är de lite lösa roterar/rör de sig och du får ett jämnare slitage.

Hemma på gården skall det sitta där o icke slänga och svänga då kan du åka på asfalten med utan problem, det skall vara annat närman är uti skogen där skall de sitta löst för att får grepp
för där kan ej köra så fort heller så !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

stegmaster

#45 » 01:50:11, 22-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju minna på denna monteringvideoen av helflytande kedjor.
http://www.youtube.com/watch?v=alM_Alys ... re=related
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert, Google Adsense [Bot] och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se