Här tänker jag försöka dokumentera mina mer eller mindre lyckade ingrepp och missgrepp på min följeslagare i hobbylantbruket. Förhoppningsvis kan detta vara till glädje för andra som är fascinerade av denna utrotningshotade traktorart eller fungera som förströelseläsning för maskinnördar i allmänhet.
Kort bakgrund: Det gröna monstret införskaffades i mars 2006 som ersättning för en Volvo BM 2250 sedan jag tröttnat på att försöka ta mig fram med denna i resterna av Gudrunskogen där skogsbolagens körskador var legio.
Samtidigt skall väl inte stickas under stol med att teknikintresset och ett grundmurat rykte som sin tids föregångare på traktorsidan styrde valet mot denna udda fågel ganska mycket. Framaxelfjädring, tryckluftsbromsar och helsynkad växellåda har ju varit en del av konceptet ända sedan 70-talet. Lägg sedan till ett försvarligt antal hydrauluttag samt kraftuttag, både 540 och 1000 varvs, i båda ändar på åket så kan man fastslå två saker:
1. MB Trac är en väldigt mångsidig och flexibel konstruktion.
2. Det finns massvis med prylar som kan krångla på dem.
Men när man har lant- och skogsbruket som en hobbyverksamhet handlar inte allt om kronor och ören utan man måste få ha lite kul också.
Jag hade redan från början siktat in mig på årsmodell -83 eller nyare. Detta år uppdaterades konstruktionen på ett flertal punkter och tydligaste kännetecknet är att växelspakarna sitter till höger istället för mitt i hyttgolvet som på de äldre modellerna. När det gällde storlek så letade jag i första hand efter de minsta modellerna: 700, 800 och 900. Till nöds skulle kanske en 1000 också kunna accepteras. En frontlastare stod också på önskelistan eftersom detta var tänkt att bli gårdens enda traktor och den måste då, likt en schweizisk armékniv, kunna användas till allt. Nu misstänker jag att de som har minsta erfarenhet av en MB Trac:s för- och nackdelar förtvivlat sitter och skakar på huvudet och jag kan bara hålla med. MB Trac är ingen bra frontlastartraktor, den funkar nog bättre med lastaren bakmonterad. Den är inte heller en dröm i trånga skogspassager med sin tvåsiffriga vändradie och avsaknad av styrbromsar för att hjälpa upp situationen. Nyfikenheten att testa på överskuggade dock nackdelarna och efter att lusläst annonsforum i över ett års tid så dök en skabbig 800 av 1983 års modell med en Kellvelastare upp på Blocket. De totalt nedslitna däcken och det klassiska problemet att högväxeln ville hoppa ur skvallrade om att den hade levt ett hårt liv på de skånska landsvägarna, förmodligen dragande betlass till sockerbruket. Priset var dock acceptabelt, vilket i de här sammanhangen betyder avsevärt mycket dyrare än de flesta andra traktorer av samma årsmodell. MB Trac är en ganska överprisad pjäs med en reservdelsprislista som bitvis tar andan ur en. Det kräver alltså ganska mycket improvisationsförmåga och eget hantverk för att inte traktorägandet skall ruinera en på kuppen. Tack och lov så finns ganska mycket visdom att finna på nätet. Förutom ett flertal trådar här på forumet (Tack, Robban!) så står hjälp även att finna på www.trac-technik.de där man kan klara sig hjälpligt med att damma av skoltyskan.
[/b]