Hoppussling del 8 - Oljefilteranpassning
Nu hade motorns vänstersida fått ordentligt med uppmärksamhet ett tag så det kändes som om det var dags att byta sida och ta en av de större utmaningarna vid hornen: Att få ihop ett fungerande
smörjsystem. Om vi rekapitulerar lite av den information jag hittills lämnat i detta ärende så kan den sammanfattas så här:
1. Pga frontlastarfästena så kan inte den vanliga oljefilterplaceringen på traktorn användas. Därför så satt det på min gamla OM 314 någon sorts hemsnickrad adapterplatta fastskruvad på motorblocket varifrån det var draget hydraulslangar till originaloljefiltret som var fastskruvat på höger framskärm istället. (Varifrån det snabbt omlokaliserades till hyttgolvet när skärmarna slets bort och skogsplåtarna tog deras plats istället.)
Oljefilteradaptern på OM 314 syns mitt i bild. Från denna går två hydraulslangar snett uppåt (och på sistone in i hytten). Övriga slangar i regionen är bränsleslangar mellan pump och tank.
2. På lastbilsmotorn så sitter en betydligt klossigare konstruktion eftersom oljefiltret sitter integrerat med en vattenkyld ”
värmeväxlare”. Ganska smart i och för sig eftersom man med motorvärmarens hjälp på vintern även ljummar på oljan samt att man kan få upp oljetempen lite snabbare när motorn väl är igång och vattnet börjar bli varmt. På sommaren så ser kylvattnet till att oljetempen håller sig under de 120 grader som nog är gränsen för ett långt och hälsosamt motorliv. På minussidan är att detta paket inte har en sportmössa att få plats i traktorramen, vare sig med eller utan
lastare. Chassiet är helt enkelt för smalt.
En liten närbild på Oljefilter/värmeväxlare innan den skruvades loss från OM 364:an. Det grova röret överst i bild är kylvattenmatningen direkt från vattenpumpen. Röret aningen till vänster om detta är tryckluftsmatningen från kompressorn på sin väg bort mot trycktankarna och det vänstra röret som försvinner upp i vänstra hörnet av bilden är returvattenledningen som går från oljefiltret och upp till topplocket. De båda vattenrören måste med andra ord skarvas på med slangar som sedan dras bort till oljefiltrets nya hemtrakter
Vår vän norrmannen, som tidigare refererats till i projektet, valde att helt sonika skruva dit oljefiltret från OM 314 eftersom han inte hade någon lastare att ta hänsyn till. Han lämnade dock en brasklapp om att han planerade att montera ett separat oljekyl i framtiden om han skulle belasta traktorn hårdare. Värt att notera är också att det var en OM 364A från -86 han använde vilket innebär turbo utan intercooler och ca 20 hästar färre än min puffra har.
Nåväl, enligt tesen att det är säkrast att inte använda en sämre konstruktion på kritiska funktioner än vad som originalmonterats, så beslöts att försöka återanvända hela filterkonceptet. Adapterplattan snoddes från OM 314 och passade naturligtvis rakt av, även om det är aningen trängre jämte dieselpumpen på 364:an. Därefter blev det till att tillverka en motsvarande adapterplatta med slanganslutningar att skruva fast på oljefilterhuset.
Hemkörd adapterplatta med två skruvkopplingar för hydraulslang samt skruvhål för montering på oljefilterhuset.
Nästa steg var att hitta en lämplig plats att montera filter/värmeväxlargrunkan på. Efter moget övervägande lät jag den ärva styrservopumpens överblivna plats nere till vänster i fronten. Visst sticker själva filterburken ner ett antal centimeter lägre än den främre hasplåten men markfrigången är ju fortfarande bedövande hög och jag har aldrig varit i närheten att buklanda med farkosten hittills så ser man bara till att köra lite med insidan i fortsättningen så bör det inte vara några problem. På plussidan hamnar att slangarna till filtret sitter relativt bra skyddade när den främre skogsplåten återmonteras, att kabeldragningen till oljetryckskontakten blev väldigt enkel samt att tömning/byte av oljefilter blir lätt att genomföra framledes.
Denna bild är tagen liggande under motorn och blickande framåt på traktorn. Oljeslangarna är de som går in till vänster i adapterplattan. Vattenslangarna går in i höger gavel respektivepå baksidan (syns i bakgrunden).
På denna vy så kan man se oljefiltret till vänster och den remdrivna hydraulpumpen till höger.
Nya oljefilterplaceringen sedd snett framifrån. Lättåtkomlig men aningen oskyddad.Den lilla slangen längst till vänster är en avluftning/evakuering som är ansluten uppe på dieselpumpen och styrservo/kompressorpump
Återstod bara att ansluta oljefilterhuset genom att dra oljeslangar från adapterplattan på motorblocket och skarva på två slangar för kylvattnet på de fasta kopparrör som satt kvar på 364:an när oljefiltergrunkan flyttats bort. Hela denna skarvningsorgie skulle naturligtvis ske i samma grannskap där dieselpumpen, stötdämparfästet och tryckluftsledningen från kompressorn behagade befinna sig. Med lite våld (värma/kröka div. kopparrör i regionen för att få allt att samsas om utrymmet) fick jag dock ihop ormboet. För att fira det hela så festade jag till det med att skarva på oljepåfyllningsröret från lastbilen på ett litet överblivet utrymme jag hittade strax framför tryckluftskompressorn. Med lite tur så kan man nu fylla på
olja utan att lyfta på huven och slabba med oljelocket på ventilkåpan.
Nya oljepåfyllningsröret pryder sin plats bredvid kompressor och insugsrör med rött och fint skruvlock.