Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Projekt: PTT:s MB Trac 800

157 inlägg • Sida 6 av 11
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

TobiasW

#76 » 10:47:50, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

6-cyl Zetor och Ursus-traktorer har 24 v startmotor och 12 v i resten av systemet. Det borde gå att montera ett startrelä från en sådan traktor. :klia:

http://www.oeparts.se/Produkter?id=1124 ... hid=558832
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'



PTT (trådstartaren)

#77 » 21:41:24, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

TobiasW>> Bra tips! Kommer att beaktas. :buga:
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

Exs

#78 » 22:35:20, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var det startrelät jag menade när vi diskuterade startmotorerna innan motorbytet. För då hade du kunnat använda det där som nog var nån form av kallstart i insuget också :thummar: Men det kräver ju som sagt att du klämmer i två batterier i batterihyllan isf.. :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

PTT (trådstartaren)

#79 » 23:07:45, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppussling del 7 – Styrservoanläggning

Härnäst på tur kändes det som det vore lämpligt att pussla ihop orbitrolen på traktorn med den nya styrservopumpen. Originalpumpen hängde sedan demonteringen av 314 fortfarande i sina slangar men kunde nu befrias från dessa och läggas på hyllan för ev. framtida projekt. Eftersom pumpen på 364 sitter väsentligt mycket högre upp så blev det till att hitta en ny, betydligt högre position för styrservooljebehållaren. Originalplaceringen framför kylaren gick bort direkt men efter lite måttande så konstaterades att det nog skulle kunna gå att få plats med den framför/ovanför generatorn. Det fanns t.o.m en befintlig bult av dem som fixerade insugsrören mot varandra som satt extremt välplacerad för att dubblera även som fäste för styrservoburken. Sedan var det bara att kapa till en bit av den ursprungliga matarslangen och ansluta burken till styrservoledningen på den nya motorn samt leda om originalreturen från orbitrolen upp till burkens nya hemvist och slutligen dra en ny avluftningsslang (4 mm pneumatikslang) som var lång nog för att räcka ner till den stora hydrauloljetanken i fronten. Nåväl, då satt burken och alla dess anslutningar på plats. Återstod att pussla ihop tryckledningen från den nya pumpen med traktorns gamla tryckslang som anslöt orbitrolen till systemet. Återigen så var turen på min sida. Genom att trä upp slangen från den ursprungliga styrservopumpens plats nere i fronten, via det vänstra rambenet så visade det sig att den räckte precis fram till tryckröret på den nya motorn. Naturligtvis så var inte kopplingarna kompatibla (hona-hona) men med ett litet mellanstycke så var det bara att skruva ihop det hela. Allt som allt så tog utredning, planering och genomförande ungefär en timme. En bra dag!

Bild
En bild på 364:an när den fortfarande satt kvar i lastbilen. Mitt i bild syns de skarvar på sugslang resp. tryckrör till styrservopumpen där jag tänkte jacka på traktorns oljebehållare och slangar. Rakt ovanför denna skarv syns den fästbult som håller ihop insugsrören och som jag planerar att använda som upphängning för oljebehållaren

Bild
Vy framifrån. Till vänster så syns de maffiga insugsrören där jag lånade en fästpunkt för att hänga oljebehållaren. På bilden så är även servopumpens sugslang ansluten till behållaren och snett ned till vänster kan man se tryckslangen som leder till orbitrolen som väntar på att bli ansluten till servopumpens tryckledning.

Bild

Vy från sidan. Oljebehållaren samsas med den adopterade Audigeneratorn om utrymmet. Alla slangarna är nu anslutna, från vänster: returslang från orbitrol, sugslang till servopump och längst till höger tryckslang från pump till orbitrol. En blå slangen från locket på behållaren som är en avluftning/överströmningsledning som går ner till den stora hydrauloljetanken saknas på ännu på denna bild.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

PTT (trådstartaren)

#80 » 22:43:11, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppussling del 8 - Oljefilteranpassning

Nu hade motorns vänstersida fått ordentligt med uppmärksamhet ett tag så det kändes som om det var dags att byta sida och ta en av de större utmaningarna vid hornen: Att få ihop ett fungerande smörjsystem. Om vi rekapitulerar lite av den information jag hittills lämnat i detta ärende så kan den sammanfattas så här:

1. Pga frontlastarfästena så kan inte den vanliga oljefilterplaceringen på traktorn användas. Därför så satt det på min gamla OM 314 någon sorts hemsnickrad adapterplatta fastskruvad på motorblocket varifrån det var draget hydraulslangar till originaloljefiltret som var fastskruvat på höger framskärm istället. (Varifrån det snabbt omlokaliserades till hyttgolvet när skärmarna slets bort och skogsplåtarna tog deras plats istället.)


Bild
Oljefilteradaptern på OM 314 syns mitt i bild. Från denna går två hydraulslangar snett uppåt (och på sistone in i hytten). Övriga slangar i regionen är bränsleslangar mellan pump och tank.

2. På lastbilsmotorn så sitter en betydligt klossigare konstruktion eftersom oljefiltret sitter integrerat med en vattenkyld ”värmeväxlare”. Ganska smart i och för sig eftersom man med motorvärmarens hjälp på vintern även ljummar på oljan samt att man kan få upp oljetempen lite snabbare när motorn väl är igång och vattnet börjar bli varmt. På sommaren så ser kylvattnet till att oljetempen håller sig under de 120 grader som nog är gränsen för ett långt och hälsosamt motorliv. På minussidan är att detta paket inte har en sportmössa att få plats i traktorramen, vare sig med eller utan lastare. Chassiet är helt enkelt för smalt.

Bild

En liten närbild på Oljefilter/värmeväxlare innan den skruvades loss från OM 364:an. Det grova röret överst i bild är kylvattenmatningen direkt från vattenpumpen. Röret aningen till vänster om detta är tryckluftsmatningen från kompressorn på sin väg bort mot trycktankarna och det vänstra röret som försvinner upp i vänstra hörnet av bilden är returvattenledningen som går från oljefiltret och upp till topplocket. De båda vattenrören måste med andra ord skarvas på med slangar som sedan dras bort till oljefiltrets nya hemtrakter


Vår vän norrmannen, som tidigare refererats till i projektet, valde att helt sonika skruva dit oljefiltret från OM 314 eftersom han inte hade någon lastare att ta hänsyn till. Han lämnade dock en brasklapp om att han planerade att montera ett separat oljekyl i framtiden om han skulle belasta traktorn hårdare. Värt att notera är också att det var en OM 364A från -86 han använde vilket innebär turbo utan intercooler och ca 20 hästar färre än min puffra har.
Nåväl, enligt tesen att det är säkrast att inte använda en sämre konstruktion på kritiska funktioner än vad som originalmonterats, så beslöts att försöka återanvända hela filterkonceptet. Adapterplattan snoddes från OM 314 och passade naturligtvis rakt av, även om det är aningen trängre jämte dieselpumpen på 364:an. Därefter blev det till att tillverka en motsvarande adapterplatta med slanganslutningar att skruva fast på oljefilterhuset.

Bild
Hemkörd adapterplatta med två skruvkopplingar för hydraulslang samt skruvhål för montering på oljefilterhuset.

Nästa steg var att hitta en lämplig plats att montera filter/värmeväxlargrunkan på. Efter moget övervägande lät jag den ärva styrservopumpens överblivna plats nere till vänster i fronten. Visst sticker själva filterburken ner ett antal centimeter lägre än den främre hasplåten men markfrigången är ju fortfarande bedövande hög och jag har aldrig varit i närheten att buklanda med farkosten hittills så ser man bara till att köra lite med insidan i fortsättningen så bör det inte vara några problem. På plussidan hamnar att slangarna till filtret sitter relativt bra skyddade när den främre skogsplåten återmonteras, att kabeldragningen till oljetryckskontakten blev väldigt enkel samt att tömning/byte av oljefilter blir lätt att genomföra framledes.

Bild
Denna bild är tagen liggande under motorn och blickande framåt på traktorn. Oljeslangarna är de som går in till vänster i adapterplattan. Vattenslangarna går in i höger gavel respektivepå baksidan (syns i bakgrunden).

Bild
På denna vy så kan man se oljefiltret till vänster och den remdrivna hydraulpumpen till höger.

Bild
Nya oljefilterplaceringen sedd snett framifrån. Lättåtkomlig men aningen oskyddad.Den lilla slangen längst till vänster är en avluftning/evakuering som är ansluten uppe på dieselpumpen och styrservo/kompressorpump

Återstod bara att ansluta oljefilterhuset genom att dra oljeslangar från adapterplattan på motorblocket och skarva på två slangar för kylvattnet på de fasta kopparrör som satt kvar på 364:an när oljefiltergrunkan flyttats bort. Hela denna skarvningsorgie skulle naturligtvis ske i samma grannskap där dieselpumpen, stötdämparfästet och tryckluftsledningen från kompressorn behagade befinna sig. Med lite våld (värma/kröka div. kopparrör i regionen för att få allt att samsas om utrymmet) fick jag dock ihop ormboet. För att fira det hela så festade jag till det med att skarva på oljepåfyllningsröret från lastbilen på ett litet överblivet utrymme jag hittade strax framför tryckluftskompressorn. Med lite tur så kan man nu fylla på olja utan att lyfta på huven och slabba med oljelocket på ventilkåpan.


Bild
Nya oljepåfyllningsröret pryder sin plats bredvid kompressor och insugsrör med rött och fint skruvlock.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

ROLF DAHLBERG

#81 » 22:50:25, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

va har du bara berg på din mark våran har jag buklandat med flera gånger så den får du nog ha ett skydd
Bild
haett roffe


Korrigerade bildlänken /Lars B
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

PTT (trådstartaren)

#82 » 22:57:09, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roffe>> Du har rätt. Även om jag drar mig för att ge mig ut och simma med maskinerna eftersom jag är allergisk mot körskador i terrängen (fastigheten består av 40% impediment) så måste jag svetsa på ett rejält skydd för filtret. Tricket blir väl att få ihop nåt som fungerar utan att det blir helt oåtkomligt att byta filtret.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

bmrobban

#83 » 07:03:23, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket seriöst motorbyte måste jag säga! Kan du inte göra ett skydd för oljefiltret som du bultar i bukplåten?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

PTT (trådstartaren)

#84 » 11:13:38, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban>> Tackar! Förhoppningen är att jag genom att försöka genomföra svårast möjliga (inom rimligheternas gränser)motorbyteskombination kan bidra med tips och inpiration för andra som går i liknande tankar. Bara genom att t.ex välja en OM 364 A så slipper man intercoolermontaget vilket underlättar livet väsentligt.. Hur som helst, ett oljefilterskydd måste börja skissas på. :thummar:
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

lajo59

#85 » 20:11:22, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med fjädrarna var väldigt intressant har du lite mer bilder på nära håll.Smart med stålplatter Har nästan gett upp om att lösa det med en vettig slant hur mycket fick du böta för fjädrarna.Själv har jag funderat på luftbälgar eftersom man har luftsystem redan.Men dom är ju inte så billiga. :huh:
lajo59
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 12-09-2012
Ort: västerbotten,umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mbtrac 900 T,L50,Macgormick Super bwd 6 diesel

dimorep

#86 » 22:13:54, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: Är det vanlig hyd.slang du har monterat mellan motorblock och oljefilterkonsoll?

Tänk på att den INTE klarar av den oljetemperaturen, måste vara "high-temp" slang = tåla minst 120* (finns både som lågtrycks och hyd.slang) för att den inte ska hårdna av värmen och sen vid sämsta möjliga tillfälle springa läck... :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PTT (trådstartaren)

#87 » 18:45:27, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

lajo59>> Skall försöka ordna lite bättre närbilder härnäst jag har ärenden till maskinhallen i dagsljus. Fjädrarna kostade ca 5500:- inkl. frakt från Finland men då skall man veta att ställkostnaden var 2500:- av denna summa. Slår man sig ihop några stycken så blir styckpriset alltså lägre. Gruppköp, kanske? Jag har kvar specifikationen på fjädern om någon vill beställa likadana från Lesjöfors.

dimorep>> Bra synpunkt. Hittills så har jag bara återanvänt de slangar som satt på OM 314. Jag vet inte vilken kvalitet det är på dem och de är ganska skabbiga (vilket syns på bilderna) men jag tänkte köra lite "shakedown"-test på alltihop innan jag börjar uppgradera till bättre prylar både här och där...
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

bassek

#88 » 19:12:18, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev::uupps: Är det vanlig hyd.slang du har monterat mellan motorblock och oljefilterkonsoll?

Tänk på att den INTE klarar av den oljetemperaturen, måste vara "high-temp" slang = tåla minst 120* (finns både som lågtrycks och hyd.slang) för att den inte ska hårdna av värmen och sen vid sämsta möjliga tillfälle springa läck... :sad:

Lägger även till att slangarna till kylarvätska bör vara med epdm-gummi. Och hydraulslangar är väl bara specade till 85Grader?(finns givetvis olika)
MVH Basse
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

lajo59

#89 » 20:29:51, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon med bilder :hurra:
Min Mb 900t knäar mot framaxeln allt för ofta.Luft fjädring ingen som har spånat i det :klia:
Annars så hare så bra ikväll jag ska då :bira:
lajo59
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 12-09-2012
Ort: västerbotten,umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mbtrac 900 T,L50,Macgormick Super bwd 6 diesel

PTT (trådstartaren)

#90 » 15:25:23, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

lajo59>> Lite fler bilder på fjädringsarrangemanget. Håll till godo!


Bild
Fjädern sitter i adapterplattan med 3 st. rörklammer. Plattan sitter i sin tur fastskruvad med originalfjäderns fästskruv i centrum

Bild
Nedre delen av fjädern. Nedre adapterplattan står i dagsläget löst på original fjäderstyrningstorn på framaxeln. Har funderat på att fixera denna på något sätt för att dämpa utfjädringen på axeln. Går dock åt ganska kraftiga doningar för att stå emot de brytkrafter som kan uppkomma och jag har inte hittat någon klockren lösning på detta ännu...

Bild
Den invändiga hjälpfjädern från min gamla Audi 100 ser ganska skev ut beroende på olika lindningsriktning och stigning. Tala om synvilla! Här syns även fjäderstyrningstornet tydligare.

Bild
Närbild framifrån.
Bild
Vy framifrån
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se