Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Projekt: PTT:s MB Trac 800

157 inlägg • Sida 10 av 11
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

PTT (trådstartaren)

#136 » 19:38:01, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittills så går den alldeles utmärkt men det finns ju alltid lite saker att finlira med och förbättra, utseendet t.ex :vissla:
Det är lite dåligt med nytagna bilder eftersom det inte blivit så mycket mekat sedan i vintras så jag ber att få återkomma med bildamterial när några synliga framsteg gjorts.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101



Exs

#137 » 21:23:36, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser fram emot resultatet! Är det huvfix på gång kanske? :thummar:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

PTT (trådstartaren)

#138 » 22:17:14, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs>> Permanent montage av luftrenaren och därefter ett försök att passa in huven är nog de närmaste projekten. Sedan så råkade jag ju skaffa en sån här http://www.oie.se/Produkt/backkamera-set-1-(40782)?sectionId=3390310 också som måste monteras dit på nåt klurigt sätt. Har tröttnat på att inte se hitchen när man skall koppla på kärrorna. :cool:
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

Exs

#139 » 22:11:04, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag nyfiken! Hur går det för dig? :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Ridgedale

#140 » 19:46:47, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Vi har också en BM 800, skriver åt killen här eftersom han bara pratar engelska :) Vi gjorde dock en riktig dålig affär då det visade sig att motorn var full med vatten...nu provar vi att byta topplockspackning, vi söker en manual som beskriver åtdragningsmomenten, nån som vet?
Ridgedale
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:09, 18-01-2015

PTT (trådstartaren)

#141 » 20:05:20, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Signalen i Mönsterås har en ganska vettig manual på svenska för ca 500:- som innehåller det mesta UTOM just åtdragningsmoment på topplock och andra invärtes moment i motorn så det hjälper inte i detta fall. I den framgår åtminstone att ventilkåpan skall dras med 25 Nm...
Det kanske går att hitta något på det tyska MB Trac-forumet: http://www.trac-technik.de/
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

ls76

#142 » 20:15:05, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PTT skrev:Signalen i Mönsterås har en ganska vettig manual på svenska för ca 500:- som innehåller det mesta UTOM just åtdragningsmoment på topplock och andra invärtes moment i motorn så det hjälper inte i detta fall. I den framgår åtminstone att ventilkåpan skall dras med 25 Nm...
Det kanske går att hitta något på det tyska MB Trac-forumet: http://www.trac-technik.de/

Ring Swedmog (tillhör Signalen) fråga efter Johan så tror jag du kan få dom uppgifterna tel. 0499 49050
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

johannesg

#143 » 22:31:40, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd!

Intressant läsning om 300-serien. Vi har bland annat en MB trac 900 turbo från -90. Alltså sitter där redan en OM364A motor. Vad skulle vara lämpligt att göra för att få lite mer hästkrafter? Original skall det vara 90hk. Vad är möjligt att göra utan att äventyra motorns hållbarhet? Låter ju som att det finns potential hos motorn att ge lite mer.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

PTT (trådstartaren)

#144 » 00:25:36, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Johannes!

Kul att du gillar tråden. :shake_hands: Jag har även lite koll på dig via dina YT-klipp. Eftersom jag också har en Vimek G30 till MB-Trac:en så blir det att man snokar efter andra med samma kombination för att få lite inspiration, har ju bl.a hälsat på ROLF här på forat som kör gammal MB 800 med G30.
Skillnaden på den OM 364A som du har och den OM 364LA som jag tvingade i min traktor är, såvitt jag lyckats läsa mig till, laddluftkylaren och dieselpumpen. Invärtes är motorerna bestyckade på samma sätt. Så min misstanke är att LA har aningen högre laddtryck eftersom laddluftkyleriet tillåter det utan att riskera skenande temperaturer på insugsluften och att dieselpumpen har en annan karakteristik för att passa lastbilskörning bättre (förutom det faktum att den saknar traktormotorns självreglering av varvtalet vid belastning) där acceleration är ett oftare förekommande tema än för en fältarbetande traktor som hellre skall ha högt vridmoment vid låga varvtal för att spara bränsle.
Så jag skulle tro att motorn tål säkert uppåt de 140 hästar en frisk OM 364LA presterar och växellådan bör också klara det. Är väl samma låda som i MB Trac 1000 och den ligger ju i samma härad både i effekt och vridmoment med sin OM 352 utan turbo.

1 person gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

johannesg

#145 » 09:24:31, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad trevligt att det finns någon som tittar på mina videor. :grin: Får vid tillfälle ordna en ny film på G30in med bättre flyt i körningen.

En pumpjustering känner jag mig inte bekväm med, så det får jag lämna till någon annan som kan om jag skulle göra slag i saken någon gång. Men intressant att veta vad som skiljer, och att det inte verkar vara så mycket. Hade även varit trevligt med en turbokonvertering av vår 1000 (OM352). Märks tydlig skillnad mellan traktorerna fast det på pappret inte skiljer så mycket i varken hästkrafter eller vridmoment. Har du någon koll på vad som egentligen skiljer 1000 och 1100? På en del ställen har jag läst att det är turbo i 1100. Men på andra ställen har jag läst att det är samma motor. Kollar jag exempelvis på Konedata så har 1100 samma motor som 1000, alltså utan A i beteckning medans 1300 och större har detta.

En annan sak:
Du nämner i tråden något om skogsplåtar. Hur ser dessa ut? Vi har ju en gammal 800 stående som TS "skogsutrustat". Men den bukplåten (och även hyttförlängningen) är ju ett fuskjobb mångt och mycket. Bukplåten är en enda stor plåt som täcker hela undersidan. Och måste därmed sitta lågt för att framaxeln ska kunna röra sig. Samt att grenar lätt kan komma in från sidan och servicevänligheten är värdelös. Skyddar bara från föremål som kommer rakt underifrån. Har kollat på en del bilder på MB trac som Werner skogsutrustat i Tyskland, och där är ordentliga plåtar som verkar vara uppdelade i flera sektioner, bland annat en som följer med framaxelns rörelser. Har även sett någon lucka under för service. Undrar om din har något liknande. Skulle gärna ha lite skydd under traktorn, men gärna något mer genomtänkt än TS lösning. Med TS menas TS Produktion AB.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

PTT (trådstartaren)

#146 » 10:21:50, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1100 har turbo för att få upp effekten ett litet snäpp, i övrigt så är det i stort sett samma traktor som 1000. De större, 1300-1800, är också turbomatade men tar ut mer effekt för att matcha det större chassiet bättre. På slutet använde de väl dessutom OM 366 (L)A i dessa. Så en turbomatning av OM 352:an i MB 1000 borde vara fullt görbart men man bör nog inte skruva trycket mycket längre än på 1100:an. Lär väl inte finnas oljesprayning av kolvarna för kylning t.ex som de modernare turbomoterna hade som standard.
Mina skogsplåtar består av ett helt "badkar" rakt under hytten som täcker tank, växellåda och lufttankar, en separat bakplåt som är fäst i badkaret och upphängd i rambalkarna strax framför bakaxeln och sedan går bak ända till hitchen, samt ett separat "T" som täcker framaxeln och i princip bara är fäst i denna så att den kan följa dess rörelser. Kollar du på någon av bilderna i början av tråden av traktorn i profil så ser man åtminstone badkaret ganska tydligt. Det sitter fotsteg svetsade direkt på detta eftersom originalstegarna måste plockas bort när man har det monterat.
Serviceluckor saknas sånär som på två hål i botten på badkaret så att man kan komma åt att dränera tryckluftstankarna och en lucka för batterihyllan.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

johannesg

#147 » 10:53:02, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från 1000 och uppåt sitter det OM352/OM366 i något utförande beroende på årsmodell och storlek.

Ja där ser man! Redan i trådens tredje inlägg stod det om plåtarna, och så har jag lyckats missa det. Låter som en något mer genomtänkt och bättre skyddande konstruktion än den som sitter på vår gamla 800 då. Hade varit intressant med mer bilder på dessa om du orkar och har tid någon gång. Men du har ingen hyttförlängning va? Sitter du på sned eller bredvid förarstolen? Med mitt bygge på vår 900 turbo blev det bra med plats att svänga runt, stör mig bara på att hyttstolparna är lite väl breda. Ser att det sitter spakar på ena skärmen också, är det så du kan köra kran utifrån?
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

PTT (trådstartaren)

#148 » 11:46:30, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nog fixa lite bilder framöver. Vi går ju mot ljusare tider som kan ge bättre bildkvalitet.
Sitter på trekvart och kör, ventilpaketet på skärmen var en tillfällig lösning för G30:n. Planen är väl att någon gång i framtiden sätta båda ventilpaketen i bakre hyttväggen och förlänga hytten. Jag har dock inte klurat ut vilken sorts förlängning som är vettigast. man vill ju helst kunna fälla hytten även fortsättningsvis och det begränsar ju designfriheten en del..
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

johannesg

#149 » 14:15:41, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kunna fälla hytten var något av det absolut viktigaste för mig nä jag byggde. Att ta bort denna funktion är lika idiotiskt som att svetsa igen motorhuven så man inte kommer in där.
På Skogsforum kan du läsa om mitt bygge: http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=8&t=25026
En enklare variant är att bara kapa ut under balken vid bakrutan och sätta i en låda där. blir mer trångt men har sett det gjort på några traktorer. Men nu kanske det inte var detta denna tråd skulle handla om
:off_topic:
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

PTT (trådstartaren)

#150 » 20:58:21, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märker att jag varit ytterst sparsam med uppdateringar av denna tråd ett bra tag nu. Det betyder inte att saker inte hänt men inte heller att det hänt speciellt mycket. En liten lägesrapport om de senaste åren är nog dock på sin plats.
Ett av de mest dåliga samvetena när jag väl bytt motor och tagit öket i bruk igen var avsaknaden av luftrenare. En sådan sak skär ju i hjärtat på varje sann motormekaniker. Platsbristen var som vanligt omfattande och att montera luftburken på sin originalposition framför kylaren kändes fel av två anledningar:
1. Eftersom kylarpaketet pga rördragningen till intercoolern flyttats fram ca 15 cm och upp nästan en decimeter plus att själva intercoolerns tjocklek skulle adderas till de 15 centimetrarna så skulle en luftburk i den regionen innebära ännu med "myrsloksutseende"" och ännu mindre chans att någonsin kunna passa in en motorhuv på skapelsen.
2. Anledning två är att emedan sugmotorn hämtade friskluft framifrån så vill turbomotorn suga sin luft bakifrån. En luftburk i nosen på traktorn skulle alltså kräva ett 180 gradigt rörmokeri, något som helt enkelt inte fanns plats för bland alla frontlastarjärn och andra godsaker i den regionen av motorpaketet.
Lösningen blev att offra utsikten genom det nedre vänstra hyttfönstret och montera luftrenaren på lastarfästet där. Med ett kreativt användande av de gamla överblivna flexslangarna till intercoolern (hade ju uppgraderat till silikonböjar i sann streetracinganda), diverse slangstumpar och en 90 graders VVS-böj(!) så lyckades jag tråckla ihop en fungerande lösning och därmed döva detta dåliga samvete.

Bild
Vy uppifrån. I nedre bildkant syns turbon, sedan följer röd flexslang, svart flexslang och VVS-böj

Bild
Närbild på den infamösa grå VVS-böjen och den 90-gradiga anslutningen till luftburken

Bild
Och slutligen då själva luftburken fast fixerad på lastarfästet.

5 personer gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se