Märker att jag varit ytterst sparsam med uppdateringar av denna tråd ett bra tag nu. Det betyder inte att saker inte hänt men inte heller att det hänt speciellt mycket. En liten lägesrapport om de senaste åren är nog dock på sin plats.
Ett av de mest dåliga samvetena när jag väl bytt motor och tagit öket i bruk igen var avsaknaden av
luftrenare. En sådan sak skär ju i hjärtat på varje sann motormekaniker. Platsbristen var som vanligt omfattande och att montera luftburken på sin originalposition framför kylaren kändes fel av två anledningar:
1. Eftersom kylarpaketet pga rördragningen till intercoolern flyttats fram ca 15 cm och upp nästan en decimeter plus att själva intercoolerns tjocklek skulle adderas till de 15 centimetrarna så skulle en luftburk i den regionen innebära ännu med "myrsloksutseende"" och ännu mindre chans att någonsin kunna passa in en
motorhuv på skapelsen.
2. Anledning två är att emedan sugmotorn hämtade friskluft framifrån så vill turbomotorn suga sin
luft bakifrån. En luftburk i nosen på traktorn skulle alltså kräva ett 180 gradigt rörmokeri, något som helt enkelt inte fanns plats för bland alla frontlastarjärn och andra godsaker i den regionen av motorpaketet.
Lösningen blev att offra utsikten genom det nedre vänstra hyttfönstret och montera luftrenaren på lastarfästet där. Med ett kreativt användande av de gamla överblivna flexslangarna till intercoolern (hade ju uppgraderat till silikonböjar i sann streetracinganda), diverse slangstumpar och en 90 graders VVS-böj(!) så lyckades jag tråckla ihop en fungerande lösning och därmed döva detta dåliga samvete.
Vy uppifrån. I nedre bildkant syns turbon, sedan följer röd flexslang, svart flexslang och VVS-böjNärbild på den infamösa grå VVS-böjen och den 90-gradiga anslutningen till luftburkenOch slutligen då själva luftburken fast fixerad på lastarfästet.