Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Projekt: PTT:s MB Trac 800

157 inlägg • Sida 9 av 11
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

PTT (trådstartaren)

#121 » 20:57:11, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs>> Jo, det kändes bra att till slut hänga tillbaks skogsplåtarna. Nu skall jag bara återmontera huvudbrytaren som hängt och dinglat i kablarna i snart ett år... :svettas:
Borde inte du städa lite i din profil, förresten? Är det inte falsk tillgivelse att fortfarande stå som Åkermanägare?
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Exs

#122 » 21:33:55, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant. *Profilen städad*
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskin: Vimek Minimaster 620
Volvo BM 350 "Boxer"
Samt diverse annat stort, smått och gott...

johan.eriksson

#123 » 10:47:36, 10-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det fortfarande är aktuellt så har jag hittat 2st lätt begagnade, monterade en gång, M14x1,5 10.9 flänsskruv nu, nästan helgängade och totallängd på ca 100mm.
PMa adress om du fortfarande behöver dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

PTT (trådstartaren)

#124 » 10:12:38, 12-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag dök det upp ett brunt kuvert från Kronobergsområdet med efterlängtat innehåll...


Bild

Nyanlända hyttbultar av bättre kvalitet...

Ser ut som om jag blir skyldig Johan en gentjänst framöver. :thumme:
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

johan.eriksson

#125 » 19:13:19, 12-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att de var till användning, vågar nästan påstå att de inte bara är av bättre kvalite, utan helt stämmer med tillverkarens specifikation.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

PTT (trådstartaren)

#126 » 22:56:10, 15-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter några månaders dvala så är det dags för en liten uppdatering...

Eftersom en del andra projekt kommit emellan så har utvecklingskurvan på MB Trac-området inte spikat direkt uppåt men under juluppehållet så bestämde jag mig för att ta mig i kragen och ge mig på lite elsystemsrelaterade brister. Då jag det senaste kvartalet startat traktorn genom att meddels en kraftig skruvmejsel kortsluta startmotorsolenoiden så misstänkte jag att min fulfix (se tidigare inlägg) att montera en Bosch 24 V solenouid på en 12 V Iskra-startmotor slutligen hade hämnats på mig. En ny solenoid införskaffades därför för en tusenlapp och monterades. Resultatet var helt obefintligt. Efter att ha snabbinkallat Exs och rotat runt lite bland kablarna och reläna så diagnosticerades startspärrskontakten vid kopplingspedalen som "suspect # 1". Den satt naturligtvis oerhört lättåtkomligt (NOT!) varför det krävdes några dagars uppbådande av energi innan jag skred till verket. Efter att ha rivit bort diverse paneler, flyttat lite kabelstam och slutligen monterat bort spolarvätskebehållaren så var den lille rackaren inom räckhåll. Det tog inte många sekunder att konstatera ett kabelbrott och inte många minuter att åtgärda. :hurra:
Stärkt av denna framgång beslöt jag att uppgradera belysningen på öket. När jag påbörjade projekt MB Trac så var det utrustat med 2 på hyttstolparna ditsvetsade H7 strålkastare av okänt ursprung + 2 arbetsstrålkastare med H3:or monterade i hytthörnen ovanför vindrutan. I samband med motorbytet skar jag helt resolut bort H7:orna och har allt sedan dess famlat mig fram i mysbelysningen får H3:orna. :insomnia: Nu skulle det bli ändring på saken! Först så flyttades H3:orna till hyttens baksida istället för att tillsammans med arbetsstrålkastarna som sitter på FMV-kranen försöka upplysa mig om vad som sker bakom fordonet. Därefter var det dags för en raid till Biltema och införskaffa en lågbudget Xenonkonverteringssats för H7 samt 2 st. 15 Watts LED-arbetsstrålkastare av billigaste sort. Tanken var en snålrokad av småländskt snitt: Ersätta H7:orna från Vimek 101:an med arbets-LED:arna och istället snylta fast dem på MB Trac:en i Xenonkonverterat utförande. Total kostnad ca 1200:-

Bild
De lite småledsna H3:orna som agerat arbetsbelysning framåt.

Bild
Verkar trivas bra med det bakåtriktade uppdraget ihop med sina nya kompisar

Bild
Billig snikLED på Vimeken. Är sällan jag kör nattskiftet med den. LED:arna är ändå en klar förbättring jämfört med H7 halogen.

Bild
Xenonkonvertering klar och strålkastarna på plats.

Bild
Vy från hytten. Klart acceptabelt utfall enligt min åsikt.

När jag ändå var i shoppingtagen på Biltema så gjorde jag en lite djupdykning i Julreabacken och införskaffade följande publikation för det facila priset av 49:-:

Bild

En ren orgie i teknik för en maskinistnörd. Kan rekommenderas!!

3 personer gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

magloman

#127 » 01:41:23, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahaha, fyfaan vad frän bok från Haynes! Trodde inte dom hade nån humor alls. Ja sån där skulle man haft :eat:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430

PTT (trådstartaren)

#128 » 09:58:12, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman>> Jo det finns många intressanta uppgifter i den där publikationen. Förutom detaljerade tekniska beskrivningar av de olika provserieraketerna och information om det storpolitiska spelat bakom rymdkapplöpningen så finns det en hel del prestandauppgifter som tar andan ur en. Den där 160 meters jättefallosen vägde 3000 ton startklar och för att prestera de 185 miljoner(!) hästkrafter som krävdes för att få den att lätta från backen så sörplade det första raketsteget i sig 15 ton soppa. I sekunden! På de 2½ minut som fortlöpte innan det brunnit ut hann en volym motsvarande en olympisk 50-meters simbassäng förbrukas... Är det inte ca 20 liter i sekunden en Topfuel dragster drar i sig under en repa? Bara som en jämförelse...
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

PTT (trådstartaren)

#129 » 00:17:01, 04-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Panikmekande

Jag har ända sedan motorbytet dragits med en del mindre oljeläckage som jag tätat det ena efter det andra tills jag i höstas var nere på en acceptabel nivå. Helt droppfritt var dock inte monstret men eftersom det sista lilla pyrläcket kom från den extremt svårtillgängliga adaptern för oljefilterflyttningen så tänkte jag vänta in betessäsongen när balklämman och frontlastaren kunde ställas av för ett par veckor. Det underlättar en aning eftersom lastarfästet på höger sida, med tillhörande ventilpaket osv, måste bort för att komma åt adapterrackaren. Naturligtvis så dök Murphy upp i början av veckan vilket resulterade i en oljefontän av sällan skådat slag när planpackningen mellan adaptern och motorblocket slutligen lämnade in. Har numera oljegrusbeläggning på gårdsplanen... Fyllde på 4 liter olja och lyckades ställa av lastaren och få in traktorn i maskinhallen innan även dessa spritts över terra firma. Ett par timmar och några blodiga knogar senare så var adapterskrället loss och packningsmassakern slutligen konstaterad. Då jag är aningen skeptisk till planpackningar som tätning av trycksatta fogar så uppsöktes närmaste fräsmaskin för att förse adaptern med ett flådigt O-ringsspår istället.

Bild
Upphottad adapter med nyinstallerad 2 mm o-ring.

Då det var ganska ont om gods mellan oljekanalerna så valde jag att inte försöka få dit 2 separata o-ringar utan bara täta runt om. Den mängden olja som ev. lyckas ta genvägen från ut- till inloppskanalen och därmed inte passera oljefiltret bedöms som så försvinnande liten att jag kan ha överseende med det. Dessutom så lade jag en liten sträng packningscement mellan hålen som kommer att hjälpa till så gott det går. Återmonteringen av alltihop tog knappa 2 timmar med hjälp av lite handräckning när de krångligaste bultarna skulle dit igen så framåt kvällskvisten kunde foderhäcken fyllas på med en efterlängtad ensilagebale igen.

1 person gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

PTT (trådstartaren)

#130 » 12:26:37, 04-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rörliga bilder

Jag lovade i något svagt ögonblick förra året att försöka mig på att filma lite prestandatest på besten efter motorbytet. Skulle de 60 extra hästarna uppväga all extravikt som frontlastare, griplastarkran och skogsplåtar adderar till originalets 4,5 ton dödvikt? Så här ser det ut när man startar på 2:ans växel och golvar pedalen upp till maxfart, dvs 60 km/h :driver:

http://youtu.be/H8Pty43WQFs

Med tanke på att vi snackar närmare 6 ton totalvikt i detta utförande så tycker jag att under 100 m från 0-60 är fullt respektabelt :grin: . Då vår store MB Trac-entusiast Robban inte längre är aktiv på forumet så vet jag inte om han får tillfälle att njuta av denna filmsnutt men jag hoppas att han tjuvkikar här lite då och då. I så fall kan jag hälsa att orkeslösheten som fick mig att dra igång operation motorbyte är som bortblåst och att det inte är några problem att snitta 50 knyck med 8 ton balsläp på hitchen. :wave:

7 personer gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

mimeck

#131 » 16:57:33, 04-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

PTT skrev:Panikmekande

Jag har ända sedan motorbytet dragits med en del mindre oljeläckage som jag tätat det ena efter det andra tills jag i höstas var nere på en acceptabel nivå. Helt droppfritt var dock inte monstret men eftersom det sista lilla pyrläcket kom från den extremt svårtillgängliga adaptern för oljefilterflyttningen så tänkte jag vänta in betessäsongen när balklämman och frontlastaren kunde ställas av för ett par veckor. Det underlättar en aning eftersom lastarfästet på höger sida, med tillhörande ventilpaket osv, måste bort för att komma åt adapterrackaren. Naturligtvis så dök Murphy upp i början av veckan vilket resulterade i en oljefontän av sällan skådat slag när planpackningen mellan adaptern och motorblocket slutligen lämnade in. Har numera oljegrusbeläggning på gårdsplanen... Fyllde på 4 liter olja och lyckades ställa av lastaren och få in traktorn i maskinhallen innan även dessa spritts över terra firma. Ett par timmar och några blodiga knogar senare så var adapterskrället loss och packningsmassakern slutligen konstaterad. Då jag är aningen skeptisk till planpackningar som tätning av trycksatta fogar så uppsöktes närmaste fräsmaskin för att förse adaptern med ett flådigt O-ringsspår istället.

Bild
Upphottad adapter med nyinstallerad 2 mm o-ring.

Då det var ganska ont om gods mellan oljekanalerna så valde jag att inte försöka få dit 2 separata o-ringar utan bara täta runt om. Den mängden olja som ev. lyckas ta genvägen från ut- till inloppskanalen och därmed inte passera oljefiltret bedöms som så försvinnande liten att jag kan ha överseende med det. Dessutom så lade jag en liten sträng packningscement mellan hålen som kommer att hjälpa till så gott det går. Återmonteringen av alltihop tog knappa 2 timmar med hjälp av lite handräckning när de krångligaste bultarna skulle dit igen så framåt kvällskvisten kunde foderhäcken fyllas på med en efterlängtad ensilagebale igen.


Kul att fler har problem med läckande mb-tracar.

Våran 800 från 79-81 nånting (gammal vit) läckte ut 20L hydraulolja på backen.
Det var sugslangen mellan "styr" pumpen (hjul styrningen) och tanken som börjat droppa. Många droppar små bildade en hel å med olja. Det är fixat nu men idag såg jag att en del av en snökedja har försvunnit. Måste titta på det.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#132 » 22:00:15, 04-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

PTT skrev:Rörliga bilder
Då vår store MB Trac-entusiast Robban inte längre är aktiv på forumet så vet jag inte om han får tillfälle att njuta av denna filmsnutt men jag hoppas att han tjuvkikar här lite då och då.


Han fick länken på en annan sida nu för säkerhets skull :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

PTT (trådstartaren)

#133 » 23:02:38, 04-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mimeck>> Jo, det är alltid nåt att fixa med på gammalt skrot men på nåt sätt så är man väl alltför blöthjärtad för att ge saker och ting enkelbiljett till metallåtervinningen.
Johan>> Du är en barmhärtig människa, du.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

InläggDetta inlägg har raderats av PTT den 23:04:19, 04-04-2014.

Daniel1972

#135 » 19:32:14, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant modifiering du har gjort!
Hur har den fungerat?
Har du nån bild på det färdiga ekipaget?
Daniel1972
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:26:21, 13-10-2014
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hanomag 450 -73
BM Boxer + skogsvagn med FMV2500 kran


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tobbe G och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates