Efter några månaders dvala så är det dags för en liten uppdatering...Eftersom en del andra projekt kommit emellan så har utvecklingskurvan på MB Trac-området inte spikat direkt uppåt men under juluppehållet så bestämde jag mig för att ta mig i kragen och ge mig på lite elsystemsrelaterade brister. Då jag det senaste kvartalet startat traktorn genom att meddels en kraftig
skruvmejsel kortsluta startmotorsolenoiden så misstänkte jag att min fulfix (se tidigare inlägg) att montera en Bosch 24 V solenouid på en 12 V Iskra-startmotor slutligen hade hämnats på mig. En ny
solenoid införskaffades därför för en tusenlapp och monterades. Resultatet var helt obefintligt. Efter att ha snabbinkallat Exs och rotat runt lite bland kablarna och reläna så diagnosticerades startspärrskontakten vid kopplingspedalen som "suspect # 1". Den satt naturligtvis oerhört lättåtkomligt (NOT!) varför det krävdes några dagars uppbådande av energi innan jag skred till verket. Efter att ha rivit bort diverse paneler, flyttat lite kabelstam och slutligen monterat bort spolarvätskebehållaren så var den lille rackaren inom räckhåll. Det tog inte många sekunder att konstatera ett kabelbrott och inte många minuter att åtgärda.
Stärkt av denna framgång beslöt jag att uppgradera belysningen på öket. När jag påbörjade projekt MB Trac så var det utrustat med 2 på hyttstolparna ditsvetsade H7 strålkastare av okänt ursprung + 2 arbetsstrålkastare med H3:or monterade i hytthörnen ovanför vindrutan. I samband med motorbytet skar jag helt resolut bort H7:orna och har allt sedan dess famlat mig fram i mysbelysningen får H3:orna.
Nu skulle det bli ändring på saken! Först så flyttades H3:orna till hyttens baksida istället för att tillsammans med arbetsstrålkastarna som sitter på FMV-kranen försöka upplysa mig om vad som sker bakom fordonet. Därefter var det dags för en raid till Biltema och införskaffa en lågbudget Xenonkonverteringssats för H7 samt 2 st. 15 Watts LED-arbetsstrålkastare av billigaste sort. Tanken var en snålrokad av småländskt snitt: Ersätta H7:orna från Vimek 101:an med arbets-LED:arna och istället snylta fast dem på MB Trac:en i Xenonkonverterat utförande. Total kostnad ca 1200:-
De lite småledsna H3:orna som agerat arbetsbelysning framåt.Verkar trivas bra med det bakåtriktade uppdraget ihop med sina nya kompisarBillig snikLED på Vimeken. Är sällan jag kör nattskiftet med den. LED:arna är ändå en klar förbättring jämfört med H7 halogen.Xenonkonvertering klar och strålkastarna på plats.Vy från hytten. Klart acceptabelt utfall enligt min åsikt.När jag ändå var i shoppingtagen på Biltema så gjorde jag en lite djupdykning i Julreabacken och införskaffade följande publikation för det facila priset av 49:-:
En ren orgie i teknik för en maskinistnörd. Kan rekommenderas!!