Kort uppdateringDet har varit lite stillestånd ett par dagar, följt av panikmekande för att få öket körbart igen när ett plötsligt traktorbehov råkade uppstå och nu är det lite lugnt igen. Sammanfattning just nu:
Luftläckagen nästan helt eliminerade. Har bara en liten pysläcka på den sekundära trycktanken pga invärtes rostangrepp på densamma. Måste på sikt bytas. Försöken att lappa ihop den med svetsen lyckades bara delvis eftersom den blivit väääldigt tunn i godset på de korroderade ställena.
Kylvattenläckaget helt OK.
Motoroljeläckagen nästan helt OK. Kommer någon droppe då och då som jag inte lyckats hitta källan till. Börjar luta åt att det kan vara någon av slangarna till hydraulsystemet som fuktar istället.
Tätandet av flottören räckte inte för att väcka liv i tankmätaren. Det blir till att fortsätta mäta bränslenivån med en trästicka via tankpåfyllningen. Bränsleflödet via mina nya slangar och extrafiltret verkar dock funka alldeles utmärkt. Nytt acctest med
kran och
lastare återmonterade indikerar att motorn får all den sås den önskar.
För tillfället jobbar jag med att pussla in luftrenaren på något ställe där man fortfarande kan komma åt att byta
filterinsats utan att riva isär halva traktorn. Har inte riktigt löst den pucken ännu så i mellantiden så jobbar jag på att förtöja förarhytten ordentligt. Det visade ju sig vid hyttfällningen inför motorbytet att de två främre bultarna till hytten helt sonika saknades. Den satt alltså enbart i en ynka M16-bult i bakkant. Undra på att det kändes lite som "hela havet stormar" när man vinglade omkring i skogen med ekipaget förr. En snabb konsultation av maskinens tekniska underlag gav upplysningen om att de två främre bultarna skulle vara M14, dock med den fantastiskt vanliga gängstigningen 1,5 mm vilket troligtvis förklarar varför de inte ersatts när originalbultarna tappats bort vid någon tidigare hyttfällning i historien. Eftersom vi har en av landets största fästelementgrossister i trakten så gjordes ett litet besök på deras lager men självklart så fanns ingen
bult med tillräcklig längd, i det här fallet ca 80 mm, i lager. Lösningen blev att ta ett par M14 hjulbultar, som i vissa fall har rätt
gänga, och sedan kapa/förlänga dem med rundstång. Jag lär inte uppnå den specificerade 8.8 klassningen som Mercedes manual föreskriver med det här hemsmidet men det är ju bättre än inget...
Standard hjulbult avkapadEn liten bit rundstång och......voila´! Förhoppningsvis aningen mindre sjösjuka när man stävar fram genom oceanen av skog på hemmanet.