Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Projekt: PTT:s MB Trac 800

157 inlägg • Sida 8 av 11
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

PTT (trådstartaren)

#106 » 12:40:39, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det var en ganska inspirerande utflykt som gav lite nya infallsvinklar så risken är väl att åtgärdslistan kommer förlängs med div. roligheter allt eftersom.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101



PTT (trådstartaren)

#107 » 15:47:52, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det då dags att kavla upp ärmarna igen...

Efter en lite onödigt lång startsträcka så har jag äntligen kommit igång med att beta av ovanstående åtgärdslista. Jag börjar ju få lite vana nu så att montera av kranen, ställa av frontlastaren och fälla hytten fixades på under 2 timmar. Dock kunde jag inte hålla mig utan blev tvungen att dra en repa med monstret utan kran och lastare innan jag fällde hytten. Med all onödig extravikt strippad och vältajmade uppväxlingar så klarar man 0-60 km/h på dryga 50 m. :mrgreen:

Hittills så har jag lokaliserat och bytt ut den tryckluftsslang jag råkade klämma vid förra hyttresningen. I brist på svart slang så fick det bli en röd istället.

Bild

Med hytten fälld så passade jag även på att lossa tankarmaturen och fiska upp hela det paketet för att försöka hitta orsaken till att motorn slutar suga diesel så fort nivån sjunker under halv tank. Hittills ingen lycka i det felsökandet men jag upptäckte varför tankmätaren ständigt visar tom tank:

Bild
En styck flottör med rejält hål i. Extremt dålig flytförmåga på den här...

I nästa steg så skruvade jag loss diverse oljeslangar och kylvätskeslangar där jag haft lite småläck. Byte av lite slang, några skarvdon osv. bör förbättra situationen markant.

Jag avslutade dagen med att byta ut de lätt misshandlade intercooleranslutningarna mot de flådiga siliconböjarna jag köpte redan i vintras.

Bild
Inte så lite riskokarvarning på den här installationen. Fast and the furious i farmarversion?

1 person gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

Holger

#108 » 15:52:24, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

PTT (trådstartaren)

#109 » 11:16:51, 15-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra dag i mekarlivet...

Efter en liten utflykt till den lokale slangnasaren så hade jag försett mig med nya fräscha grejer för att attackera de olika småläckagen av motorolja och kylvatten monstret dragits med under shakedownperioden. Jag började dock med de enklare jobben. Sedan länge har snabbväxeln varit ut funktion, troligtvis beroende på någon invärtes defekt. Slangarna till den pneumatiska styrningen av densamma har inte heller varit riktigt täta. Inte för att jag tror att detta haft någon större betydelse men det känns ju alltid bra att fixa ett läckage.

Bild
Lite ny slang och koppling till snabbväxelns pneumatik bör sätta stopp för det irriterande småväsandet från denna region

Därefter gick jag lös på tankarmaturen och efter lite grävande och blåsande med tryckluft så verkar det som om flödet i sugröret blev väsentligt bättre när diverse främmande partiklar avlägsnats. Vid tillfälle (när jag har mindre diesel i tanken) så blir det till att lossa bottenpluggen och tappa ur sörjan som troligtvis ligger där. Tills vidare så har jag upp skämt bort maskinen med ny bränsleslang och ett extra filter på sugledningen.
Bild
Svart och grann bränsleslang med extra filter.

Så var det då dags att byta de illa medfarna slangarna mellan oljefilteradaptern och det flyttade oljefiltret som jag misstänker står för merparten av det oljeläckacke som kan detekteras på marken under traktorn vid drift. På inrådan från en forumist så anskaffades Hightempkvalitet och monterades dit.
Bild
Dyra slangar men fint blir det.

Slutligen så tog jag mig en rejäl funderare på hur problemet med det väldigt lågt sittande oljefiltret skulle lösas. Montera någon sorts skyddsbåge eller hitta en bättre placering? Efter lite måttande och omlokalisering av infästningspunkter så hittade jag till slut ett sätt att hissa upp hela grunkan en dryg decimeter så att den nu sitter i jämnhöjd med hydraulpumpen och därmed högt nog för att man skall kunna montera dit den främre skogsplåten igen utan några ingrepp i densamma varför fullgott skydd för filtret kan anses vara säkrat.
Bild
Ser väsentligt bättre ut än på bilden i posten från 3:e mars , eller hur?

Bild
Markfrigången under filtret till vänster är nu större än under hydraulpumpen till höger, ca 70 cm.

1 person gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

PTT (trådstartaren)

#110 » 10:13:42, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort uppdatering

Det har varit lite stillestånd ett par dagar, följt av panikmekande för att få öket körbart igen när ett plötsligt traktorbehov råkade uppstå och nu är det lite lugnt igen. Sammanfattning just nu:

Luftläckagen nästan helt eliminerade. Har bara en liten pysläcka på den sekundära trycktanken pga invärtes rostangrepp på densamma. Måste på sikt bytas. Försöken att lappa ihop den med svetsen lyckades bara delvis eftersom den blivit väääldigt tunn i godset på de korroderade ställena.
Kylvattenläckaget helt OK.
Motoroljeläckagen nästan helt OK. Kommer någon droppe då och då som jag inte lyckats hitta källan till. Börjar luta åt att det kan vara någon av slangarna till hydraulsystemet som fuktar istället.
Tätandet av flottören räckte inte för att väcka liv i tankmätaren. Det blir till att fortsätta mäta bränslenivån med en trästicka via tankpåfyllningen. Bränsleflödet via mina nya slangar och extrafiltret verkar dock funka alldeles utmärkt. Nytt acctest med kran och lastare återmonterade indikerar att motorn får all den sås den önskar.

För tillfället jobbar jag med att pussla in luftrenaren på något ställe där man fortfarande kan komma åt att byta filterinsats utan att riva isär halva traktorn. Har inte riktigt löst den pucken ännu så i mellantiden så jobbar jag på att förtöja förarhytten ordentligt. Det visade ju sig vid hyttfällningen inför motorbytet att de två främre bultarna till hytten helt sonika saknades. Den satt alltså enbart i en ynka M16-bult i bakkant. Undra på att det kändes lite som "hela havet stormar" när man vinglade omkring i skogen med ekipaget förr. En snabb konsultation av maskinens tekniska underlag gav upplysningen om att de två främre bultarna skulle vara M14, dock med den fantastiskt vanliga gängstigningen 1,5 mm vilket troligtvis förklarar varför de inte ersatts när originalbultarna tappats bort vid någon tidigare hyttfällning i historien. Eftersom vi har en av landets största fästelementgrossister i trakten så gjordes ett litet besök på deras lager men självklart så fanns ingen bult med tillräcklig längd, i det här fallet ca 80 mm, i lager. Lösningen blev att ta ett par M14 hjulbultar, som i vissa fall har rätt gänga, och sedan kapa/förlänga dem med rundstång. Jag lär inte uppnå den specificerade 8.8 klassningen som Mercedes manual föreskriver med det här hemsmidet men det är ju bättre än inget...

Bild
Standard hjulbult avkapad

Bild
En liten bit rundstång och...

Bild
...voila´! Förhoppningsvis aningen mindre sjösjuka när man stävar fram genom oceanen av skog på hemmanet. :driver:
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

magloman

#111 » 10:21:19, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det fingängat det, 1,5 ?

Kan nog ha nåra såna skruv i så fall, kan kolla...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PTT (trådstartaren)

#112 » 10:25:26, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är fingängat. M12 och M16 fingängat är väsentligt mycket lättare att få tag på eftersom de dimensionerna ofta används i maskinkonstruktioner och verktygstillverkning. M14 däremot... Kolla gärna. Hittar du något i längden 75-90 mm så är jag intresserad. Vore bra att ha prylar med rätt hållfasthet.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

tjo007

#113 » 11:15:33, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående tankmätaren; Jag bytte tankmätare nyligen på min mbtrac 800 -79 och mätaren Biltema säljer passade mekaniskt rakt av.

Flottören verkade lika stor. Lite lurigt att anpassa stålpinnen mellan givare och flottör. Verkar passa rätt bra mot befintlig instrumentering elektriskt sett.
tjo007
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:23, 11-08-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
MF 168
BM 430

johan.eriksson

#114 » 21:03:49, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan kika efter några sådana skruvar åt dig, ligger nog i någon hylla på jobbet, M14x1,5 är ganska vanligt förekommande på det märket jag skruvar med.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

magloman

#115 » 22:35:22, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis kollat, var fingängad M12, synd för det va 10.9 oxå...

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/13/08/28/y9edubyh.jpg

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/13/08/28/6y6evyha.jpg

Sen hade ja M14x2,0 men det är ju fel
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PTT (trådstartaren)

#116 » 22:49:29, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Attan. De såg ju schyssta ut annars med rejäl krage på skallen och allt. Tackar för att bra försök!
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

dimorep

#117 » 19:55:20, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte direkt i din närhet, men vet att ITEK i Eslöv har M14x1.5 upp till 100mm långa på lager.
http://www.i-tek.se

Sitter även den typen av bult på N-H traktorer / ent.maskiner, men vet man inte exakt var så är det nästan hopplöst att hitta fram de...

Om du har tid att vänta så kan jag ordna (nästan)helgängade sådana, tror de är 120 mm långa och i 12.9 kvalite till dig. Dock är de beg. (använda en gång) då de ska bytatas varje gång, i samband med inst. av kam / insp -tid på Deutz 1011-2011 motorerna. Brukar bara kasta de, men vet jag bara om att någon vill ha de så kan jag spara några när de jobben dyker upp.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PTT (trådstartaren)

#118 » 20:20:58, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan/Dimorep>> Tacksam om ni håller utkik efter lämpliga bultar. Flackar runt en del i jobbet så det finns säkert möjlighet att avhämta ev. fynd vad det lider. M14 x 75 eller längre bör funka. :buga:
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

PTT (trådstartaren)

#119 » 10:26:59, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mekandet har gått lite på tomgång ett par veckor men lite småsaker har trots allt hänt. Någon i traktorns tidigare historia har tänkt till och monterat en pneumatisk cylinder för att manöverera hitchspärren. Dimensionen och installationen har väl dock inte varit helt optimal eftersom cylindern fått en del stryk av knutkorset till kraftuttaget som roterar nästgårds. Förutom rejäla skavmärken så slutade det hela med att gaveln på Festocylindern helt sonika bröts loss. Det blev till att införskaffa lite smäckrare delar samt att montera dit dem med tillräckligt säkerhetsavstånd till kardanaxeln.


Bild
Till höger välskavd och allmänt misshandlad Festocylinder. Till vänster en aning mer anorektisk SMC-dito som passar bättre på det begränsade utrymmet.

För att fira denna lyckade transplantation så avslutades dagen med att återmontera den bakre skogsplåten som skall skydda bakvagnen från aggressiva angrepp underifrån.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

Exs

#120 » 19:41:12, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gött att det löste sig även med den biten :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Strandvall90 och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se