Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ford 5000 med tändningsfel [Problemet löst]

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Martin2 (trådstartaren)

#1 » 19:21:14, 28-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Ford 5000 -68 där jag bytt till ett block från en 6610.
Det är ett nyare block med pinnbultar istället för vanliga bultar.
Jag har fått igång den och den går bra på tomgång , men när man gasar på så smäller det i avgasröret, och den går bara upp lite i varv.
Den ryker dock en del på tomgång.
Jag har följt manualen på hur det skall monteras, men något måste ha blivit fel.
Den måste väl vara rätt nära eftersom den går i gång?
Martin2


Ändrade till aktuell titel /Lars B
Martin2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:11, 10-09-2009
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000



Thomas Frisk

#2 » 21:29:56, 28-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, något säger mig att kamaxeln inte är rätt timad. Kolla.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

dimorep

#3 » 21:50:07, 28-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du gjort pumpinställningen?
För med de fenomenen som du beskriver så tyder det på att bränslet släpps in på ganska så fel tid..

Är det samma typ av insp.pump på 5000 motorn och på den nya (så att referensmärkena och pumpdrevsläge stämmer)? :klia:

Kamaxelen borde vara i rätt läge i förh. till veven (om motorn fungerat tidigare och sedan dess inte varit öppnad i trans.kåpan) då den inte går att kugga över utifrån. Pumpdrevet kan däremot (lite beroende på typ av motor) gå att kugga över när pumpen är demonterad.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Martin2 (trådstartaren)

#4 » 22:34:12, 28-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt den gamla 5000 pumpen och 6610 kamaxeln. .
Jag ställde alla kugghjulen så märkningar var mittför varandra och 1:a kolv itopp.
Därefter vred jag pumpen till sin märkning och spännde skruvarna till pumpdrevet.
Martin2
Martin2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:11, 10-09-2009
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000

Martin2 (trådstartaren)

#5 » 21:18:22, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny är motorn igång och går helt perfekt.
Hittade beskrivning till en 3000, där skulle man efter nollat all hjulen mot varandra, vrida motorn till 19 grader förtänding enligt märkning på svänghjulet, därefter vrida pumpen till sin märkning och dra fast pumpdrevsskuvarna.
Martin2
Martin2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:11, 10-09-2009
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: LO 56 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se