Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur kör man en Volvo BM 650?

43 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

johndeere6530 (trådstartaren)

#1 » 12:32:01, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis ärvt en Volvo BM 650 av min svärfar men vet inte riktigt hur man kör den. Kan någon ge mig en grundlig genomgång från början? :)
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant



LeifAndersson

#2 » 13:14:05, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du svar på de flesta av dina frågor.

http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=169

Där ska du hitta allt du behöver veta, och blir det något problem återkom med specifika frågor då. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

johndeere6530 (trådstartaren)

#3 » 14:10:59, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! Det hjälpte massor! :D
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant

johndeere6530 (trådstartaren)

#4 » 14:54:23, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En grej till bara...

När man har lagt i en växel och ska släppa upp kopplingen, behöver man då möta med gas samtidigt precis som på en bil. Alltså dragläge? Eller är traktorer inte så känsliga?
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant

Thomas Frisk

#5 » 15:11:07, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova, så ser du hur det går :screwy:
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Mats i Myrhult

#6 » 16:16:41, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har du valt johndeere6530 som nic om du inget kan om traktorer? :uupps:
Är det första april eller? BM 650 är ju Volvos mest sålda traktor.

Nej, jag försöker inte retas eller vara dum, blir bara så nyfiken.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

johndeere6530 (trådstartaren)

#7 » 17:15:25, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att jag bara har kört nya traktorer så som John Deere 6530 och vet därför inte så mycket om de gamla fungerar på liknande sätt!
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant

Michael Meier

#8 » 18:10:25, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

johndeere6530 skrev:....När man har lagt i en växel och ska släppa upp kopplingen, behöver man då möta med gas samtidigt precis som på en bil. Alltså dragläge?....


Både ja och nei, kör du på lätten, utan något, enbart traktor för att vänja dei eller för att komma iväg, så behöver du inte möta upp med gasen.

Eftersom du har mera massa bakom, jämfört med en personbilsmotor som är konstruerad för att svara snabbare på gaspådrag.

När du ska svara med gasen är lektion två.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#9 » 18:13:28, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Frisk skrev:Prova, så ser du hur det går :screwy:


Har unge herr Thomas Frisk möjlighet att ta bort detta onödiga inlägg ?

Lite fel ton från en som precis har nått upp till ratten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Exs

#10 » 18:22:29, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köra traktor skiljer sig egentligen inte jättemycket mot en bil i allt väsentligt, du har ratt, växelspak(ar), gas, koppling, broms och parkeringsbroms. Plus lite annat som de flesta bilar inte har såklart.

Men testa! Traktorn går inte sönder och har du läst instruktionsboken så borde du ha fått en hyfsad överblick över reglagen och dess funktioner. Största risken med en traktor är väl bromsarna egentligen, tänk på att en traktor inte brukar ha alls lika bra bromsar som en bil samtidigt som det är ett tyngre fordon. Och tänk på att inte glömma lägga ur parkeringsbromsen, lätt att glömma eftersom en traktor är såpass stark att det i regel inte märks så väl som på en bil. Men som sagt, testa så ska du se att du snart får kläm på traktorkörandet :thumme:

Mats i myrhult: Moderna JD har ofta steglös transmission som körmässigt liknar en automatlåda på en bil och därför behöver man inte använda kopplingen normalt sett. Kan kanske vara därför trådskaparen skrev som han skrev (men jag förstod din nyfikenhet) :wink:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Exs

#11 » 18:29:54, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Thomas Frisk skrev:Prova, så ser du hur det går :screwy:


Har unge herr Thomas Frisk möjlighet att ta bort detta onödiga inlägg ?

Lite fel ton från en som precis har nått upp till ratten.


Det finns ingen anledning för någon att vara otrevlig eller skapa dålig stämning i tråden, sånt tycker jag vi haft nog av här på maskinisten på sistone. Låt oss istället koncentrera oss på att lära trådskaparen köra en av de populäraste traktormodellerna genom tiderna :grin: :back_to:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Mats i Myrhult

#12 » 19:10:09, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Mats i myrhult: Moderna JD har ofta steglös transmission som körmässigt liknar en automatlåda på en bil och därför behöver man inte använda kopplingen normalt sett. Kan kanske vara därför trådskaparen skrev som han skrev (men jag förstod din nyfikenhet) :wink:


Som du ser i min profil har jag en JD 4230 med powershift. Åtta växlar kopplingsfritt.
En 6530 har en växellåda med gruppväxlar, men jag vet inte om de är kopplingsfria från start och mellan grupperna, så ny traktor har jag inte kört.

Det är ju aldrig fel att växla en traktor på låga varv (om det låter sig göra i det aktuella arbetet), för det frestar mindre. Vad man inte ska göra med en traktor av typ BM 650 är att hålla på och slira på kopplingen, för då sliter man ut den fort.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Exs

#13 » 20:39:25, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
Exs skrev:Mats i myrhult: Moderna JD har ofta steglös transmission som körmässigt liknar en automatlåda på en bil och därför behöver man inte använda kopplingen normalt sett. Kan kanske vara därför trådskaparen skrev som han skrev (men jag förstod din nyfikenhet) :wink:


Som du ser i min profil har jag en JD 4230 med powershift. Åtta växlar kopplingsfritt.
En 6530 har en växellåda med gruppväxlar, men jag vet inte om de är kopplingsfria från start och mellan grupperna, så ny traktor har jag inte kört.


Det jag skrev var bara en tanke som dök upp då det handlade om "nyare" JD och jag själv kört nyare JD med steglösa transmissioner, och det skulle ju i så fall förklara frågeställningen. Men vad som gäller för just denna modellen har jag ingen aning om, du har säkert bättre koll än mig oavsett modell Mats, inget illa menat eller så utan bara en spontan tanke :wink:

Nåja :back_to:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

LeifAndersson

#14 » 20:42:17, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Thomas Frisk skrev:Prova, så ser du hur det går :screwy:


Har unge herr Thomas Frisk möjlighet att ta bort detta onödiga inlägg ?

Lite fel ton från en som precis har nått upp till ratten.


Tycker faktiskt det är ett utmärkt råd. Har man kört bil och en annan traktor tidigare, så är det faktiskt bara att sätta sig i och prova lite försiktigt om man är osäker på den aktuella traktorn. Är det så att man är hemmastadd med en JD 6530 kan det inte vara några problem att lura ut hur en 650 ska hanteras.
Det vore annat om den tidigare erfarenheten begränsade sig till att köra moppe eller liknande, men när nu TS är van med "moderna" traktorer tycker jag också det bara är att sätta sig i och testa lite försiktigt. Är totalt övertygad om att det inte är själva metodiken som kommer att bli största problemet i gemenskapen med nya traktorn. De egentliga bekymren blir nog av mer teknisk natur.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

roland 1970

#15 » 22:23:05, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

650 har väl inte synkad låda vad jag vet, att växla upp är väl inga problem, men att växla ned blir till att dubbeltrampa och det kan vara lite klurigt att få till (och lite träningstid).
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se