Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur kör man en Volvo BM 650?

43 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

senmathal

#16 » 22:53:07, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Michael Meier skrev:
Thomas Frisk skrev:Prova, så ser du hur det går :screwy:


Har unge herr Thomas Frisk möjlighet att ta bort detta onödiga inlägg ?

Lite fel ton från en som precis har nått upp till ratten.


Tycker faktiskt det är ett utmärkt råd. Har man kört bil och en annan traktor tidigare, så är det faktiskt bara att sätta sig i och prova lite försiktigt om man är osäker på den aktuella traktorn. Är det så att man är hemmastadd med en JD 6530 kan det inte vara några problem att lura ut hur en 650 ska hanteras.
Det vore annat om den tidigare erfarenheten begränsade sig till att köra moppe eller liknande, men när nu TS är van med "moderna" traktorer tycker jag också det bara är att sätta sig i och testa lite försiktigt. Är totalt övertygad om att det inte är själva metodiken som kommer att bli största problemet i gemenskapen med nya traktorn. De egentliga bekymren blir nog av mer teknisk natur.


Jag kan inte riktigt tolka smilien men i övrigt håller jag med om att detta är ett utmärkt råd. När jag köpte min Bm 430 för ett par år sedan hade jag aldrig suttit i en jordbrukstraktorn. Traktorn stod tre mil bort och den förra ägaren fick visa hur jag startade den. Efter de tre milen hem hade jag hyfsad koll på hur man kör en traktor, lyckades till och med växla upp och ner ganska skrapfritt efter ett tag. Efter tre år av snöskottning är jag fortfarande en nybörjare då jag ska försöka få traktorn att styra åt rätt håll med hjälp av styrbromsarna i halkan. Men det är väl det som gör traktorer så roliga. Det är egentligen ganska lätta att köra men samtidigt är det alltid en utmaning då det är lite trångt eller då man ömsom drar en snöslunga och ömsom har skopan full med blötsnö.

Ett råd som jag skulle vilja påminna om i jämförelsen med bil är regeln att aldrig någonsin lägga ur växeln i en utförsbacke.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



LeifAndersson

#17 » 23:14:06, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där smilies ska vi vara försiktiga med att tolka för definitivt. De betyder olika för olika betraktare, så det är bättre att se till texten än dra några slutsatser av "gubbarna".
Själv försöker jag att använda smilies som jag tror blir svåra att missförstå i sammanhanget. Men de är inte alltid så lätta att tolka så man alltid undviker misstag där. :sad: (Den "gubben" funkade där, eller?)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#18 » 23:24:10, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)

Jaa ,ska vi börja kalla andra för screwy för att vi ställer simpla frågor?

Visst, det är bara att prova köra en 650, och flippa med kopplingspedalen så att det absolut inte blir någon värmebelastning på svänghjul å tryckplatta,

Dock så är frågor mye ofarligare, det är väldans trevligt att många hjälper TS med innehållsrika svar.

Det var tonläget i svaret jag haka upp mei på, man BEHÖVER inte svara om man inte vill TS väl.

Kanske ett sätt att undvika konfrontationer?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bmrobban

#19 » 23:28:01, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske självklart för många, men dubbeltrampa är alltså att man kopplar ur, lägger växeln i friläge,
Släpper upp kopplingen, varvar upp motorn så att varvet på motorn
motsvarar eller överstiger rätt varv för den lägre växeln, sen kopplar
man ur, lägger i den lägre växeln och släpper upp kopplingen.
Kräver lite övning, man måste vara snabb om man har lass i uppförsbacke.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Superdexta

#20 » 23:48:08, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har kört några 650 . Det går även att köra på varven dvs utan att använda kopplingen med lite träning men att dubbel trampa är att föredra vid branta backar.
Superdexta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:24, 05-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Superdexta

bmrobban

#21 » 00:18:44, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. Och har man inte 100 koll på dubbeltrampningen ska man
välja så låg växel innan backen så att den orkar. Jag har sett just en
650 med tippkärra åka baklänges utför med ovan chaufför. Som sagt
bromsarna är inte så värst effektiva.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

rikard_e

#22 » 11:38:20, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske värt att tänka på att bromsarna på 650 är gjorda av glasspinnar och stålull
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

LeifAndersson

#23 » 12:16:05, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

650 har inte speciellt dåliga bromsar. På en välskött 650 funkar bromsarna faktiskt riktigt bra. De är utrustade med samma torra skivbromsar som många traktorer av olika märken var utrustad med vid den tiden. Får de bara normalt underhåll och traktorn används för de totalvikter den är avsedd för utan vagnbroms så funkar det. Att det sedan förekommer en del 650 med dåliga bromsar är inte traktorns fel utan det är ett resultat av bristfälligt underhåll. Man hör ibland att 650:i ägare påstår att de de HAR dåliga bromsar det bara är så, men det är kvalificera skitsnack av någon som är för snål för att göra något åt det. Det är både enkelt och inte speciellt dyrt att en gång för alla återställa bromsarna som de var när traktorn var ny. Att bara förvänta sig att slitsaker ska självläka på en minst 30 år gammal traktor är väl optimistiskt. :???:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torlin

#24 » 13:01:55, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med Leif, bytte belägg på min 650 för nåt år sen och bromsarna gick från usla till riktigt bra.
De gamla beläggen var inte närapå på utnötta, men efter drygt 30 år var de nog rätt hårda.
Och vare sig kostnaden eller arbetsinsatsen var särskilt stor.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Göran Ekman

#25 » 20:19:58, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:650 har inte speciellt dåliga bromsar. På en välskött 650 funkar bromsarna faktiskt riktigt bra. De är utrustade med samma torra skivbromsar som många traktorer av olika märken var utrustad med vid den tiden. Får de bara normalt underhåll och traktorn används för de totalvikter den är avsedd för utan vagnbroms så funkar det. Att det sedan förekommer en del 650 med dåliga bromsar är inte traktorns fel utan det är ett resultat av bristfälligt underhåll. Man hör ibland att 650:i ägare påstår att de de HAR dåliga bromsar det bara är så, men det är kvalificera skitsnack av någon som är för snål för att göra något åt det. Det är både enkelt och inte speciellt dyrt att en gång för alla återställa bromsarna som de var när traktorn var ny. Att bara förvänta sig att slitsaker ska självläka på en minst 30 år gammal traktor är väl optimistiskt. :???:
Om en 650 eller någon Volvo traktor hade bra bromsar eller inte beror nog på vilka referens ramar man har . Vi körde Ford parallellt med Volvo på 70 talet om någon kommit med påståendet ovan hade min far skakat på huvudet skrattat och konstaterat att folk får tycka vad dom vill . Det jag minns var att det på 650 var väldigt mycket justera på bromsarna för att få dom att funka . Fordarna 5000 och 7700 skruvade vi aldrig med bromsarna de bara fungerade. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#26 » 21:43:04, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra bromsar eller inte, ford har våta bromsar.

Kanske inte ska jämföras sådär rakt av.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#27 » 21:46:39, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
LeifAndersson skrev:650 har inte speciellt dåliga bromsar. På en välskött 650 funkar bromsarna faktiskt riktigt bra. De är utrustade med samma torra skivbromsar som många traktorer av olika märken var utrustad med vid den tiden. Får de bara normalt underhåll och traktorn används för de totalvikter den är avsedd för utan vagnbroms så funkar det. Att det sedan förekommer en del 650 med dåliga bromsar är inte traktorns fel utan det är ett resultat av bristfälligt underhåll. Man hör ibland att 650:i ägare påstår att de de HAR dåliga bromsar det bara är så, men det är kvalificera skitsnack av någon som är för snål för att göra något åt det. Det är både enkelt och inte speciellt dyrt att en gång för alla återställa bromsarna som de var när traktorn var ny. Att bara förvänta sig att slitsaker ska självläka på en minst 30 år gammal traktor är väl optimistiskt. :???:
Om en 650 eller någon Volvo traktor hade bra bromsar eller inte beror nog på vilka referens ramar man har . Vi körde Ford parallellt med Volvo på 70 talet om någon kommit med påståendet ovan hade min far skakat på huvudet skrattat och konstaterat att folk får tycka vad dom vill . Det jag minns var att det på 650 var väldigt mycket justera på bromsarna för att få dom att funka . Fordarna 5000 och 7700 skruvade vi aldrig med bromsarna de bara fungerade. Göran


Det är det jag försöker säga: Det hjälper inte att försöka justera bromsarna i all oändlighet, man måste också byta ut skadade komponenter. Har man fräscha prylar i bromsarna så funkar de också, och då räcker det att justera lite var 3:e år eller så.............
Senast redigerad av LeifAndersson 22:28:56, 02-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#28 » 07:49:04, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av 650 , 700 , 800 ,810 . Samma broms konstruktion tror jag. Var när dessa traktorer var nya , med relativt lite timmar. Om jag inte missminner mig satt det våta bromsar på varan första 5000 från mitten av 60 talet. Varför man inte ska jämföra två traktorer som är från samma tidsålder /storlek förstår jag inte. Se till att bromsarna funkar som det var tänkt. När det gäller att växla 650 var det inte helt ovanligt att man "växla på varv" kräver lite träning lite som att lära sig att cykla när man väl lärt sig sitter det där. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Nordling Roger

#29 » 22:35:47, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntar man för länge med att renovera bromsarna så slår dom fast och traktorn går då inte att rubba.

Fick stopp på en 840 baklastare för många år sedan med samma bromstyp efter vägen. Fy f..n vad jag fick jäklas innan dem släppte.
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Bengt Erik Eriksson

#30 » 23:35:51, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm min spontana tanke när jag läste tråd rubriken var "låt bli" men jag är ingen anhängare av BM 650 heller och nu när jag läst tråden inser jag att det aar en traktor till skänks och då är det ju helt ok.... :grin:
hoppas jag TS fått lite på benen och kan bara hålla med om att det bara är att prova nu när han också fått instruktionsboken..
och att alla kan ta denna figuren på rätt vis: :bira:
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sm1nvx och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se