LeifAndersson skrev:Michael Meier skrev:Thomas Frisk skrev:Prova, så ser du hur det går
Har unge herr Thomas Frisk möjlighet att ta bort detta onödiga inlägg ?
Lite fel ton från en som precis har nått upp till ratten.
Tycker faktiskt det är ett utmärkt råd. Har man kört bil och en annan traktor tidigare, så är det faktiskt bara att sätta sig i och prova lite försiktigt om man är osäker på den aktuella traktorn. Är det så att man är hemmastadd med en JD 6530 kan det inte vara några problem att lura ut hur en 650 ska hanteras.
Det vore annat om den tidigare erfarenheten begränsade sig till att köra moppe eller liknande, men när nu TS är van med "moderna" traktorer tycker jag också det bara är att sätta sig i och testa lite försiktigt. Är totalt övertygad om att det inte är själva metodiken som kommer att bli största problemet i gemenskapen med nya traktorn. De egentliga bekymren blir nog av mer teknisk natur.
Jag kan inte riktigt tolka smilien men i övrigt håller jag med om att detta är ett utmärkt råd. När jag köpte min Bm 430 för ett par år sedan hade jag aldrig suttit i en jordbrukstraktorn. Traktorn stod tre mil bort och den förra ägaren fick visa hur jag startade den. Efter de tre milen hem hade jag hyfsad koll på hur man kör en traktor, lyckades till och med växla upp och ner ganska skrapfritt efter ett tag. Efter tre år av snöskottning är jag fortfarande en nybörjare då jag ska försöka få traktorn att styra åt rätt håll med hjälp av styrbromsarna i halkan. Men det är väl det som gör traktorer så roliga. Det är egentligen ganska lätta att köra men samtidigt är det alltid en utmaning då det är lite trångt eller då man ömsom drar en snöslunga och ömsom har skopan full med blötsnö.
Ett råd som jag skulle vilja påminna om i jämförelsen med bil är regeln att aldrig någonsin lägga ur växeln i en utförsbacke.
/Mats