Jag har nog tabellen klar men jag stötte på ett nytt problem som jag tänkte höra lite åsikter om:
På Volvo BM SM868, antagligen samma axlar på andra volvos..., så har hjulbultarna en trappa, ansats eller förminskning(finns det nåt bättre ord?) där gängan sitter. Nu pratar vi inte konor utan raka ytor på bulten. Åtminstone tror jag det, svårt att veta utan att skruva loss hela däcket.
På det ställe som går genom fälgen är bulten grövre, vet inte exakta mått på det men bulthålen är 22mm och bulten 18,7?(kanske ska vara 19mm eller 3/4"). Då blir det ju fel att skriva in den bultdiameter man får genom att mäta på gängorna(~19mm) eftersom det är bultdiametern i fälghålen som är intressantast(har jag för mig). Enda sättet att veta om bulten är rak eller "avtrappad" och kunna mäta trappan är att demontera däcket vilket inte händer allt för ofta.
Krångligt blev det...
Robban: Du uppgav 27/M20 på din Mercas bulthål/bultar. Vad tror du om ovanstående resonemang och dina mått? Vi kan väl inte begära att man mäter upp vad det är för
skruv(M, tum, stigning)? Enklast att lägga alla bultmått i mm och avrunda till nån passande hel mm...