frillen skrev:nej det var inte så lätt att få tag ett sådan draganordning, om man jämför mitt drag med det på bilden jag fick så är det utsticket som skiljer mest.
tittade under min traktor så är dragbommen om det nu heter så är fäst mycket djupare in än vad kombidraget är. ca 1 m in under traktorn. men det hjälper väl inte.
tack för bilder och goda råd
Ditt drag ser ut som det är monterat på engelsksålda maskiner. Googlar du på engelska efter drag lär likadant dyka upp.
Jag har inte tillgång till manualen (en OIE replika) nu men vill inte minnas att det stod något om draget.
Men en 565:a är ju väldigt lik så det går nog att anta att den uppgiften stämmer in på 165:an med.
En skogskärra som lastar (?) 9,5 ton lär ju lägga på en hel del vikt, speciellt om det finns en kran (?). Hur som haver så lär det överskrida maxgränsen, men även om draget rent praktiskt skulle hålla så blir det också ett olagligt ekipage på väg då jag förmodar att kärran inte har broms. Traktorn ska ju väga minst lika mycket som släpet väger och där man räknat in hur mycket som överförs via draget. Så säg man flyttar boggin om det går så att draget blir runt 1,5 tons belastat. Då börjar MF:en väga närmare 4 ton. Men du har över 8 ton kvar på kärran. I terräng så får kärran väga det dubbla.
Mitt råd är också att du helt enkelt tar det väldigt lugnt med vad du lastar på och hör dig för om komplett drag bland traktorskrotar. Det lär gå på flera tusen dock. Jag åkte nog på runt 500 kr för orginalförlägningsdraget till sådan som visades av Dieseltrolls bild.
MF-draget sitter också väldigt tätt intill, jag har räknat till att belastningspunkten på kroken är 20 cm bakom bakaxeln så stegringsförsök undviks ju (samtidigt som det blir knepigare att svänga).