Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byte av fläktrem på Grålle

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Lotta E (trådstartaren)

#1 » 20:39:29, 08-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill byta fläktrem på min Grålle (Ferguson, TEA322920), men år osäker på hur jag ska ta av den gamla.

Jag har tagit av remmen från generatorn och nedre remskivan. Men hur får jag av den från själva fläktaxeln? Den lucka som omtalas i verkstadshandboken finns ej. Ska man lossa hela fläktkåpan (tre skruvar på vardera sida)? Eller kanske plocka bort fläktvingarna? Eller ska den bara gå att pilla av utan att lossa något?

Tacksam för svar!
Lotta E
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:17, 30-01-2013
Ort: Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA20 (bensin) 1953
Volvo 240 kombi -93 classic



sven-erik1

#2 » 20:49:58, 08-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej prova om det finns plats att tränga den i mellan fläktvingen och fläkt kåpan på sidan eller upptill det brukar gå . vrid sedan fläkten till nästa vinge och så vidare MVH sven-erik
Senast redigerad av sven-erik1 20:50:58, 08-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
sven-erik1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:46, 02-11-2010
Ort: krokoms komun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: mf 35 bensin mf 35 diesel mf 65 mf 575 fiat 880-5 volvo viking volvo n86 scania regent allis chalmers väghyvel 50 tal hymas 470 scania myrslok

atlashjul

#3 » 20:54:37, 08-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla är det ju bara att klippa/skära av. Men det är klart att det är bra träning med att demontera den gamla för att kunna få dit den nya för det är ju ingen god ide att skära av den.De där remmarna är ju ganska tjocka men det brukar gå att trä dom förbi toppen av fläktbladet och kåpan med lite lagom j*vlar anamma. Men se upp med knogarna fort att de blir lite skalade
:huh: om man drar/klämmer för hårt och det släpper när man kommer över kanten så att säga.Om man inte har gjort det förut.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Mikael.Johansson

#4 » 23:48:01, 08-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Luckan" är det måhända ett litet uttag i kanten på fläktkåpan.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Sotarn81

#5 » 01:16:53, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte exakt hur det ser ut på den men borde väl inte vara något problem att trä den över fläktvingarna? Har du större glipa mot fläktkåpan nånstans är det väl bara att ta en vinge i taget. Lycka till! :thumme:
Användarvisningsbild
Sotarn81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:28, 11-11-2009
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf30 1961 Special industri

Mercedes Benz 410D -83

Bedford CF1 -81 Pick up

Chevrolet C1500 Scottsdale -88

Wheel Horse 211-3

Murray 12/38 I/C

Fordson Super Major -62

IH 574 -72

MF35

Lotta E (trådstartaren)

#6 » 17:47:31, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Problemet är att jag fegar och inte tar i tillräckligt när jag inte vet om det jag gör är riktigt.

Jo, det går utmärkt att få den förbi fläktvingarna med lite pillrande. Kunde ha varit lättare om man inte blev så kall om fingrarna.

Men det riktigt tuffa var ju att få på den nya remmen, dvs. sträcka den tillräckligt för att komma runt generatorns drivhjul. Kanske det också hade varit lättare i varmt väder? Om handboken inte så uttryckligt hade förbjudit annat än handkraft så hade jag absolut tagit till verktyg. Men med ihärdig vilja och vetskapen att det FAKTISKT SKA GÅ så har jag nu gått i mål.

Lotta
Lotta E
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:17, 30-01-2013
Ort: Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA20 (bensin) 1953
Volvo 240 kombi -93 classic

Sotarn81

#7 » 17:57:06, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men alltså du släppte väl generatorn först, hängde på remmen och sen spände den? Annars kan jag tänka mig att remmen var svår att få dit... :vissla:
Användarvisningsbild
Sotarn81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:28, 11-11-2009
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf30 1961 Special industri

Mercedes Benz 410D -83

Bedford CF1 -81 Pick up

Chevrolet C1500 Scottsdale -88

Wheel Horse 211-3

Murray 12/38 I/C

Fordson Super Major -62

IH 574 -72

MF35

maltex

#8 » 21:56:28, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den nya remmen kan nog upplevas aningen för kort vid montering.Så tyckte jag det var när jag bytte på grållen,visserligen ej helt original växelströmsgenerator med egentillverkad remskiva och fäste. Så ett visst mått av övertalning kan nog krävas om allt ska komma på plats. Har för mej att det även finns nån äldre rem på lager pga motstånd vid montering då med ej ombyggd laddning.Fortsätter du så blir nog slut resultatet bra och det är det viktigaste.
maltex
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:24, 20-11-2008
Maskintyp: Ej angivet

Lotta E (trådstartaren)

#9 » 17:29:01, 22-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo Sotarn, generatorn i bottenläge!
Men jag är inte karlastark i fingrarna, så att våld kan lösa allt.

Häng med hela kroppstyngden, dra runt remmen lite, häng igen ... upprepas 10-20 ggr. Den blir några mm längre för varje gång. Och till slut - :hurra:
Men det borde ju betyda att det tar ett tag tills den har töjt slut på sig.

/Lotta
Lotta E
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:17, 30-01-2013
Ort: Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA20 (bensin) 1953
Volvo 240 kombi -93 classic

The_lawnmover

#10 » 20:52:11, 22-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kunde ju fått på den lite och sen vridit på fläkten eller vrida på motorn som när du sätter på en cykelkedja hadde nog varit lättare :thumme:
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165

Lotta E (trådstartaren)

#11 » 21:43:16, 22-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis det jag gjorde,
...men den måste först bli stor nog för att få på detta första lite
Lotta E
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:17, 30-01-2013
Ort: Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA20 (bensin) 1953
Volvo 240 kombi -93 classic

roger82

#12 » 00:43:07, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Extremfallet är ju när man får släppa på hela generatorn för att få på en tight rem... Tror det är bättre att äta en massa onyttigt så man får mer kraft bakom, dessutom mycket roligare :mrgreen:
Det du inte gör idag får du inte gjort imorgon heller!
roger82
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:44, 14-06-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 680 DTH
Volvo BM 350 Boxer
Volvo BM 2200
Rottne Blondin 750
Ferguson TED
Valmet 405
Volvo Bm 400 Buster
Ferguson FE 35
Hymas 474
Ferguson 550

The_lawnmover

#13 » 02:33:48, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vet inte hur det är på grålle men iallafall på 135a är det viktigt att ha en liten rem så generatorn är så långt in som möjligt annars kan styrstaget till framaxeln gå in i remskivan och det sprutar gnistor överallt lite läskigt första gången då man inte vet vad det är och helt plötsligt sprutar gnistor från motorn!
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165

Erland Karlsson

#14 » 07:54:35, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

The_lawnmover skrev:jag vet inte hur det är på grålle men iallafall på 135a är det viktigt att ha en liten rem så generatorn är så långt in som möjligt annars kan styrstaget till framaxeln gå in i remskivan och det sprutar gnistor överallt lite läskigt första gången då man inte vet vad det är och helt plötsligt sprutar gnistor från motorn!

Det problemet löste jag genom att bredda framaxeln ett snäpp efter montering av växelströmmare på pappsens 35a.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ram1 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se