Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Havererad snabbväxel Valmet 605-84

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

HARA CAWAY (trådstartaren)

#1 » 21:45:53, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då slutade 605 an plötsligen att driva på plan backe,mitt på gårdsplan.
Ett tag i början så högg det lite i hjulen men symptomen var samma på alla växlar.

Det lilla oljud/skorrande som gick att höra kom från strax framför stolen under hyttgolvet.
Som symptomen var så kändes det som om det var något spleinsat som gett sig.


För att stilla min nyfikenhet så lyfte jag på luckan i hyttgolvet och mycket riktigt så går axeln framifrån runt men inte ingående axel i snabbisen.
Rent spontant så fick man lust att dra en svets söm med pinnen runt om men det kanske inte är att rekommendera.

Måste traktorn klyvas för operation eller går det att göra genom hytt golvet?

Tacksam för alla förslag och rekomendationer.

Bild på eländet om någon känner igen sig.

Bild
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m



d557017

#2 » 11:58:27, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delade en 505 för någon månad sedan för byte av den axeln samt kopplingen när den ändå var isär.
Ganska lättskruvat trots lastarfästen tyckte jag om det kan vara till någon tröst :thumme:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

cowboy

#3 » 12:50:03, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billigaste lösningen är att lyfta ur snabbväxeln och ersätta den med en rörstump som sitter i dem som såldes utan snabbväxel.. Men beror på hur mycket gått sönder, är det bara lamellerna då blir det väl inte så dyrt.
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

HARA CAWAY (trådstartaren)

#4 » 13:41:18, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som att det är hylsan som kommer från kopplingen som inte driver
ingående axel i snabbisen,splinesen är alltså slut.
Även toppen på låsbulten i hylsan var utsliten(27),kanske bara den som drev det sista.
Snabbväxeln verkar gå lätt att dra runt så den är troligen hel.

Jag har väl hyfsat klart för mig hur det går till men troligtvis är splinesen både i hylsa och axel kass eller hur brukar det vara.
Ingen som provat att svetsa ihop det hela,stod och funderade på detta även om det kan verka lite våghalsigt.
Axel kostar 4720:- i ellös hylsa finns ej så den blir original i sådana fall.
Troligtvis så byter man kopplingslamell samtidigt m.m

Det är alltså hylsa(25) och axel(10) som inte driver varandra.
Bild
Senast redigerad av HARA CAWAY 13:42:13, 10-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

d557017

#5 » 14:00:16, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall hade splinesen i hylsan 25 sagt tack och hej men axeln 10 klarat sig.
Du kanske kan lossa stoppskruven 27 och släppa fram hylsan lite för att se om splinesen på axeln klarat sig? Är de ok så känns det som en väldigt dålig ide att svetsa ihop det hela :wave:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

HARA CAWAY (trådstartaren)

#6 » 14:51:38, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att avgöra om splinesen är hela men det lutar åt att jag delar kopplingskåpan först så jag får loss axel och ser dess kondition.
Det verkar lurigare att ta loss utgående axel från snabben då detta påverkar
kopplingen till kraftutaget som innehöll lite fjädrar mm.?
Om man nu behöver ta loss snabben över huvud taget.
Återkommer i ämnet.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

markus karlsson

#7 » 15:22:14, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stoppskruven i hylsan ska vara slät i ändan. kopplingen till kraftuttaget
är enkel och demontera. bara och plocka hydraulpumparna och plocka några låsringar och plocka ur kopplingen och sen axeln (som är väldigt lång)
Användarvisningsbild
markus karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:38, 16-09-2009
Ort: Sunne
Maskintyp: Ej angivet

cowboy

#8 » 21:53:06, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fixat snabbväxeln, eller?
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

HARA CAWAY (trådstartaren)

#9 » 09:03:13, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja,nu var det ihop skruvat igen.
Jag bytte hylsan som sitter på axel från kopplingen,den var sopren inuti.
Fanns för reapriset 4050+m på lantmännen.....
Axel in i snabben var hyfsad så den fick klara sig ett tag till.
Blev även byte av svänghjulsnav samt lamell och urtrampningslager.
Bild
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Aqualize

#10 » 14:27:59, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att skaffa mig en traktor (2wd) i 05-serien, bl.a. 505-605.
Hur marigt är det att klyva traktorn sådär på mitten?
Tycker min MF175 verkar lite omständigt byggd, har aldrig gett mig på operationen (inte behövt). Men om jag hittar en Valmet kanske man av någon anledning måste in där och rota.
T.ex. med elkablar, finns det färdiga kontakter att koppla ur på mitten, eller måste de lossas var och en från var de nu sitter (lysen t.ex.) och dras ur? Eller klipper man helt sonika sådana kablar och skarvar ihop dem senare?
Senast redigerad av Aqualize 14:30:25, 18-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

bert

#11 » 15:09:47, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen erfarenhet av en 2wd i valmets 05 serie men jag undrar om dom är så där vidare på och ta sig fram med tanke på att dom är ganska framtunga
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

HARA CAWAY (trådstartaren)

#12 » 19:20:26, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt ett antal kopplingar på div traktorer men detta var min första Valmet.
Jag får säga att det var ganska lättskruvat och bra konstruktion,lättare än tex MF som annars är rätt bra tycker jag.
En bakhjulsdriven 5-605 är ju löjligt billig om du vill ha en sådan,runt 60.000+m
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Aqualize

#13 » 21:36:37, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man vill väl ha en lättservad maskin. Jag ojar mig lite för att 505-605 kan vara för stora. Har granne med 805:or och specifikationsmässigt är de bara några centimetrar större än 505-605 (t.ex. axelavstånd).

Jag kollade instruktionsböckerna och visade sig faktiskt att 305/355/405/455 har några procent högre framaxelbelastning än 505/605 (alla 2wd). De senare fick sin större viktökning på bakaxeln.

De mindre har ju ingen snabbväxel men de här 505 och 605 snabbväxeln (reducering), hur är hållfastheten på den? T.ex. gamla MF multi power verkar ju vissa välja bort just för att risken att det rasar. Min är lyckligtvis hel och kry.

Bara jag hänger på bakvikten så klarar en 2wd traktor av de frontlastararbeten jag har använt det till (men när man inte har hängt på den kan man trilla dit).


Input från någon annan då om de mindre 305/355/405/455 2wd, hur är de att klyva på mitten (i verkstaden, inte med frontlastaren...)?

Jag nämner 2wd just för att det tar ju bort en del komponenter i operationen.
Senast redigerad av Aqualize 11:48:44, 19-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

P Andersson

#14 » 22:10:43, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 505-905 tar de bara bort kardan till framaxeln annars är resten sig likt vid en klyvning.
Har haft min 805a sen 2000 och den har inte haft några snabbväxelproblem under den tiden.
Jag bytte koppling på BM650 en gång och de var betydligt mer slangar o skit som skulle delas på den än -05 som jag tycker är rätt ren på ditplockade extra prylar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se