Men var får man tag på nytt kol... Är det något som dom som "underhåller" startmotorer kan ordna? Är aldrig fel att ha en fungerande startmotor liggandes.
Tjo!
Boxern hemma vill inte få upp någon fart när man trycker på startknappen (dvs typ max 60rpm och det går trögt). Det händer dock att detta räcker ibland och att den går igång men ska egentligen vara 200rpm.
Batteritest visar nästan max på det gröna och det är tämligen nytt/oanvänt och har alltid varit uppladdat.
Har putsas upp kablar och poler. När jag mäter spänningsskillnad mellan + på startmotorn & + på batteriet blir det max 0,3 v.
5 grader ute.
Oljan bytt i sommras.
Koppling nere, kraftuttag urkopplat och lyftarmar nere.
Har en annan startmotor liggandes men väntar gärna med ett byte. Den som sitter på har typ gått 1000h så den borde inte vara slut.
Bör tilläggas att kuggkransen på svänghjulet är något sned så att jag har 2mm distans på startmotorn uttåt för att den ska hoppa in. Kan kanske vara så att det blir för hårt tryck mellan startmotorns kugghjul och kuggkransen så att det blir för hög friktion?
Har filat och härjat på kuggkransen utan resultat dvs jag har filar bort 2 mm upphöjning som blivit efter alla gånger som startern tryckts in samt filat mellan kuggarna där också metall har "samlats"
Vad kan felet annars va?
Ralle skrev:Den uppmätta spänningsskillnaden, är det under startförsök?
Och när du mäter, har du minus till mätaren också på startmotorn då?
Ja uppmätt under startförsöket, testade separat både -- & ++ och fick som mest 0,3V skillnad vilket tyder på att inte potentiala ändras pga av dålig kontakt enligt mig iaf?
Norpan skrev:Det är väl den stora boschstarten på en sån, med en stor kåpa över bakänden?
Och titta om det gnistrar mycket när du försöker starta, och om kollektorn ser bränd ut.
Ja det är den stora och jag ska undersöka och tillse att det inte gnistrar.
Robban_C skrev:Ja, jag vet att det inte är så troligt på en startmotor som är relativt ny men i alla fall.
Angående startmotorn så kan det förtydligas att den nog inte är särskilt ny, har säkert 50 år på nacken men enligt mina beräkningar (som kan va upp mot väggarna) borde den inte blivit använd till mer än att ha kört ca 1000 timmar.
Buster-Patrick skrev:Men det med sned kuggkrans, då? Kan ditt "filande och härjande" ha inverkat på rotorns axialrörelse på ngt sätt så att rotorn/kommutatorn eller nått ligger och svarvar i startmotorn? Har sett exempel på sådant, och det käkar effekt ur motorn!
Låter som ett "long shot", men vem vet??
Vissa startmotorer har ju en rotor som "rycks" in till startkransen genom magnetflödet mellan rotorn/statorn vid start, andra har solenoiden som via länk puttar ut drevet. Har ingen aning om hur det är på Boxer (eller Buster trots att jag äger en! ), men jag tror det kan vara smart att leta fel i startmotorn..
Förresten: går motorn lätt när den startar, eller låter den plågad på tomgång?
Jo var också inne på att den ligger emot, tar ett par försök innan den hoppar in överhuvudtaget.
Den går som en dröm det är ju en boxer =)