Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startproblem

28 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

rocholas (trådstartaren)

#1 » 17:40:26, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är löst! Som ni förklarade och som det visade sig så var det 3 av 4 kol som satt fast. Dessvärre så gick ett av dem sönder så jag stoppade i den andra startmotorn och nu snurrar den som aldrig förr.

Men var får man tag på nytt kol... Är det något som dom som "underhåller" startmotorer kan ordna? Är aldrig fel att ha en fungerande startmotor liggandes.

Tjo!
Boxern hemma vill inte få upp någon fart när man trycker på startknappen (dvs typ max 60rpm och det går trögt). Det händer dock att detta räcker ibland och att den går igång men ska egentligen vara 200rpm.

Batteritest visar nästan max på det gröna och det är tämligen nytt/oanvänt och har alltid varit uppladdat.

Har putsas upp kablar och poler. När jag mäter spänningsskillnad mellan + på startmotorn & + på batteriet blir det max 0,3 v.

5 grader ute.
Oljan bytt i sommras.
Koppling nere, kraftuttag urkopplat och lyftarmar nere.

Har en annan startmotor liggandes men väntar gärna med ett byte. Den som sitter på har typ gått 1000h så den borde inte vara slut.

Bör tilläggas att kuggkransen på svänghjulet är något sned så att jag har 2mm distans på startmotorn uttåt för att den ska hoppa in. Kan kanske vara så att det blir för hårt tryck mellan startmotorns kugghjul och kuggkransen så att det blir för hög friktion?
Har filat och härjat på kuggkransen utan resultat dvs jag har filar bort 2 mm upphöjning som blivit efter alla gånger som startern tryckts in samt filat mellan kuggarna där också metall har "samlats"

Vad kan felet annars va?

Ralle skrev:Den uppmätta spänningsskillnaden, är det under startförsök?
Och när du mäter, har du minus till mätaren också på startmotorn då?

Ja uppmätt under startförsöket, testade separat både -- & ++ och fick som mest 0,3V skillnad vilket tyder på att inte potentiala ändras pga av dålig kontakt enligt mig iaf?

Norpan skrev:Det är väl den stora boschstarten på en sån, med en stor kåpa över bakänden?
Och titta om det gnistrar mycket när du försöker starta, och om kollektorn ser bränd ut.

Ja det är den stora och jag ska undersöka och tillse att det inte gnistrar.

Robban_C skrev:Ja, jag vet att det inte är så troligt på en startmotor som är relativt ny men i alla fall.

Angående startmotorn så kan det förtydligas att den nog inte är särskilt ny, har säkert 50 år på nacken men enligt mina beräkningar (som kan va upp mot väggarna) borde den inte blivit använd till mer än att ha kört ca 1000 timmar.

Buster-Patrick skrev:Men det med sned kuggkrans, då? Kan ditt "filande och härjande" ha inverkat på rotorns axialrörelse på ngt sätt så att rotorn/kommutatorn eller nått ligger och svarvar i startmotorn? Har sett exempel på sådant, och det käkar effekt ur motorn!

Låter som ett "long shot", men vem vet??

Vissa startmotorer har ju en rotor som "rycks" in till startkransen genom magnetflödet mellan rotorn/statorn vid start, andra har solenoiden som via länk puttar ut drevet. Har ingen aning om hur det är på Boxer (eller Buster trots att jag äger en! :mrgreen: ), men jag tror det kan vara smart att leta fel i startmotorn..

Förresten: går motorn lätt när den startar, eller låter den plågad på tomgång?

Jo var också inne på att den ligger emot, tar ett par försök innan den hoppar in överhuvudtaget.
Den går som en dröm det är ju en boxer =)
Senast redigerad av rocholas 22:25:26, 20-03-2008, redigerad totalt 2 gånger.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22



Ralle

#2 » 17:46:33, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den uppmätta spänningsskillnaden, är det under startförsök?
Och när du mäter, har du minus till mätaren också på startmotorn då?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

rocholas (trådstartaren)

#3 » 17:50:52, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja uppmätt under startförsöket, testade separat både -- & ++ och fick som mest 0,3V skillnad vilket tyder på att inte potentiala ändras pga av dålig kontakt enligt mig iaf?
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

Norpan

#4 » 20:09:47, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju bli dålig kontakt inne i startmotorn åxå.
T.ex. ett kol som hängt sig, då förlorar du mycket effekt.
Det är väl den stora boschstarten på en sån, med en stor kåpa över bakänden?
Är det det kan du kanske ta bort kåpan och känna på kolen, det kan du ändå förresten, genom att ta bort bandet runt bakänden.
Du får dra i koltrådarna för att känna så kolen inte fastnat i kolhållarna, och kolla så kolfjädrarna är hela och ligger rätt.
Och titta om det gnistrar mycket när du försöker starta, och om kollektorn ser bränd ut.
Och om den är det, är den det lika mycket hela vägen runt.

Edit: Vad har du för batterispänning när du startar?
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Robban_C

#5 » 20:30:36, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ska det se ut! Klar och tydlig redogörelse för symtom, vad som testats etc. Mycket bra inledning och klar poäng till rocholas. :thumme:
Och resultatet av en klar inledning syns direkt, snabba svar med bra förslag på vad som kan vara fel.
Jämför detta med trådar där föreslagna åtgärder inte ens testas eller besvaras vilket till slut får resultatet att medlemmar blir irriterade.
Så här ska det se ut!!!

Och sakfrågan då? Ja, jag håller också på att ett kol har hängt sig. Brukar som Norpan skrev resultera i orkeslös startmotor. Och allt annat som känns rimligt är ju redan kollat. Eller ja, det skulle väl vara slut batteri då men det är ju nästan nytt.
Ja, jag vet att det inte är så troligt på en startmotor som är relativt ny men i alla fall. Det känns som det första som ska kollas.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

rocholas (trådstartaren)

#6 » 21:51:26, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående startmotorn så kan det förtydligas att den nog inte är särskilt ny, har säkert 50 år på nacken men enligt mina beräkningar (som kan va upp mot väggarna) borde den inte blivit använd till mer än att ha kört ca 1000 timmar.

Det är den stora startmotorn som sitter på boxern där hemma ja.

Och titta om det gnistrar mycket när du försöker starta, och om kollektorn ser bränd ut.

Jag antar att den inte ska gnistra vilket borde tyda på bra kontakt?

Mer förslag på vad man kan göra när man ändå öppnar den mottages gärna. Borde inte skada med lite wd 40 heller för att driva ut lite fukt kanske?

Jag tackar för svaren och skall undersöka startmotorn så fort jag har tid och hoppas på brummande respons
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

Buster-Patrick

#7 » 21:55:15, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det med sned kuggkrans, då? Kan ditt "filande och härjande" ha inverkat på rotorns axialrörelse på ngt sätt så att rotorn/kommutatorn eller nått ligger och svarvar i startmotorn? Har sett exempel på sådant, och det käkar effekt ur motorn!

Låter som ett "long shot", men vem vet??

Vissa startmotorer har ju en rotor som "rycks" in till startkransen genom magnetflödet mellan rotorn/statorn vid start, andra har solenoiden som via länk puttar ut drevet. Har ingen aning om hur det är på Boxer (eller Buster trots att jag äger en! :mrgreen: ), men jag tror det kan vara smart att leta fel i startmotorn..

Förresten: går motorn lätt när den startar, eller låter den plågad på tomgång?
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

Buster-Patrick

#8 » 22:06:59, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

rocholas skrev:Borde inte skada med lite wd 40 heller för att driva ut lite fukt kanske?


Fy, dej! :smile: Skrapa försiktigt bort ev. rost (passa lindningarna och dess lack), blås rent med tryckluft, lura bort frun från köket, lägg grejorna i ugnen på 75 grader över natten.

Vill du lyxa till det: Lacka lindningarna med lindningslack och kasta i ugnen på lite högre temp (tror jag). Passa bara "regeringen" får kännedom om ditt tilltag! Tror inte ens kommentaren -"Men köksfläkten gick ju hela tiden" räddar från ett :slag: !
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

Ralle

#9 » 23:08:53, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med sned kuggkrans kanske kan vara nåt, men det är nog bättre att kolla starten först!

Det där med kolen som fastnar... Min Victor ville inte starta för länge sen (många år sen, jag var en liten pojkspoling som gillade traktorer och Victorn ägdes av min Farfar) och då kom nån annan och klappade till startmotorn med en hammare! Sen fungerade den.
Och den har aldrig krånglat sen dess! :grin:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C

#10 » 23:16:23, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:... Och den har aldrig krånglat sen dess! :grin:
Tror f*n det, skulle du ha vågat krångla efter det? :lmao: :lmao: :lmao:

Gammalt kvastskaft är en variant ibland också.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bolser

#11 » 23:52:06, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde inte skada med lite wd 40 heller för att driva ut lite fukt kanske?


WD40 och liknande borde förbjudas av EU, FN och Påven :x
Resultatet blir att kolen blir uppmjukade och kletar ut sig på kollektor och kolhållare mm. Samma sak med Diesel, servoolja och annat som letar sig in i starten och skapar en otäck "kolgröt".
Har använt 2 timmar ikväll till att "oljesanera" en tändmagnet till en Volvo T24, +10 minuter för att reparera felet (oxiderade brytare). Så jag är kanske överkänslig mot sprejburkar idag :smile:
bolser
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:59:00, 04-01-2007

Buster-Patrick

#12 » 23:53:02, 10-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Tror f*n det, skulle du ha vågat krångla efter det? :lmao: :lmao: :lmao:
:skratta3: Älskar denna humor!

bolser skrev:WD40 och liknande borde förbjudas av EU, FN och Påven :x


Instämmer! :hotar2:

EDIT: När det gäller elektromekaniska saker i alla fall! :thumme:
Senast redigerad av Buster-Patrick 09:56:42, 11-03-2008, redigerad totalt 1 gång.
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

Norpan

#13 » 00:35:59, 11-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smörjtorra bussningar kan få en start att gå tungt men å andra sidan drar den mycket ström då och detta borde resultera i mycket spänningsfall över kablarna, om de inte är löjligt tjocka.
Och efter vad du berättat tror jag inte din start drar för mycket ström, så jag vidhåller kolen.
Möjligtvis ankaret, men det ser du om du kollar i starten när du kör, det gnistrar som f*n.

Jag tror förövrigt att det sitter en plugg i kanten på framgaveln som man ska ha i lite olja under, den smörjer den främre bussningen.
Det är om det är en skruv, är det ett islaget lock ska du inte öppna för du behövet ett nytt lock då.

Om du öppnar locket i bakändan och tar ut kolen kan du titta på ytan på dem, om du hittar dem, det brukar se sådärkul ut under locket. :uupps:
Är de hyfsat blanka har de legat mot kollektorn som de ska, är de väldigt matta och anfrätta i ytan har de inte legat emot.
Om jag inte minns fel så förlorar du halva startmotoreffekten om ett kol inte ligger emot.

Under locket är det även en eller två magnetspolar.
Om du har den stora så är det den som trycker fram drevet för att få i kuggarna, om inte så dras hela ankaret in mha lindningarna i statorn.
Den lilla kopplar på strömmen till starten när ankaret åkt fram.
Kolla kopparblecken så de inte är bortbrända.
Det ska inte gå att trycka in kontakterna förräns ankaret eller magneten har petat undan en hasp. Detta är för att startdreven ska gå ihop innan man släpper fullt pulver på starten.
Låter krångligt men du förstår när du öppnar å tittar.

Och det syns mest troligt var kolen går när starten går tungt, om du inte har den stora spolen, är kollektorn mycket längre än vad kolen är breda, då ankaret ska åka fram å tillbaka, så det blir bränt utanför var de är i viloläge.

Är det illa bränt kan det behöva svarvas, annars brukar det räcka med lite hyfsat fin smärgelduk.
Är det mycket grejer mellan lamellerna kan du peta lite.
Lossnar det lätt kan du ta ett bågfilsblad och slipa dels tjockleken rätt och göra som en krok eller snarare en kattklo och skrapa rent med.

Det fanns vissa kollektorer som var fyllda med bakelit i spåren, de behöver inte rensas eftersom kolen sliter ned det.
Men det är glimmer på de flesta och det är hårdare än kolen så det är nedspårat lite grann, dessa spår blir fulla med koldamm, speciellt om det är olja på.
Detta koldamm leder ström och gör att starten drar mer ström.
Och kolen kan börja hoppa om kopparn blir nedslitet så glimret kommer upp.
Det syns oftast på att det är mycket bränt på ett eller ett par ställen.

Sen är det lite annat som kan krångla åxå men det blev visst lite mycket redan. :dancing_geek:
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Buster-Patrick

#14 » 09:54:34, 11-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Norpan!

Jag tänkte, du skrev!

Sen bör man helst shimsa in rotorn axiellt så att den löper lätt och ligger mitt i magnetfältet vid gång.

Nya oljebronsbussningar brukar man ställa på tummen, fylla med olja, sätta dit andra tummen och sen pressa tills bussningen "svettas" olja på utsidan. Då är porerna oljefyllda och man kan montera den nya bussningen. Fukta ev. oljefilt också.

Kollektorn bör svarvas oavsett hur bränd den är: om den är minsta oval ligger kolen och studsar vid drift. Studset ger gnistor/värme, värme ger skador. Efter svarvningen är det viktigt att göra som Norpan skrev: "Är det mycket grejer mellan lamellerna kan du peta lite.
Lossnar det lätt kan du ta ett bågfilsblad och slipa dels tjockleken rätt och göra som en krok eller snarare en kattklo och skrapa rent med. "

Detta blir rena startmotorrenoveringstråden tillslut! :grin:
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

Robban_C

#15 » 11:00:24, 11-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förtydligande:
Med "lameller" menas kopparbleckena i kollektorn/kommutatorn (två ord, samma sak).

Och så kan jag varna för en risk i samband med svarvning:
Är man oförsiktig så kan man råka slita loss en av lamellerna vid svarvning. Inte alls bra. Så här gör man för att minska risken:
*Litet skärdjup.
*Vasst svarvstål. Ett skär av snabbstål rekommenderas, inte hårdmetall. Snabbstålsskär går att slipa vassare än hårdmetall. En liten nosradie på stålet ger bättre yta.
*Långsam matning.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se