Körde soppatorsk för ett par dagar sen på min BM 430 -71. Satte batterierna på laddning. Nästa dag slog jag i 20 liter diesel och började lufta.
Min procedur: Lossade båda skruvarna på insprutningspumpen och började pumpa vid matarpumpen. Kom fram diesel, så skruvade åt skruvarna och lossade första spridarröret, tjingade tills jag fick fina "pjutt-pjutt" med diesel, skruvade åt och lossade nästa. Upprepade tills jag fick fram diesel hos samtliga och efter att jag skruvat åt den sista provade jag starta. Tjingade länge och väl utan ens en tendens till start.
Då det var sent slog jag igen, laddade batterierna fulla igen och provade nästa dag och då med ytterligare 20 liter diesel i tanken (tänkte mängden diesel hjälper till att skapa tryck/flöde?).
Den var lika död så kontrollerade luftningen igen.
Konstigt nog kunde jag nu inte få fram någon diesel till insprutningspumpen.
Jag förstår inte vad som kan ha hänt från ena dagen till den andra.
Har ni något tips om vad jag ska ta mig till?
Misstänkte först skräp i tanken som täppt till. Dock lossade jag bränslekranen helt och det kommer diesel där åtminstone.
Glaskoppen innehåller inget uppenbart skräpigt och har gissningsvis varit full hela tiden?
Jag läste att man bör/ska lämna ena spridarröret löst medan man startar. Varför då? Detta gjorde inte jag första gången.
Varför sitter det två luftningsskruvar på pumpen? Vad har respektive för syfte? Ska jag lossa bägge? Och visst räcker det med att bara lossa den lilla m8-skruven?
Om man skulle blåsa med tryckluft bakvägen för att rensa rören. Var skulle man ansluta tryckmunstycket i så fall? Matarpumpen saknar väl backventil e.dyl, men insprutningspumpen har sånt?
Tack på förhand.