Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Luftningsproblem BM 430

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

sorendanielsson (trådstartaren)

#1 » 00:43:06, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: Körde soppatorsk för ett par dagar sen på min BM 430 -71. Satte batterierna på laddning. Nästa dag slog jag i 20 liter diesel och började lufta.

Min procedur: Lossade båda skruvarna på insprutningspumpen och började pumpa vid matarpumpen. Kom fram diesel, så skruvade åt skruvarna och lossade första spridarröret, tjingade tills jag fick fina "pjutt-pjutt" med diesel, skruvade åt och lossade nästa. Upprepade tills jag fick fram diesel hos samtliga och efter att jag skruvat åt den sista provade jag starta. Tjingade länge och väl utan ens en tendens till start.
Då det var sent slog jag igen, laddade batterierna fulla igen och provade nästa dag och då med ytterligare 20 liter diesel i tanken (tänkte mängden diesel hjälper till att skapa tryck/flöde?).
Den var lika död så kontrollerade luftningen igen.
Konstigt nog kunde jag nu inte få fram någon diesel till insprutningspumpen.
Jag förstår inte vad som kan ha hänt från ena dagen till den andra.
Har ni något tips om vad jag ska ta mig till?

Misstänkte först skräp i tanken som täppt till. Dock lossade jag bränslekranen helt och det kommer diesel där åtminstone.
Glaskoppen innehåller inget uppenbart skräpigt och har gissningsvis varit full hela tiden?

Jag läste att man bör/ska lämna ena spridarröret löst medan man startar. Varför då? Detta gjorde inte jag första gången.
Varför sitter det två luftningsskruvar på pumpen? Vad har respektive för syfte? Ska jag lossa bägge? Och visst räcker det med att bara lossa den lilla m8-skruven?

Om man skulle blåsa med tryckluft bakvägen för att rensa rören. Var skulle man ansluta tryckmunstycket i så fall? Matarpumpen saknar väl backventil e.dyl, men insprutningspumpen har sånt?

Tack på förhand.
sorendanielsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:39:10, 05-09-2010



Turbodiesel

#2 » 01:38:32, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok,

Pumpen har två luftningsskruvar, den ena för att lufta mellantrycksdelen, den andra för att lufta pumphuset (locket)

Ordningen du luftar dessa har ingen större betydelse, bara du får ur luften ur bägge.

Kolla gärna den undre ett par gånger extra, ev lossa den ytterst lite under startförsöken, drag endast åt dessa försiktigt..


Ett spridarrör kan du gärna ha lite löst under startförsöket, detta för att den sista lilla luftbubblan ska lämna pumpens högtrycksdel, när väl detta skett startar den fint på de andra två.

Matarpumpen har backventiler, t,o,m två stycken.. utan dessa pumpar den dåligt :cool:

Undvik tryckluft på ett eller annat sätt, det finns risk att det förstör mer än det gör nytta.

Kommer det pulserande luftfritt bränsle vid spridarna vid startförsök är du snart i hamn :grin:



Trecylindriga rotorpumpar av DPA-typ är av sin natur lite jäkliga att lufta :bira:


Använd gärna motorvärmaren om det sitter en sådan, det ger lite extra snurr på motorn :buga:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ivar Risslén

#3 » 08:07:17, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver inte om du luftade något på bränslefiltren.

Har du luft i filtren så trycks det till pumpen när du luftar där och då kan det ta tid att få ut all luft.
Luften i filtren kan trycka ut dieseln i pumpen som du beskriver och man tror att man har allt okej men i själva verket så har man ökat luftmängden i pumpen.
När man har kört soppatorsk så kan det räcka att lufta filtern och sedan provstarta. Då startar den på den diesel som finns i insprutningspumpen och skickar ut luften som finns i returröret.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

sorendanielsson (trådstartaren)

#4 » 11:32:38, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag luftade aldrig något filter. Räcker det med att gänga av det lite eller lossa på in/utgående rör? Jag har dock kört matarpumpen ganska intensivt. Borde jag inte ha fått bort luften ur filtret om jag kört hårt på manuella pumpen?

Kan den lilla manuella pumpen fastnat i något läge som gör att den inte pumpar längre?

Det konstigaste i allt detta är att jag först hade diesel ända fram till alla spridarna och att den ändå inte hostade igång. Helt plötsligt slutade dieseln att komma fram. Vad kan detta bero på? Kan det ha satt igen någonstans? Hur kan jag steg för steg testa? Lossa på slang från matarpumpen för att se om jag får något ur denna när jag pumpar kanske är nästa steg?
Ska man kunna se på glaskoppen när dieseln passerar? Ska den bubbla till e.dyl när jag kör matarpumpen? Måste komma fram till var det är stopp.

Saknar tyvärr motorvärmare, men den är väldigt lättstartad i vanliga fall.
sorendanielsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:39:10, 05-09-2010

Turbodiesel

#5 » 13:20:57, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtren måste du lufta, missade det igår...


Kolla i någon lämplig inst,bok (BM320-430, MF 35-135 m,fl) så ser du principen, både för filter & inspr,pump.


Tar inte matarpumpen kan du snurra motorn ETT varv & testa igen, antingen för hand eller "dutta" lite med startmotorn..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ivar Risslén

#6 » 15:05:33, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

sorendanielsson skrev:Jag luftade aldrig något filter. Räcker det med att gänga av det lite eller lossa på in/utgående rör? Jag har dock kört matarpumpen ganska intensivt. Borde jag inte ha fått bort luften ur filtret om jag kört hårt på manuella pumpen?

Kan den lilla manuella pumpen fastnat i något läge som gör att den inte pumpar längre?

Det konstigaste i allt detta är att jag först hade diesel ända fram till alla spridarna och att den ändå inte hostade igång. Helt plötsligt slutade dieseln att komma fram. Vad kan detta bero på? Kan det ha satt igen någonstans? Hur kan jag steg för steg testa? Lossa på slang från matarpumpen för att se om jag får något ur denna när jag pumpar kanske är nästa steg?
Ska man kunna se på glaskoppen när dieseln passerar? Ska den bubbla till e.dyl när jag kör matarpumpen? Måste komma fram till var det är stopp.

Saknar tyvärr motorvärmare, men den är väldigt lättstartad i vanliga fall.


Börja med att ladda ner instruktionsboken för Volvo-BM 400 eller 430 från dowvloads här på maskinisten. Där finns det anvisningar för hur man ska lufta bränslesystemet.
Det som händer när man kör soppatorsk är att det sugs in luft i systemet. Och problemet är att luft fjädrar. Motorn går alls medan det finns bränsle med tryck fram till insprutningspumpen. Den går tills du har fullt med luft i matarpumpen och då börjar luften att ligga där och fjädra så att det inte kan sugas in nått bränsle. Det är den luften som man ska ha ut först, det gör man genom att lufta på¨bränslefiltren, de ligger efter matarpumpen men före insprutningspumpen. Den kan även gå så länge att det kommer fullt med luft in i insprutningspumpen också.
Det du råkade utför när du luftade var att det fanns bränsle kvar i bränsleledningarna och pumpen. När du öppnade luftskruvarna och pumpade på matarpumpen så tryckte den luften som fanns vidare mot insprutningspumpen och fyllde upp den, därför så kom det ingen diesel nästa gång du provade att lufta. Luften hittade ett nytt ställe att ligga och fjädra.

När du luftar så börja med det första filtret tills det kommer luftfritt bränsle skruva igen luftskruven,upprepa på det andra filtret. Fortsätt sedan till insprutningspumpen och luftskruvarna där. När du har luftat pumpen så lossa ett spridarrör uppe vid spridaren. Du behöver inte ta loss det helt utan bara lossa mutter nått varv. Kör sedan på startmotorn tills det kommer luftfritt bränsle där. Dra åt muttern men dra inte för hårt då förstör du rörtätningen. Har du tur så startar motorn medans du håller på att lufta annars så får du fortsätta till nästa rör.

Lycka till.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

sorendanielsson (trådstartaren)

#7 » 16:00:49, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså de hade instruktionsboken här bland downloads. :shake_hands:

Ska prova lufta filter när jag kommer hem, så får vi se vad som händer.

I instruktionsboken står det att insprutningspumpen kan "ta allvarlig skada" om man försöker starta utan att lufta systemet. Vad är det som kan hända med denna?
sorendanielsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:39:10, 05-09-2010

roland 1970

#8 » 22:55:50, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min far körde soppatorsk en enda gång med den 430 som jag nu har.
Det var mitt i vårbruket för 30 år sedan och ute på vischan, traktorn stod över en vecka innan han fick den att gå igen, och han fick bära hem och åter batterierna för laddning flera gånger.
När jag tog över traktorn, spände han blicken mot mig och sa allvarligt, KÖR ALDRIG ALDRIG SOPPATORSK, inget någonsin är värt att chansa på de sista ångorna!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

sorendanielsson (trådstartaren)

#9 » 09:39:21, 14-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

roland 1970 skrev:När jag tog över traktorn, spände han blicken mot mig och sa allvarligt, KÖR ALDRIG ALDRIG SOPPATORSK, inget någonsin är värt att chansa på de sista ångorna!


En mycket vis far! Andra gången jag gjort detta själv och det finns inget försvar mot denna dumhet. Första gången kunde jag försvara det med att bränslemätaren visar en bit över E(mpty) när tanken är tom. Det vet jag numera och ändå hände detta. Glad att det inte hände vid minus 27 och långt från hemmet iaf. Nu var det rakt under gårdslampan, så ganska bra förhållande att skruva :smile:

Igår natt hostade eländet i alla fall igång. :hurra:

Det var luftfyllda filter som var problemet. Inte helt självklart att lufta dessa dock. Jag lossade övre skruven och fick skruva upp dem såpass att nästan hela filtret lossnade innan jag lyckades pressa ut luften.
Ville (så klart) inte gå igång förrän jag lossat varje spridare och tjingat ett tag

Blir nyfiken på elektrisk matarpump när man står där och juckar. Finns sånt? som kan pressa ur luften hela vägen med lätthet?
Sist jag kände mig så här sliten i tummen var när jag nötte Nintendo 8bit som barn.

Tack för er input alla!
sorendanielsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:39:10, 05-09-2010

peter.svensson

#10 » 13:31:24, 14-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då måste jag ha haft en j:a tur. Körde soppatorsk mitt under plogningen förra vintern (listig som man är så tänkta jag att, det räcker nog sista bitem hem så jag slipper släpa dunk, jo, jo) :snow: .

Fyllde på ny diesel, en par snabba duschar startgas senare så var den i gång :hurra: . Jag vet startgas är ajabaja men använder det alldrig annars eftersom den är så vansinnigt lättstartad
peter.svensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:38, 12-04-2007
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T430, MF50B, ER1200, MF35


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fjeddan och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se