Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo T35 lägger av

28 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Huggarn (trådstartaren)

#1 » 15:11:04, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en T35-57 med Boschpump. Den startar men går bara ca en kvart sen börjar den bluddra och stannar. Har tömt och rengjort tanken (inte särskilt skitig) och bytt bränslefilter men problemet kvarstår! Vad kan det vara? Tacksam för lite vägledning!
Huggarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:27, 06-01-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Ej angivet



orwak

#2 » 15:15:26, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste lufta igen då antar jag? Samma fenomen vid full tank?
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Huggarn (trådstartaren)

#3 » 15:18:21, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo samma fenomen hela tiden,det går lätt att lufta och den startar och går fint till en början men stannar efter en stund 10-15 min!
Huggarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:27, 06-01-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#4 » 15:39:08, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

när den stannar hjälper det all lufta då?
Det var inte skitigt i tanken men har du kollat i alla banjo anslutnnigar? där brukar det kunna samlas en hel del skit som täpper till.
akn du prova vad matarpumpen suger och trycker?

Har du stålomspunna slangar kan gummit ruttna i dem och ta tjuvluft men handlar ju bara om maskiner med tanken lägre än matarpumpen, om inget täpper till innan då ...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

orwak

#5 » 15:41:42, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hm, då kan man ju iaf konstatera tjuvluft på sugsida?
På våran bm 230 victor som har en liknande tank som bm35 hade "dykröret" som går igenom tankväggen och suger från botten skakat av med åren.
Gick mycket bra när den var fulltankad men fick lufta efter ett tag..Tog ett tag innan vi hittade det felet.
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Huggarn (trådstartaren)

#6 » 15:47:50, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har blåst ledningarna med tryckluft så det borde inte finnas nå skit... Hade nästintill full tank när det började,nu är det ca 40 liter nytt bränsle i.
Huggarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:27, 06-01-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Ej angivet

wehicle equipments

#7 » 15:52:45, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du nätomspunna bränsleledningar, kollade du kopparbrikorna när du återmonterade slangarna?
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

Huggarn (trådstartaren)

#8 » 15:56:45, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det är bara rörledningar!
Huggarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:27, 06-01-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#9 » 16:09:59, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok Men det är en väldig skillnad på att blåsa tryckluft och suga diesel genom en skitpropp..

dags att undersöka matarpumpen då..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

wehicle equipments

#10 » 16:14:39, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad har du för modell av bränslepump?
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

Huggarn (trådstartaren)

#11 » 16:22:36, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosch! Vad kan ha hänt med matarpumpen då?
Huggarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:27, 06-01-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Ej angivet

wehicle equipments

#12 » 16:30:36, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

för att eleminera eventuella problem med åtkomsten av bränsle från tanken tänkte jag att det kanske skulle kunna vara möjligt att ansluta en bränsleslang av gummi som du stoppar ned i en 5 liter dunk som står på huven och kan ge matning utan hinder av sugproblem från tanken. Stannar den även då har du till viss del inringat problemet till matarpumpen eller dieselpumpen. Visserligen kommer bränsleöverskottet att gå direkt till ordinarie tanken under provkörningen om du inte kan ha en returledning till samma dunk som du placerat på huven.
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

Ivar Risslén

#13 » 17:17:27, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av vad jag har förstått så går den 10-15 minuter efter att du har luftat bränslesystemet. Då är det att försöka hitta läckan.
Du har ett rör från tänken till pumpen som du har varit loss med. Bytte du då kopparbrickorna vid banjoskruvarna?

Har du en glaskopp med ett filter i monterat på matarpumpen?

Kolla i den om det kommer luftbubblor när du handpumpar eller när motorn går. Kommer det luftbubblor så suger den luft innan glaskoppen.

Den kan även tjuvsuga luft vid tätningen vid glaskoppen. Då ser du inga bubblor i koppen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Volvo BM 6300

#14 » 17:27:00, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta felet känner jag igen från min lastbil. Det var någon som roat sig med att stoppa i en arbetshandske i tanken. När jag startade gick den bra tills jag fått upp farten, sen gick den bara på tomgång. Riktigt svårt att hitta felet.
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

Huggarn (trådstartaren)

#15 » 21:11:41, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar: Jag bytte inte brickorna! Har glaskopp,ska kolla det. Kan det inte ha blivit nåt mekaniskt fel?
Huggarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:27, 06-01-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se