Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Skruvbekymmer mf35

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

tomten (trådstartaren)

#1 » 10:07:42, 22-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej Jag har skaffat en MF35a med den 4 cylindriga Perkins 23C motorn. som vanligt på gamla traktorer var det ju lite att göra , bland annat saknades startmotorn på den när jag köpte den. det var ju lätt åtgärdat MEN nödvändiga skruvar och muttrar för att kunna montera startmotorn saknas. på min motor sitter det kvar en pinbult i nedre hålet i motorn och på den bör det ju sitta en mutter och i dom två övre borde det rimligtvis sitta antingen två andra pinbultar eller skruvar.

är det någon vänlig själ som har koll på dels vad det är för gänga och även vilken dimension på bult jag behöver?
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå



Thomas Frisk

#2 » 15:08:36, 22-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring Olsson i Ellös ( OIE ) så får du rätt bult/mutter. :thumme:
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Aqualize

#3 » 23:52:52, 22-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte koll på det med skruvarna men såg ett litet fel där. Det är ingen Perkinsmotor utan en Standard (ett märke) motor. Trecylindringa Perkins (3.152) ersatte Standard 23C som har ett rätt så dåligt rykte.
Senast redigerad av Aqualize 23:54:37, 22-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

tomten (trådstartaren)

#4 » 09:42:45, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

får prova ohlsson igen, dom hade då inge koll soist men jag får hoppas det beror på vem men pratar med

okej det viste jag inte, i min literatur på maskinen benämns motorn som en Perkins och det står även Perkins på alla delar jag köpt till den, utom bränslefilltret men det passade ju å andra sidan inte.

som jag fattade det var "standard" benämningen på den 4 cylindrig MF35 diesel med ej frigåene kraftuttag.

däremot har jag hört den 4 cylindraiga bensin/fotogen motorn benämnas som "Standard".

men man lär sej något nytt varje dag!
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

Mikael.Johansson

#5 » 10:25:47, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utförandena "standard" och "special" kolliderar med namnet på företaget som tillverkade Ferguson och vissa av motorerna, "Standard Motor Company".
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Michael Meier

#6 » 11:17:57, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tomten skrev:....är det någon vänlig själ som har koll på dels vad det är för gänga och även vilken dimension på bult jag behöver?


Har du mätt, måttat eller mätit pinnskruven du har kvar?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Aqualize

#7 » 12:05:31, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tomten skrev:får prova ohlsson igen, dom hade då inge koll soist men jag får hoppas det beror på vem men pratar med

okej det viste jag inte, i min literatur på maskinen benämns motorn som en Perkins och det står även Perkins på alla delar jag köpt till den, utom bränslefilltret men det passade ju å andra sidan inte.

som jag fattade det var "standard" benämningen på den 4 cylindrig MF35 diesel med ej frigåene kraftuttag.

däremot har jag hört den 4 cylindraiga bensin/fotogen motorn benämnas som "Standard".

men man lär sej något nytt varje dag!

Så... vad har du för motor i maskinen egentligen? Tre (Perkins) eller fyrcylindrig (Standard)?

http://www.konedata.net/Traktorit/MF35.htm (på finska, men specifikationerna finns med engelsk översättning)
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... on-35.html
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

tomten (trådstartaren)

#8 » 19:00:36, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:
tomten skrev:får prova ohlsson igen, dom hade då inge koll soist men jag får hoppas det beror på vem men pratar med

okej det viste jag inte, i min literatur på maskinen benämns motorn som en Perkins och det står även Perkins på alla delar jag köpt till den, utom bränslefilltret men det passade ju å andra sidan inte.

som jag fattade det var "standard" benämningen på den 4 cylindrig MF35 diesel med ej frigåene kraftuttag.

däremot har jag hört den 4 cylindraiga bensin/fotogen motorn benämnas som "Standard".

men man lär sej något nytt varje dag!

Så... vad har du för motor i maskinen egentligen? Tre (Perkins) eller fyrcylindrig (Standard)?

http://www.konedata.net/Traktorit/MF35.htm (på finska, men specifikationerna finns med engelsk översättning)
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... on-35.html


det har jag ju som redan svarat på, det är en mf35 med 4 cylindrig diesel som i mina papper benämnts som Perkins. Men nu har jag ju som du ser om du läser högre upp fått reda på att det är en Standard motor.

men jag kan även konstatera att det går utmärkt att beställa delar till tidigare nämn Standard C23 genom att ange det felaktiga namnet Perkins C23 så jag kan ju inte direkt varit ensam om att ta fel på perkins och standared genom tiderna.

att det sen står perkins på delana jag fått och monterat på den gör ju att man blir lite nyfiken på att kolla upp det lite mer.
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

tomten (trådstartaren)

#9 » 19:10:25, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
tomten skrev:....är det någon vänlig själ som har koll på dels vad det är för gänga och även vilken dimension på bult jag behöver?


Har du mätt, måttat eller mätit pinnskruven du har kvar?


nej det har jag tyvärr inte, jag har traktorn i ett garage jag hyr som ligger ganska långt hemifrån och sist jag var dit hade jag inte något vettigt att mäta med. så jag hoppade slippa åka upp dit och mäta den kvarvarande bara för att åka ner till stan och försöka köpa sådana och sen köra upp till traktorn igen.

nog för att jag gillar att köar bil men att sitta och åka fram och tillbaka en hel dag för att jag inte har måtten känns inte så lockande... sen så är ju fördeln med att fråga här att man ofta får lära sej mycke extra om sina gamla grejor
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

Inge Nilsson

#10 » 21:55:06, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tomten.
Traktorn du köpt benäms daglidags som en Fergusson FE 23C.
Kan vara därför som du fått lite konstigt svar från OIE. Perkings har mig veterligen ingen motor som benämns 23C.
Delar till FE 23C motorerna brukar inte vara svårt att få tag på. Kolla annars hos någon MF verkstad. Har en 59:a som går kanonbra. Lättstartad även vid minus 10-20 grader då den har 4 glödstift. De tidigare hade endast ett glödstift i insugsröret, därav att de var lite svårstartade. Har inte haft några problem med att få tag på delar.
Gängorna på muttrar å skruvar är tumgängor, fina eller grova, beror lite på var de sitter monterade.

Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

Inge Nilsson

#11 » 22:22:04, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen Tomten.
Googlade runt på "sprängskiss ferguson 35" fann en sida
www.cianmcgovern.com/massey-fergu". Killen har lagt upp en 383 sidor stor work shop manual för gratis nerladdning. Tog ca 5-6 minuter att få ner den. Dock på engelska men båda 3 cyl å 4 cyl (FE23C) motorerna var med.
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

tomten (trådstartaren)

#12 » 14:38:41, 25-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge Nilsson skrev:Hej igen Tomten.
Googlade runt på "sprängskiss ferguson 35" fann en sida
www.cianmcgovern.com/massey-fergu". Killen har lagt upp en 383 sidor stor work shop manual för gratis nerladdning. Tog ca 5-6 minuter att få ner den. Dock på engelska men båda 3 cyl å 4 cyl (FE23C) motorerna var med.
Inge


tack för länken! fler böcker är alltid bättre!

ok jag har den gamla med ett glödstift i insuget, och det som är lite sepcielt med dom jämfört med en modern motor är ju att du även har en spridare i glödstiftet. jag har visserligen inte hunnit prova den här men jag har haft andra maskiner med "flam glödning" som en del kallar systemet och OM man får det att fungera som det ska så brukar dom faktiskt vara ganska bra på att starta men det kan vara en del rackel med det innan det fungerar som det ska... men för säkerhets skull tror jag det blir att montera en stadig motorvärmare...
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

Mikael.Johansson

#13 » 15:28:08, 25-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig att skruvarna är 7/16"

Den inre en pinskruv, förmodligen 7/16 UNC och UNF
den nedre förmodligen vanlig skruv 7/16 UNC
den yttre skruv och mutter, valfritt, c:a 7/16"

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se