Hej. Det är söndag, klockan är 06:10, jag har varit vaken en timme. Nyss var det någon annan här men nu är jag ensam, för första gången någonsin, på forumet.
Vridmoment x varv = effekt.
Många har svårt att bedöma hur en bra vridmomentskurva ska se ut. En del tänker att hällst ska det vara lika vridmoment över hela varvtalsregistret.
På en traktor vill man gärna ha bra segdragningsförmåga. Det har en motor med max vridmoment på så låga varv som möjligt, i förhållande till det varv man kör, i procent räknat.
Alltså en motor som körs i 1500 rpm. och har max vridmoment vid 1000 rpm. har lika bra segdragningsförmåga, teoretiskt, som en motor som körs i 3 000 rpm. och vrider max vid 2 000 rpm.
För att de ska ha lika bra segdragningsförmåga ska de också vrida lika mycket mera i procent vid max vridmoment gemfört med det varvtal de körs i och så ska svängmassan vara gemnbördig.
Enklaste sättet att förklara varför max vrid ska vara på så låga varv som möjligt är följande.
Vid fartökning i höga farter går det åt mer än dubbla kraften för att dubbla farten, beroende på luftmotståndet.
För att öka farten från 100 till 200 km/h. på en ordinär bil går det åt ca. femdubbla kraften.
Redan runt 15 km/h. börjar luftmotståndet göra sig påmint.
Vid låga farter, upp till 10 km/h, går det åt dubbla kraften till dubbla farten.
Vid körning på en given växel sjunker varvtalet lika många procent som farten. Om man antar att farten sjunker till hälften, då sjunker också varvtalet till hälften. Om vridmomentet är lika på de båda varvtalen är effekten hälften, halva kraften är vad som går åt, och det blir status q.
Men om vridet är högre på det lägre varvtalet är kraften mer än hälften och motorn orkar bättre.
Man kan säga att segdragningsförmågan är ett slags kännselspröt. Många äldre traktorer har bra segdragningsförmåga. Men det gäller på en motor mycket när den segdras. Gamla traktormotorer är ofta väldigt kraftigt byggda i förhållande till effekten och kan därmed vara byggd för att kunna segdras.
En del nyare väldigt starka traktorer ska inte segdras. Det kan lösas så att man helt enkelt ser till att det är dåligt bottenvrid, så inte motorerna segdras av misstag och tar skada.
Anledningen till att inte en del starka traktorer ska segdras är att en motor på t ex 500 hästar som ska hålla för segdragning blir väldigt tung och/eller dyr. Andra anledningar kan vara att motorn sitter i traktorer men är igentligen avsedda för andra ändamål, där segdragning är mindre viktigt.
Priset för bra segdragningsförmåga är ofta lägre effekt. Men med större cylindervolym än man skulle behövt får man segdragningsförmågan i stället för den extra effekt som den större motorn ger, om det lyckas väl.
Om man leker med tanken att man kör med en 30 hästars traktor med bra segdragningsförmåga och med en 60 hästars traktor med dålig segdragningsförmåga så blir resultatet ungefär följande.
Med samma redskap och samma vikt och dyligt på traktorerna kan 60 hästarn köra dubbelt så fort. När det blir mer motstånd får 60 hästarn växla ner tidigare, den kan fortfarande köra fortare, men traktorn med bra segdragning behöver inte växlas ner lika ofta, vid tyngre jobb.
Om 60 hästarn är dubbelt så stor, dubbelt så tung och har dubbelt så stora redskap bakom sig så kan de två traktorerna köras lika fort, vid motstånd måste 60 hästarn, åter växla ner tidigare, men den körs lika fort och gör dubbelt så mycket jobb, dubbelt så stora redskap.
Har man riktigt tur kan t om 60 hästarn köras fortare vid nedväxling än 30 hästarn, då 60 hästarn växlas ner kommer den närmare toppeffekten, dock kan även 30 hästarn växlas ner om man vill, även om det inte behövs. Vid varvtalet där effekterna tas ut, 30 respektive 60 hästar, kan de köras lika fort, med dubbelt så stora grejer bakom 60 hästarn, om det finns utväxling som stämmer lika bra på traktorerna.
Orkar inte traktorn vid max vridmoment så orkar den ingen annan stanns på den växeln heller. Men med mycket svängmassa och en hel del vrid vid lägre varvtal än där max vrid ges kan traktorn endå årka, om den helt enkelt inte hinner stanna T ex att en backe håller på att plana ut eller att de bara går lite för tungt under några sekunder.
Hoppas texten varit givande.