Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Segdragningsförmåga

80 inlägg • Sida 1 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kjell.K. (trådstartaren)

#1 » 07:19:22, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Det är söndag, klockan är 06:10, jag har varit vaken en timme. Nyss var det någon annan här men nu är jag ensam, för första gången någonsin, på forumet. :smile:

Vridmoment x varv = effekt.

Många har svårt att bedöma hur en bra vridmomentskurva ska se ut. En del tänker att hällst ska det vara lika vridmoment över hela varvtalsregistret.

På en traktor vill man gärna ha bra segdragningsförmåga. Det har en motor med max vridmoment på så låga varv som möjligt, i förhållande till det varv man kör, i procent räknat.

Alltså en motor som körs i 1500 rpm. och har max vridmoment vid 1000 rpm. har lika bra segdragningsförmåga, teoretiskt, som en motor som körs i 3 000 rpm. och vrider max vid 2 000 rpm.

För att de ska ha lika bra segdragningsförmåga ska de också vrida lika mycket mera i procent vid max vridmoment gemfört med det varvtal de körs i och så ska svängmassan vara gemnbördig. :driver:



Enklaste sättet att förklara varför max vrid ska vara på så låga varv som möjligt är följande.

Vid fartökning i höga farter går det åt mer än dubbla kraften för att dubbla farten, beroende på luftmotståndet.

För att öka farten från 100 till 200 km/h. på en ordinär bil går det åt ca. femdubbla kraften.


Redan runt 15 km/h. börjar luftmotståndet göra sig påmint.

Vid låga farter, upp till 10 km/h, går det åt dubbla kraften till dubbla farten.

Vid körning på en given växel sjunker varvtalet lika många procent som farten. Om man antar att farten sjunker till hälften, då sjunker också varvtalet till hälften. Om vridmomentet är lika på de båda varvtalen är effekten hälften, halva kraften är vad som går åt, och det blir status q.

Men om vridet är högre på det lägre varvtalet är kraften mer än hälften och motorn orkar bättre. :)



Man kan säga att segdragningsförmågan är ett slags kännselspröt. Många äldre traktorer har bra segdragningsförmåga. Men det gäller på en motor mycket när den segdras. Gamla traktormotorer är ofta väldigt kraftigt byggda i förhållande till effekten och kan därmed vara byggd för att kunna segdras.

En del nyare väldigt starka traktorer ska inte segdras. Det kan lösas så att man helt enkelt ser till att det är dåligt bottenvrid, så inte motorerna segdras av misstag och tar skada.

Anledningen till att inte en del starka traktorer ska segdras är att en motor på t ex 500 hästar som ska hålla för segdragning blir väldigt tung och/eller dyr. Andra anledningar kan vara att motorn sitter i traktorer men är igentligen avsedda för andra ändamål, där segdragning är mindre viktigt.

Priset för bra segdragningsförmåga är ofta lägre effekt. Men med större cylindervolym än man skulle behövt får man segdragningsförmågan i stället för den extra effekt som den större motorn ger, om det lyckas väl.



Om man leker med tanken att man kör med en 30 hästars traktor med bra segdragningsförmåga och med en 60 hästars traktor med dålig segdragningsförmåga så blir resultatet ungefär följande.

Med samma redskap och samma vikt och dyligt på traktorerna kan 60 hästarn köra dubbelt så fort. När det blir mer motstånd får 60 hästarn växla ner tidigare, den kan fortfarande köra fortare, men traktorn med bra segdragning behöver inte växlas ner lika ofta, vid tyngre jobb.

Om 60 hästarn är dubbelt så stor, dubbelt så tung och har dubbelt så stora redskap bakom sig så kan de två traktorerna köras lika fort, vid motstånd måste 60 hästarn, åter växla ner tidigare, men den körs lika fort och gör dubbelt så mycket jobb, dubbelt så stora redskap.

Har man riktigt tur kan t om 60 hästarn köras fortare vid nedväxling än 30 hästarn, då 60 hästarn växlas ner kommer den närmare toppeffekten, dock kan även 30 hästarn växlas ner om man vill, även om det inte behövs. Vid varvtalet där effekterna tas ut, 30 respektive 60 hästar, kan de köras lika fort, med dubbelt så stora grejer bakom 60 hästarn, om det finns utväxling som stämmer lika bra på traktorerna.



Orkar inte traktorn vid max vridmoment så orkar den ingen annan stanns på den växeln heller. Men med mycket svängmassa och en hel del vrid vid lägre varvtal än där max vrid ges kan traktorn endå årka, om den helt enkelt inte hinner stanna T ex att en backe håller på att plana ut eller att de bara går lite för tungt under några sekunder.

Hoppas texten varit givande. :skriva2:
Senast redigerad av Kjell.K. 07:01:28, 21-04-2008, redigerad totalt 1 gång.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.



Kjell.K. (trådstartaren)

#2 » 07:48:03, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med mycket svängmassa och mycket återstående vridmoment kan mycket väl motorn hålla ut i tiotals sekunder vid varvtal under max vridmoment innan motorn stannar helt.

Segdras motorn ofta och den ska hålla bra, ska motorn vara dimetionerad för det, vilket gamla traktormotorer vanligen är.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Ingvar

#3 » 08:02:27, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det där kommer nu tillbaka på dom riktigt nya, och det är ju förståa bränsleekonomi och miljötänkandet som slår igenom.
Jag provkörde min kompis nya valtra, den är på ca 160 hk, med plogen..och jag gasde iväg som vanligt medn gasen i botten, men då justerade han ner varvet till ca 1400-1500, och konstaterade att den var konstruerad för att dra mest optimalt där..
Kändes verkligen lite konstigt att smyga runt på så låga varv, och istället lägga i så hög växel som möjligt för att få upp farten :smile:

Ps, Ja jag var också själv här häromkvällen när servern lagt av :smile: kändes jättemärkligt, och jag nästan tittade bakom skärmen för att se om verkligen ingen var där :idea:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Kjell.K. (trådstartaren)

#4 » 08:07:59, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

O.K. :smile:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Kjell.K. (trådstartaren)

#5 » 07:22:43, 21-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försöker undvika att göra ändringar i inlägg, men så blev det igen. En liten ändring bara, i första inlägget. Jag hade skrivit att det var lördag och i går, när jag skrev, var det söndag.

En gammal traktormotor kan t o m slitas mer vid korta lätta körningar än vid segdragning :!:

Anledningen är att traktorn är byggd för att jobba hårt och om det är en äldre traktor också ofta för att kunna segdras. Vid lätt körning tar det en stund att uppnå arbetstemratur på en del motorer.

Innan rätt tempratur uppnås slits motorn extra. Det kan vara så att vissa delar av motorn har svårare att uppnå arbetstemratur än andra delar, det kan t ex vara de bakre cylindrarna, som då slits lite extra.

Segdragningsförmågan kan vara rena säkerhetsgrejen också. Det är inte alltid det lättaste att växla gamla osynkade växellådor, man får göra dubbeltramp och dyligt ibland. En missad nedväxling i en uppförsbacke kan vara förödande, man årkar inte hålla traktorn och t ex ett tungt lass med bromsen.

En annan viktig aspekt är att många gamla traktorer har få växlar. För det behövs inte direkt bra segdragningsförmåga, men gärna ett brett register, stort varvtalsområde där motorn kan köras.

Jag jobbar natt, nätterna mot tisdag till lördag. Är ledig söndagar och måndagar, då försöker jag att se dagsljus, om jag lyckas komma in i den rytmen. Nu är det måndagmorgon, klockan är 07:16, grabben sover, ska snart väckas, frugan har stuckit till jobbet och jag sitter här. Nu nyhetsmorgon och frukost med macker och kaffe. :eat: Hej.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Kjell.K. (trådstartaren)

#6 » 07:41:09, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte vill växla ner i en uppförsbacke går det lika bra med hög effekt som med segdragningsförmåga. Den höga effekten ska då hjälpa till att hålla farten uppför backen, så inte segdragning behövs.

Beroende på hur mycket extra kraft och hur mycket sämre segdragning den starkare motorn har kan den starkare traktorn dra mer eller mindre tungt uppför en backe, gemfört med en segdragare.

Om ingen av de två, segdragarn och den starka, ska behöva växlas ner kan det mycket väl behöva dubbla kraften i den starka för att dra samma vikt uppför en given backe. Den starka ska ju inte sacka, så den drar tyngden fortare uppför backen och då krävs det mera kraft.

Det finns motorer utan segdragning, där max vridmoment ligger på högre varv än det varv man kör. En sådan motor som sackar kommer troligen stanna om motståndet, t ex backen, är gemntung. Jag skriver förmodligen, för om man sänker farten från 20-30 km/h till hälften går det åt lite mindre än halva kraften, beroende på luftmotståndet.

Sedan har man tiden också. Sackar den segdragslösa traktorn uppför backen kanske den hinner ända upp innan traktorn hunnit stanna.
Exempel på segdragslös motor är en motor som har max effekt vid 6 000 rpm. max vrid 4 500 rpm. och körs på 3 000 rpm.

Alla motorer kan upplevas som segdragslösa, när de körs på låga varv, under max vridmoment är det utan segdragning, bara återstående vrid och svängmassa kan hjälpa till, men bara till viss del. Men det är inga problem, så länge motorn årkar. :lol:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Ralle

#7 » 09:53:39, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett bra exempel är BM Victor!
Den ger sig ju ALDRIG!
Kan sacka rätt duktigt i en backe, men bara till en viss gräns!
Har någon nånsin fått motorstopp med en Victor?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

bm1113

#8 » 13:01:21, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

samma med BM Boxer :smile: Går ju inte att få motorstopp på den heller :buga: ska väll vara om man nu sprättar 10ans / hög 5ans växel på tomgång
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dogen

#9 » 15:50:58, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att jag förstått mig på det där med segdragning. Är det bottenvridet man avser dvs något med motorvolymen.

På min bm650 upplever jag ett grymt vrid på låga varv. Den känns nästan ostoppbar.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Kjell.K. (trådstartaren)

#10 » 19:46:17, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Av nämda traktorer har Victorn bäst segdragningsförmåga, är känd för det, och 650,in sämst. Boxern hamnar i mitten.

Max vrid på Victorn 14,5 kg vid 800 rpm. Normalvarv 1700 rpm. Victorn behöver alltså växla ner senast av åvanstående, men notera, det gäller om alla tar i så mycket de årkar.

650,in är mer än dubbelt så stark som Victorn och vrider ungefär dubbelt så mycket, ca. 28 kg. Vid vilket varv vet jag inte, men ca. 1500 rpm. Normalvarv 1780 rpm.

Det innebär att många jobb där man är glad över Victorns segdragningsförmåga behöver inte ens 650,in ta i, den är ju mycket starkare. Boxern hamnar mellan Victorn och 650,in.

Max effekt Victor: 33 hp/ 2 000 rpm. men det är troligen SAE Gross, i din kanske 28 hp, eller något sånt.

Max effekt Boxer: 52 hp/din/ 1 800 rpm. på första årmodellen, sedan 56 hp/din/ 1 800 rpm.

Max effekt 650,in: tidiga 73 hp/din/ 2 300 rpm. Senare 78 hp/din/ 2 300 rpm. :wave:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

dogen

#11 » 21:44:42, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, nu tror jag att jag förstår ändå mindre! :) Man kanske helt enkelt måste ha provkört lite olika traktorer för att förstå det?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ralle

#12 » 22:05:58, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Hmm, nu tror jag att jag förstår ändå mindre! :) Man kanske helt enkelt måste ha provkört lite olika traktorer för att förstå det?

Du är välkommen att prova min Victor :D
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

bm1113

#13 » 22:11:47, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm hur skulle vi kunna förklara hoppas detta blir rätt men man skulle väll kunna säga att de som nämns som nyare maskiner är som en personbil har du lite gas när det går tungt så får dom motorstopp hälre en att sliter som äldre traktorer gör
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kjell.K. (trådstartaren)

#14 » 22:13:23, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tror det är lättare att förstå efter en provkörning. Då kan det kännas skönt att kunna förstå varför "den här klena traktorn känns så stark" :grin:

Om du kör en äldre traktor med bra segdragningsförmåga men med låg effekt, gemfört med din BM 650, t ex Victorn.

Så kommer du att märka att lämpliga grejer att dra är små, Victorn är i sig själv liten också, gemfört med 650,in. Men du behöver nästan aldrig växla, om du inte vill, en speciell kännsla.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robban_C

#15 » 22:26:34, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:... om man sänker farten från 20-30 km/h till hälften går det åt lite mindre än halva kraften, beroende på luftmotståndet. ...
Kjell, du skriver mycket och bra men här måste jag faktiskt få korrigera lite.
Halverar man farten uppför en backe så går det fortfarande åt samma kraft (om vi bortser från rull- och luftmotståndet).
Men det går åt halva effekten.

En förklaring till begreppen:
En kraft är oberoende av hastighet. I enheten Newton (som är en kraft) eller Newtonmeter, Nm (som är ett vridmoment, dvs en kraft runt en axel) finns inga hastigheter.
Effekt däremot är kraft över tid. Dvs X Nm vid Y rpm ger Z effekt.
En kraft (ex vis ett vridmoment) kan vara helt statisk (ex vis den kraft som en kärra drar bakåt i en traktor parkerad i backe) medan en effekt alltid innebär rörelse.
Kraften som kärran drar med i traktorn (och som alltså traktorn måste uppnå) är densamma vid en given backe oberoende av hastighet så länge hastigheten är konstant.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se