Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur tungt kan / bör / får man dra med en jordbrukstraktor?

30 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 20:41:09, 12-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några dagar sedan hörde jag en traktor komma körande förbi här hemma. Uppför en liten backe gick det mycket tungt och fick växla ner riktigt mycket. Jag var nyfiken så jag gick och tittade efter vad det var. En Valtra (901?) kom körande med en Hitachi ganska stor bandgrävare på dolly bakom.
Då började jag fundera på hur mycket man kan/ bör och får dra bakom en traktor? Är det skillnad på reglerna för äldre och nyare traktorer? Jag har en IH 844. Hur mycket kan / bör och får jag hänga bakom?
/Magnus
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Aqualize

#2 » 23:54:55, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om traktorer."
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/T ... 012_97.pdf
kap 17. 4§
Draganordning ska ha tillfredsställande hållfasthet och vara lämplig för fordonet och vara tillfredsställande fastsatt i fordonets chassi.

Så om du hänger på något som belastar kroken/jordbruksdraget mer än vad de är angivet att klara (i instruktionsboken) så borde man kunna åka dit där.

Kap 28. Där har man lite luddigt skrivit i 1§ och 2§:
Traktor som tagits i bruk före den 1 januari 2005 ska med avseende på {ballastvikt, totalvikt} vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt och lämplig för trafik.


Sen har vi Trafikförordningen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Kap 4. 12§ och 13§ som anger axeltryck. Det sätter ju också en begränsning, observera att det gäller på allmänna vägar.

2§ Om bruttovikter.
Obromsade: De får inte överstiga bruttovikten av traktorn på väg, i terräng får det inte överstiga dubbla bruttovikten. Är de bromsade (kan bromsas effektivt) så skippas detta krav. Bruttovikten räknas vad varje fordon väger som om det är på en våg. Så har man en tippkärra som lägger över några ton vikt på traktorn så räknas det till traktorn, inte kärran.


Ja det ligger lite eget tolkande i dessa.
Och så har det dyftats tidigare
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#3 » 00:02:24, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och så finns det lite mer intressant i ämnet. Jag har inte läst alla paragrafer för att kunna peka ut hur man kommer till denna slutsats men jag tror på dimorep
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 789#208789
Gällande Metsjö Olympia 125.
dimorep skrev:
Fredrik_ skrev:De där vagnarna ser ut att ha svängkrans, och inte vändskiva :slag:


Sitter faktiskt "dubbelledade" (för att inte bryta av kingpin vid sidopendling) vändskivor på de vagnarna!

Detta för att det var problem med typningen av de när de byggdes. Max totalvikt för släp (fyra eller fler axlar) är 36 ton och kan inte bli högre enligt bruttoviktstabellen.
Detta löstes med att det är en trailer med 24 t bak, dolly med 18 t och 3 t viktöverföring till traktorn = 45 tons totalvikt på "vagnen" vid körning på BK 1 väg.
Senast redigerad av Aqualize 00:03:08, 14-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Fritte66

#4 » 01:22:33, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag vet iallafall att jag väger in 810 med spannmålsekipaget på så där 49 ton.
Väger traktorn kring 7 ton så kan man alltså dra slutsatsen att jag kan dra 42 ton med den..
Sen hurvida man bör det eller inte är en annan sak. :smile:
Fritte66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:04, 03-01-2012
Ort: Märsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 6300
Fendt 720
Bm 700
Mx 120
Mf 135

Mats i Myrhult

#5 » 10:09:09, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En traktor ORKAR ju dra mycket tungt. Den är gjord för tung jordbearbetning till den storknar eller slirar för mycket.
Sedan om det är lämpligt att överflytta det tänket till vägtransport är en annan sak. Förutom det rent trafikjuridiska så är det komfort och slitage att tänka på.
Allting går, men... :cool:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 20:20:26, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis köpt en 12 tons grävare med tillhörande transportsläp. Kärran är en gammal militärkärra avsedd för att transportera bandvagnar på. Den har boggie-boggie, eller vad man nu ska kalla det, alltså längsgående boggie med en tvärställd boggie framme och bak, totalt åtta hjul på två "axlar". Främre fyra hjulen har hydraulisk broms. Min fråga är om man kan transportera detta ekipage hyfsat säkert och lagligt med hjälp av min HI 844? Traktorn väger 2859 kg (troligen plus hytt, jag har inte registreringsbeviset här) och har en effekt på 82 hp.
Jag kommer troligen bara att flytta någon enstaka gång per år, ej på vintern. All väg är asfalterad, men det finns en del backar. Den största är nog 50 meters höjdskillnad på en dryg km längd.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

e_pettersson

#7 » 09:22:08, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en granne som slet av hitchkrokenn, alltså själva kroken gick av :uupps:
Harvade med en 350hk traktor, gick tydligen tungt.
Hur vida de gick till i detalj vet jag ej men haven vart kvar på åkern.
Inte något man vill vara med om på vägen, kanske hitchen borde bytas vid större lass till kula?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Aqualize

#8 » 10:16:45, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kraven är väl att kunna bromsas effektivt som det kallas. För modernare släp (efter 1 januari 2005) ska i traktortåg ha en max stoppsträcka (borde vara bromssträcka) på 12,3 m vid 30 km/h (din IH lär ju inte vara gjord/klara snabbare).
VVFS 2003:20 (5 kap. §12-12)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf

Intressant att läsa den här rapporten:
http://www.jti.se/uploads/jti/t93.pdf
Bl.a. framkommer det att bromstrycket tar för lång tid på sig att byggas upp och bromsar på endast främre axeln på en boggiekärra inte var effektivt nog.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Thomas Frisk

#9 » 11:39:59, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har bromsar på de främre hjulen så är det långt mycket effektivare än att ha broms på de bakre eftersom de hjulen vill sträva uppåt, medan de främre niger neråt och därmed är betydligt effektivare. Jämför broms på en MC, där bakbromsen endast är ok vid lättare inbromsning medan frambromsen tar det mesta av inbromsningen. Likadant på bilar där skivorna fram är betydligt större än de bakre.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Stridis2 (trådstartaren)

#10 » 12:39:45, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag har läst rapporten om bromsade traktorsläp. Men det jag funderar mest på är vad som händer vid krängningar. Om man kör över en bula så släp med grävaren gungar till, lyfter det traktorn då? Och får man ner tillräckligt med kraft i marken så det driver? Rör sig alltså för min del i princip uteslutande om asfalt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PO

#11 » 17:50:05, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där är väl det grova Axla draget på traktorn om jag minns rätt,sen är det ju frågan
hur slitet det är.
Tror nog att den blir lite lätt i nosen men koppla i hop ekipaget o testa på en åker.
Bromsa går ju via tippolje uttaget men behövs det då måhända en strypning.
Körde 844 o 10m3 tunna "lantdoft på burk" gick jämt o fint på väg men då satt där en
frontlastare på som frontvikt. PO
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

orwak

#12 » 18:04:44, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hitchen på min John deere 2040 75 hk har jag en axla hitch som jag hade nere för några årsedan,
Är inte så jätteimponerad över infästningen. Även om man vet att det håller så är det faktiskt relativt klena bullt som håller draget på plats.
En konstruktion är ju aldrig starkare än svagaste länken, och ens egna uppfattning vart den länken är
På min bm 814 , som man kan tycka verka stor och stark skäms jag nästan att jag vågat dra med tidigare nu när hitch en är nerplockad på den. Aldrig sett så mycket sprickor och skeva infästningsbultar.
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Gunnar i Sörby

#13 » 19:59:55, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regler i all ära, men:
Hitch är en gammal konstruktion från tiden när släpen var några få ton. Inte tillräckligt starka när släpet ger stora vertikalkrafter
Har ni läst om olyckorna där kroken gått sönder och dragstången skadat eller dödat föraren ?
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

63an

#14 » 20:35:31, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska väl kunna få på några ton till å se om grejorna håller eller är det orimligt :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Aqualize

#15 » 18:06:11, 07-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Frisk skrev:Om man har bromsar på de främre hjulen så är det långt mycket effektivare än att ha broms på de bakre eftersom de hjulen vill sträva uppåt, medan de främre niger neråt och därmed är betydligt effektivare. Jämför broms på en MC, där bakbromsen endast är ok vid lättare inbromsning medan frambromsen tar det mesta av inbromsningen. Likadant på bilar där skivorna fram är betydligt större än de bakre.

Jo den logiken är jag med på men det jag ser i JTI-rapporten var att bromsar inte räckte för deras ekipage när det satt på främre hjulen - vi menar inte att det ska vara på bakre utan på alla.

Boggikärran med pendelboggi och
hydrauliskt manövrerade trumbromsar
på främre hjulen gav en bromskraft på
24 procent vilket är för lågt. Här är det
helt klart att bromsar hade behövts på
alla fyra hjul om tillräcklig bromskraft
skulle kunna uppnås.



I JTI:s försök på asfaltsväg testades
ett ekipage med bromsar på första axeln
alternativt med bromsar på båda
axlarna. Med bromsar endast på ena
axeln mättes bromssträckan till 33 meter.
När boggieaxeln kopplades in
kortades bromssträckan med 11 meter
till 22 meter. I proven bromsades inte
traktorn, utan enbart kärran.



Men jag tror vi inte kommer längre med teorin och stridis har ju redan köpt så det är väl bara att testa (med reservation för att kolla att hitchen inte är gjord av balsaträ).
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se