"Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om traktorer."
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/T ... 012_97.pdf
kap 17. 4§
Draganordning ska ha tillfredsställande hållfasthet och vara lämplig för fordonet och vara tillfredsställande fastsatt i fordonets chassi.
Så om du hänger på något som belastar kroken/jordbruksdraget mer än vad de är angivet att klara (i instruktionsboken) så borde man kunna åka dit där.
Kap 28. Där har man lite luddigt skrivit i 1§ och 2§:
Traktor som tagits i bruk före den 1 januari 2005 ska med avseende på {ballastvikt, totalvikt} vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt och lämplig för trafik.
Sen har vi Trafikförordningen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Kap 4. 12§ och 13§ som anger axeltryck. Det sätter ju också en begränsning, observera att det gäller på allmänna vägar.
2§ Om bruttovikter.
Obromsade: De får inte överstiga bruttovikten av traktorn på väg, i terräng får det inte överstiga dubbla bruttovikten. Är de bromsade (kan bromsas effektivt) så skippas detta krav. Bruttovikten räknas vad varje fordon väger som om det är på en våg. Så har man en tippkärra som lägger över några ton vikt på traktorn så räknas det till traktorn, inte kärran.
Ja det ligger lite eget tolkande i dessa.
Och så har det dyftats tidigare
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc