Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM 650

58 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

rikard_e (trådstartaren)

#31 » 18:18:11, 25-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde iväg till småland idag, kom fram till försäljaren.

hade gjort ett misstag, antagit att den var kvar och inte ringt.

Hade blivit såld i tors-fredags.

dum man är som inte nyttjar telefonen :slag:


har hittat en nyare 650, är en 82:a.

ingen annat man ska kolla efter då det är en annan årsmodell?
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202



Volvo BM 6300

#32 » 18:37:42, 25-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista årsmodellen = den bästa.
Då hade man kommit tillrätta med alla problem som fanns under resans gång tex. rostproblemen på hytten.
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

bert

#33 » 00:19:48, 26-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm är det snabbväxel på dom?El är dom nyare än 82 som inte hade det?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

rikard_e (trådstartaren)

#34 » 02:29:20, 26-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbväxel ja!

5000 timmar.

Ser betydligt mycket fräschare ut, och kostar betydligt mycket mer.

Hel ruta bak tyvärr, men borde väl gå rätt lätt att bygga om?
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

rikard_e (trådstartaren)

#35 » 22:22:33, 28-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg fräschare ut på anonsen än i verkligheten, få som funkar i elsystemet.
Ej snurrbar stol då den tar i reglage.
rost, cementklet. upprostat ram runt ruta bak.


Hittade en äldre 650 med nya hytten, men mark 1 hydraulsystemet, vad är sämre med detta?
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

LeifAndersson

#36 » 23:19:35, 28-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du med nya hytten, den med dubbla värmare på framväggen?
Komforthytten har varit med från dag ett på 650. Standardhytten fanns som ett billigare alternativ parallellt med komforthytten från början men den försvann på några år när prisskillnaden blev väldigt liten.
Gamla hydraulen (ryggsäcken) är på alla vis föråldrad både när det gäller lyftkraft och funktion. Den blir även skum att koppla många redskap till när den med sin konstruktion får för kort toppstång för många redskap. Visst använder du inte trepunktslyften till vardags så går den att leva med, den funkar att köra lyftkroken upp och ned med, också att hänga något bakom traktorn i. Men prisskillnaden brukar vara liten till nya hydraulen och den har absolut ett mervärde när den är gjord för sin uppgift och inte hopplockade delar från äldre traktorer som anpassats hjälpligt för maskinen.

Tillägg: Någon sade tidigare att de senare rostade mindre än de äldre, så är det inte. De är bara lite nyare så rosten kom lite senare. Det är frågan om det inte snarare är tvärt om, i dag efterfrågas dörrar skärmar och rutramar till de senaste modellerna som aldrig tidigare till de äldre. Och det är lite oroande när de senare årsmodellerna tillverkades i mindre antal än de tidigare, så efterfrågan borde egentligen vara betydligt mindre till de sist tillverkade. :sad:
Senast redigerad av LeifAndersson 23:34:18, 28-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

rikard_e (trådstartaren)

#37 » 01:16:04, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte varför jag säger nya hytten, menar ju såklart komforthytten.

Jag kör ju många redskap eftersom jag kör mycket jordbruk vår-höst :sad:

När jag provsatt den så skulle jag testa diffen, gick ej då diffpedalen satt bomfast i uppåtläge :screwy:
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

LeifAndersson

#38 » 08:15:16, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket vanligt att diffspärren sitter fast på dessa. Vridaxeln går in på ovansidan av bakaxelhuset och runt den samlas både det ena och det andra på en jordbrukstraktor som är korrosivt. När den börjar att gå tungt och kärva rostar snart alla leder ihop när den inte används. Lite värme och mycket smörja så brukar det lösa sig med lederna, vridaxeln är bara att göra ren och smörja så brukar det släppa med tiden. Ovanligt att det är något mekaniskt fel på slutdrev eller diffhylsa.
Men vridaxeln kan sitta så förbaskat att man får kapa den om man måste in bland bakaxlar och slutdrev för att åtgärda något, eller pressa upp den med hydraulverktyg. :sad:

Tillägg: För att återkomma till det med gamla hydraulen: Man kan faktiskt säga att en 650 med MK 1 hydraul helt enkelt inte är en bra traktor. :sad: Då finns det minst lika bra andra traktorer att köpa för samma slant!
Senast redigerad av LeifAndersson 08:19:02, 29-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

orwak

#39 » 13:27:10, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att tex 3sk växelplog för den så kallade mk1 hydraulen är väl ambitiöst om du nu tänkt dig en sån i framtiden :thumme:
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

rikard_e (trådstartaren)

#40 » 15:33:41, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Mycket vanligt att diffspärren sitter fast på dessa. Vridaxeln går in på ovansidan av bakaxelhuset och runt den samlas både det ena och det andra på en jordbrukstraktor som är korrosivt. När den börjar att gå tungt och kärva rostar snart alla leder ihop när den inte används. Lite värme och mycket smörja så brukar det lösa sig med lederna, vridaxeln är bara att göra ren och smörja så brukar det släppa med tiden. Ovanligt att det är något mekaniskt fel på slutdrev eller diffhylsa.
Men vridaxeln kan sitta så förbaskat att man får kapa den om man måste in bland bakaxlar och slutdrev för att åtgärda något, eller pressa upp den med hydraulverktyg. :sad:

Tillägg: För att återkomma till det med gamla hydraulen: Man kan faktiskt säga att en 650 med MK 1 hydraul helt enkelt inte är en bra traktor. :sad: Då finns det minst lika bra andra traktorer att köpa för samma slant!


Jag kan ju meka, jobbar som lastbilsmekaniker så kunskap och plats finns, men jag är inte sugen på att göra en halvrenovering på en traktor till :sad: , vill hellre köpa något som är bra ifrån början och bara underhålla.
Har redan halvrenoverat 2 traktorer på 3 år, så ännu en orkar jag inte med. Lägger hellre en större peng på trakorn om den är bra eftersom jag behåller traktorerna såpass länge som jag gör, Senaste gången jag köpte traktor var 2007 och den står kvar än.


orwak skrev:Tänk på att tex 3sk växelplog för den så kallade mk1 hydraulen är väl ambitiöst om du nu tänkt dig en sån i framtiden :thumme:


Hade tänkt en 3a växel eller en 4a tegplog, är lite less på att sitta med en 2skärig 12" :driver:
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

Ivarsson135

#41 » 16:05:46, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kör en fyrskärig delburen tegplog efter vår 650. Har rätt hård lerjord så den får ta i och gå på bakhjulen ibland. Men har satt dit lastare nu så framhjulen ska väl hålla sig på backen nu. :grin:
Ivarsson135
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:57, 19-12-2010
Maskintyp: Ej angivet

rikard_e (trådstartaren)

#42 » 13:32:02, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftig maskin till att kunna dra så mycket :thumme:

Jag tänkte köpa frontvikter när jag skaffat en 650 :grin:
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

LeifAndersson

#43 » 13:52:13, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tegplogar går bra på gamla hydraulen även om det är ett kasst system med avkänning i tryckstångsfästet. Men växelplog funkar riktigt dåligt på MK 1, för en treskärig växel så räcker lyftkraften om allt är friskt. Men det blir så trångt kring "ryggsäcken" med toppstag och hydraulslangar så i praktiken blir det kaos. En växelplog är maximalt "framflyttad" mot traktorn pga. sin relativt höga vikt, och på bl.a gamla 650 blir det för trångt för att funka väl. Även plogens höga vikt brukar belasta det rörliga toppstagsfästet på hydraulen mer än det pallar för. :sad:
Men när BM väl fick fram en modernare hydraul så blev det både kraftigt och gott om plats.
Både 650 och traktorer i 800 serien med den antika "ryggsäcken" till hydraul är inga maskiner att arbeta med i dag, de kan man ha som trevliga samlarobjekt och ha som ett levande exempel på när en konstruktör inte nådde ända fram. :uupps:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivarsson135

#44 » 16:39:07, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi hade frontvikter men det räckte inte för att hålla den nere hela tiden. Tror våran 650 är en 76 eller en 77 så det är nog nya hydraulen och 18.4.34 däck bak.
Ivarsson135
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:57, 19-12-2010
Maskintyp: Ej angivet

bert

#45 » 17:01:25, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det där har man ju varit med om när man plöjde med 430 och 2 skär att det gick på bakhjulen och i nästa ögonblick stå på tväre om det plöjda
Senast redigerad av bert 17:02:32, 30-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael Meier och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se