Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ford 4610-4-89 drar mycket bränsle!

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

grevenwiklund (trådstartaren)

#1 » 16:00:33, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tycker min nyinskaffade 4hulsdrivna ford är för törstig!!!
har bytt båda luftfiltren kan ju tilläggas...
gått i nuläget 2151timmar.hade 2116timmar på mätaren då jag köpte den.
35 drifttimmar och ungefär 150l diesel=4.3l timman.då har den säkert stått minst 5timmar på tomgång.Låter lite mycket tycker jag.Traktorn är otroligt lättstartad,ryker inte svart.Ibland kan den rusa till på tomgång,dvs varven höjs under en sekund ca.För att sedan återgå till normalt.Slita spetsar som droppar??därav rusning??
Funderar på att montera ur spridarna och provtrycka.Behövs några nya packningar brickor för denna operation?

Har skottat ganska mycket snö med enbart lastaren då jag ej har någon slunga.Blir ju ganska höga varv då,vet att detta tar mycket bränsle.Men är denna ungefärliga förbrukning normal.Tycker det är mycket för en trecylindrig motor
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023



rikard_e

#2 » 16:53:30, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytt dieselfiltret?

Min rusade upp för att sen återgå till tomgång när dieselfiltret blev igensatt.

Hade spetsarna läckt så tror jag även dom hade gjort detta på tomggång.

201DF motorn är ju riktigt snål enligt mig.

Det låter dock bra att du provtrycker spetsarna ändå.
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

grevenwiklund (trådstartaren)

#3 » 17:25:11, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick även ett tips om kallstarten som sitter på insuget, börjar den läcka så kan bränsleförbrukningen stiga.frågan är hur vanligt det är?
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

Ivar Risslén

#4 » 17:57:25, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Onormalt är det nog inte med den bränsleförbrukningen, det går nog att få den ännu höger också.

Det är de höga varven som gör att förbrukningen stiger.

Är kallstarten av Termostart-typ så är det inte så dyrt att byta den.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

grevenwiklund (trådstartaren)

#5 » 18:21:41, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallstarten som sitter på insugsröret har j en bränsleslang till sig,men sitter ju även vad jag förmodar ett glödstift på insugsluftens slang... Så två kallstartsanordningar
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

Ivar Risslén

#6 » 18:29:23, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en sådan här kallstartsventil/glödstift jag tänkte på http://www.oie.se/Produkt/glodstift-isk ... IG11720305)?sectionId=2841547

Till den så går det ett bränslerör/slang och en elkabel. Enligt OiE så finns det 2 olika modeller.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

grevenwiklund (trådstartaren)

#7 » 18:33:36, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt är nog detta!denna sitter på insuget, sedan ett stift på insugsslangen. Fick tips att om denna kallstart läcker så kan det nog öka förbrukningen uppåt en halvliter i timmen.... Själv har jag ingen aning. Men tror nog att det blir en koll av spridare till sommaren.
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

Mikael.Johansson

#8 » 21:16:17, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag inbillar mig att 4,3 liter per timma är helt normalt på en sådan traktor vid lastarkörning.

Ett rimligt mått på hur spridarna och förbränningen är får du om du observerar avgaserna på håll, är där osynliga avgaser så är där nog inget större fel.

Kolla även så att hydrauloljan inte blir allt för varm, vilket kan tyda på en strypning.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dimorep

#9 » 21:30:08, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att 4.3 l/h låter ganska lite faktiskt, så det tycker jag att du ska vara mer än nöjd med!

Vill minnas att det var 1200h i intervall på kontroll av spridarna på de, så har det inte blivit gjort innan (kolla om färgen är "bruten" på muttrarna till de) så är det hög tid att kolla de. När de är av så passa samtidigt på att justera ventilerna (lätt att baxa runt motorn när den är "spridarbefriad" = komp.lös).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

grevenwiklund (trådstartaren)

#10 » 21:56:09, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Tycker att 4.3 l/h låter ganska lite faktiskt, så det tycker jag att du ska vara mer än nöjd med!

Vill minnas att det var 1200h i intervall på kontroll av spridarna på de, så har det inte blivit gjort innan (kolla om färgen är "bruten" på muttrarna till de) så är det hög tid att kolla de. När de är av så passa samtidigt på att justera ventilerna (lätt att baxa runt motorn när den är "spridarbefriad" = komp.lös).


Visst är det 1200t på spridarna,ja! Ska givetvis kollas,vill ju inte riskera någon kolvbränning!! Ventilerna rasslar lite så det är nog dags för justering.
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se