Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Höger styrarm BM 350

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ösa skogsboxer (trådstartaren)

#1 » 01:41:42, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Är det någon som vet om man kan få tag på en ny (höger) styrarm till boxer.
den vänstra finns ju på flera internetsidor. Blandannat hos Olssons i Ellös men jag hittar inte den högra någonstans.
jag vill helst inte behöva svetsa fast den som jag har hört att en del andra har gjort. :sad:
Hoppas att nån kan ha något tips att ge. /MVH
ösa skogsboxer
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:15, 17-02-2013
Ort: Årjäng
Sverige
Maskintyp: Traktor



arvebye

#2 » 02:42:01, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det splines som er deffekt så den bare løsner du har ikke vurdert å spørre noen om å lage kilespor da ser for meg at 2 kiler ville holdt den i posisjon aldrig prøvd det selv men ser for meg att det må være bedre enn å sveise legg ut et bilde av det aktuelt objekt vi liker bilder som viser problemet.
arvebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:22:09, 16-01-2011
Ort: innset
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 350

LeifAndersson

#3 » 09:05:10, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den finns inte ny men det ska vara fullt möjligt att hitta en felfri begagnad om du ringer runt till traktorskrotarna. När vi slutade med demontering gick säkert ett 20 tal till Stena. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

arvebye

#4 » 11:43:34, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hva synes du om å lage 2 kile spor og montere kiler leif vil tru det holder igjen bra med 2 kiler.
arvebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:22:09, 16-01-2011
Ort: innset
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 350

LeifAndersson

#5 » 11:55:34, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara passningen 100% så ska det funka utmärkt med med en välplacerad kil. Två kilar kan faktiskt bli sämre än bara en mitt emot bulten som spänner förbandet. En kil är en vanlig konstruktion på styrarmar. :thumme:

Tillägg: Under avdelning för "fuskskruvning" så har vi på 650 borrat ett 10mm hål mittemot bultens placering, 50% i styrarmen och 50 % i spindeln med bulten lossad. Sedan har vi slagit i baksidan av en 10.5mm borr i hålet och dragit bulten och kapat bort det som sticker upp av borren. Har det bara varit uppglappat och inte helt "ödelagt" så har det funkat under många år sedan. Men det är likadant där: Det får bara vara en borr för att det ska funka!
Senast redigerad av LeifAndersson 12:07:36, 16-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

arvebye

#6 » 14:25:36, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er nok ening i det ja leif e litt liten diameter å på disse splines på mange volvo skulle vært iverfall en halv gan til så stor diameter slik att det hadde blitt flere spor på spline men problemet er væl att bolten løsner slik att det raper over.
arvebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:22:09, 16-01-2011
Ort: innset
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 350

Jan-Erik Isaksson

#7 » 16:35:16, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har PM
Jan-Erik Isaksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:16, 27-11-2008
Ort: norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor -61
BM 230 Victor -61
BMB 230 Bamse -59 med Cranab griplastare
BM H10 35 -54?

LeifAndersson

#8 » 20:55:56, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hävdar bestämt att det är härdningen / stålkvalliteten av den bearbetade ytan som ställer till det. Det lustiga är att på de tidigare "klenare" (40mm) styrspindlarna som hade samma styrarmar var problemen mycket små, men när BM "förstärkte" styrspindlarna (48mm) började det strula på allvar. När BM inte kunde leverera spindlar som reservdel längre, och det dök upp piratspindlar tillverkade hos någon billig tillverkare så upphörde nästan problemet igen. :???:
I vart fall hade det varit mycket lämpligt att öka diametern på splinesen när spindelbenet breddades, men troligen var lagret av styrarmar stort.....
Ser lustigt ut när "nya" spindeln plötsligt minskar 8mm i diameter när det blir dags för infästningen av styrarmen. :???:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ösa skogsboxer (trådstartaren)

#9 » 22:24:02, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren!
jag får försöka få tag i en bättre begagnad arm på någon skrot i första hand.
Sen om det skulle visa sig att det är svårt att få tag på någon så är ju kil ett alternativ :smile:
Än så länge finns splinesen kvar men dom är ju som sagt var slitna. Jag har gjort en "paniklösning" genom att lyfta upp styrarmen ca 5 mm högre upp på spindeltappen där det var friskare splines men det är antagligen bara en tidsfråga innan det släpper där också.
Den förra ägaren har gjort en lösning på den vänstra armen genom att borra ett hål vågrätt rakt igenom arm och spindeltapp och tryckt i en bult men bulten blir ju för mjuk så den har ju böjt sig men det hänger ihop än så länge :grin: (Kan eventuellt fixa någon bild imorgon om det är oklart hur jag menar)
ösa skogsboxer
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:15, 17-02-2013
Ort: Årjäng
Sverige
Maskintyp: Traktor

arvebye

#10 » 15:06:31, 19-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Jag hävdar bestämt att det är härdningen / stålkvalliteten av den bearbetade ytan som ställer till det. Det lustiga är att på de tidigare "klenare" (40mm) styrspindlarna som hade samma styrarmar var problemen mycket små, men när BM "förstärkte" styrspindlarna (48mm) började det strula på allvar. När BM inte kunde leverera spindlar som reservdel längre, och det dök upp piratspindlar tillverkade hos någon billig tillverkare så upphörde nästan problemet igen. :???:
I vart fall hade det varit mycket lämpligt att öka diametern på splinesen när spindelbenet breddades, men troligen var lagret av styrarmar stort.....
Ser lustigt ut när "nya" spindeln plötsligt minskar 8mm i diameter när det blir dags för infästningen av styrarmen. :???:

Det er fint å høre leif jeg skal sette på ei forstilling med 40mm spindler for den 48mm som står på den bm 600ern jeg har er armene sveiset fast på begge sider og spindelforingene helt utslitt.
arvebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:22:09, 16-01-2011
Ort: innset
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 350

LeifAndersson

#11 » 15:33:38, 19-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är vår Boxer. Den har slitit ut 2st Ålö lastare, det är den 3:e som sitter på nu. Första lastaren var en Multi-Quicke så den har inte gått med små lastare heller. Det mesta är bytt utom framvagnen och motorns fasta delar. Den är från 1959 och har 40mm spindlar och absolut inget är bytt eller svetsat i framvagnen. Och då har den gått både med breda hjul och servostyrning!
Så med snart 55 år och inget utbytt i framvagnen på en flitigt använd lastartraktor så kan framvagnen inte vara dålig. :thumme:


Bild
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#12 » 19:12:55, 19-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det bero på att det kan vara tjockare gods i styrarmarna på de med 40 mm tapar jämfört med de som har 48 mm ?

Är det samma ytterdimension så blir godset 4 mm tjockare och flexar då mindre mot splinesen.

Är jag ute och cyklar. Jag måste fråga om det är samma diameter på splinesen eller skiljer det där också. Jag håller på att bli glömsk.
Senast redigerad av Ivar Risslén 19:15:52, 19-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#13 » 19:29:12, 19-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både splines och styrarm är identiska, "stolpen" på styrspindeln breddades strax under styrarmen. Så alla Boxer har samma styrarmar oavsett grovleken på spindeln. Lite underlig lösning på ett ickeproblem, men det ansågs nog bara att det var dags för någon billig "förbättring". Om "förstärkningen" kommit senare när T800 var på gång hade det varit en förklaring men nu kom den mitt i produktionen av 350. Jag ger mig f*n på att BM var medveten om att det var sämre kvalitet på stålet och kompenserade det med större diameter, och totalmissade att även splinesen var beroende av stål av hög kvalitet.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#14 » 19:37:37, 19-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var det jag började att tänka på efter att jag hade sänt iväg texten första gången.

Det kallas produktutveckling men kafferasten kom ivägen eller ekonomiavdelningen. Billigare att behålla de gamla styrarmarna.

Jag har sett några BM35/36 halvbandare som har haft knäckta styrarmar så kanske det var för att avhjälpa nått fel som uppstod vid skogskörning som de gjorde kraftigare spindlar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#15 » 19:49:00, 19-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM35/36 hade egna veka styrarmar som inte ville hålla riktigt, men samma spindlar som de tidiga Boxrarna. De "veka" spindlarna hade ett stort B med en pil på, vilket brukar betyda Bofors, så det kan förklara att de vekare spindlarna höll bättre. Möjligen tog BM "hem" produktionen och kompenserade bristande metallurgi med grövre dimension. :klia:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Gurun, Tommy Reinholdsson och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se