Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 2204, bytte hjullager bakaksel

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

S-A (trådstartaren)

#1 » 22:54:31, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!

Er det noen der ute som har byttet hjul lager bak på BM 2204?
Såvidt jeg har skjønt er det vanligvis Kimco fram akslene som er problemet på disse, men denne gangen er det bakhjuls-lager som er problemet.

Det er naboens (grannens) traktor det gjelder.
1980 mod. BM2204, 3300 timer på telleren.
Jeg kikket såvidt på den idag, det er tydelig oljesøl på innsiden av felg på høyre side.

Hvordan / hva er best fremgangsmåte for å bytte lager og tetningsringer?
Kan man dra ut drivaksel med strut'en / klumpen på, eller må man fjerne hele strut'en for å komme til? :klia:
Jeg så ikke noe "bultforband" eller lignende på enden av strut'en, derfor spørsmålet om å fjerne hele strut'en.

VHB står på innkjøps listen. Siden det blir reparasjon i blåhallen vil jeg helst ha planlagt hele reparasjonen, så det blir minst mulig uforutsette problemer. :djaevul:

Bilder kommer, desverre var hverken telefon eller kamera med ut i snøværet idag.

Forresten; Jeg kikket gjennom Downloads, uten å finne VHB for akkurat 2204. Er det riktig at også denne modellen har felles bak-kropp som noen IH-modeller? Kan man da bruke tegninger / sprengtegninger for IH traktorer for å planlegge selve "operasjonen"?


MVH
S-A
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor



LeifAndersson

#2 » 23:10:13, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 500 har en utmärkt VHB på downloads, där hittar du allt utom till framaxeln.
Byta bakhjulslager är inte speciellt svårt, om än väldigt ovanligt. Enda gångerna jag bytt bakhjulslager på dessa är när drivaxeln av någon anledning fått bytas.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

S-A (trådstartaren)

#3 » 23:49:24, 18-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kveld,

Takk for svar :buga:
OK, VHB skal uten tvil kjøpes inn.
Skiller det mellom årsmodellene, eller er det kun én VHB som dekker alle produksjons-årene?

Ang. drivakselen og lager; Hvor begynner man? Kan man demontere drivaksel med strut'en / trompeten på plass, eller må den også fjernes?
Det så ikke ut til å være bolter / bultforband ytterst på strut'en..?

MVH
S-A
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se