Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ta bort fart spärr på fendt 818?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

HumAnyt (trådstartaren)

#1 » 13:34:14, 31-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.
har en liten fråga bara, någon som vet ifall det fortfarande finns någon firma som plockar bort fartspärrarna på fendt? Vet att det förut fanns en firma som gjorde det i Kumla som även var återförsäljare för jcb. Men vet inte om dom gör det än.
Inte för jag tänkt göra det och jag vet att det skulle vara olagligt att köra den på landsväg isåfall, är mest nyfiken... :)
HumAnyt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:34, 28-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L13 -08
Widemann 1250 cx35
Jcb js130, ec20, scanlaser grävsystem
JCB 8030, ec05
Fendt 818 alt Fendt 926 med metaflex 24



1540

#2 » 23:20:01, 31-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

1540
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:45, 25-12-2008
Ort: orust
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188 Mustang 940

HumAnyt (trådstartaren)

#3 » 00:29:52, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom gör inte det...
HumAnyt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:34, 28-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L13 -08
Widemann 1250 cx35
Jcb js130, ec20, scanlaser grävsystem
JCB 8030, ec05
Fendt 818 alt Fendt 926 med metaflex 24

LeifAndersson

#4 » 09:36:03, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

HumAnyt skrev:Dom gör inte det...


Gör de inte? Annars brukar de inta ha några som helst moraliska begränsningar när det gäller att gå in i elektroniken och rota. :slag:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#5 » 10:09:51, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

HumAnyt skrev:..någon som vet ifall det fortfarande finns någon firma som plockar bort fartspärrarna på fendt? Vet att det förut fanns en firma som gjorde det i Kumla som även var återförsäljare för jcb. Men vet inte om dom gör det än.
Inte för jag tänkt göra det och jag vet att det skulle vara olagligt att köra den på landsväg isåfall, är mest nyfiken... :)

Största problemet med att göra det (om man har utr. och "tillträde" till transm.styrenheten) är att det går direkt att spåra vem (med vilken utr.) som gjort det! Och det är inte så kul för de OM det skulle hända något efteråt, tex en olycka (eller råkar passera polisen lite för fort..) och det blir utredning om varför taktorn gick att framföra i olaglig hastighet.
Ivf om det gör med org.utr, möjligt att "filändrarna" kan göra det mera osynligt / ospårbart.


1540 skrev:http://www.facebook.com/finskakillar?fref=ts

Verkligen ett seriöst företag, bara ett nytt namn på det sen tidigare här på forumet (ö)kända företaget EkotuningCom... :vissla:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... =ecotuning

Gick inte så bra för de när Kenneth därifrån försökte marknadsföra sig här den gången... Inga jättetydliga länkar mellan Ekotuning och Finskakillar idag (tidigare syntes båda namnen oftast ihopa) dock är fortfarande ett av tel.nr samma.

Förtydligande: Effekt (hk & Nm) och motorkaraktär samt div ändringar av avgasreningsutr kan de säkert ändra och få till det så att kunderna blir nöjda. Det var det där med miljöbiten och de lovade "lägre utsläppen" i kombination på ovilljan / okunskapen att besvara våra frågor som de föll på!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#6 » 10:29:30, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På "Finnarnas" egen FB sida står det i vart fall Ekotuning på deras bil på de tidigaste bilderna !
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jonas Ryrfeldt

#7 » 10:43:19, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ens Fendt mekarna kan släppa spärren, varesig de vill eller inte. Men i england går de fortare....... :vissla:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

bert

#8 » 10:56:22, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enl det jag har hört så går det men det är ju som sagt inte lagligt och det går och spåra som dimorep har beskrivit
Men det finns folk från andra länder som kommer hit och gör det som dom inte kan spåra och det är inte dom finskakillarna jag syftar på
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

dimorep

#9 » 11:18:04, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det är med 800-serien, men på 700 vet jag att det går. Har gjort några motorjobb på sådana som har varit ändrade till kunna gå "fel sida" om de lagliga 40 km/h.

De har alla fått en ändring i transm.styrenhetens programvara (skild från "motordatorn" och som varit orörd) och det har varit utfört av svenska traktorföretag. Dock var detta innan det blev så omtalat ang "olaglighet" och spårbarhet av ingreppen.
Enligt ryktesväg så lär det vara slut med dessa ändringar sen ett tag tillbaka, just pga det.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

micke wik

#10 » 19:02:22, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min åsikt är att det är så oerhört korkat att mixtra med hastigheten på traktorerna, visst jag skulle inte ha nåt emot att åka 50 med min egen men då på laglig väg, svenskt lantbruk har otroligt generösa regler vad gäller transporter o särskilt bredder på lantbruksfordon som i princip är obegränsade, börjar vi nonchalera reglerna så är de generösare delara av dom snart borta, behövs "bara" nån/några större olyckor där det sen kommer fram att man kört med modifierade fartspärrar eller otillräcklig belysning så kommer vi ha det som i tex tyskland.
Den som är 2a är först att förlora.

1 person gillar det här inlägget.
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

kristoffernoren

#11 » 19:18:33, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det Inte gå att ändra däckstorleke i datorn som man kan göra med valtra direct traktorerna? Eller är jag ute och cyklar?
kristoffernoren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:25, 20-08-2012
Ort: knivsta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo bm 650
ford 3000
scania 143h
hanix h75b

HumAnyt (trådstartaren)

#12 » 19:21:55, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke wik skrev:Min åsikt är att det är så oerhört korkat att mixtra med hastigheten på traktorerna, visst jag skulle inte ha nåt emot att åka 50 med min egen men då på laglig väg, svenskt lantbruk har otroligt generösa regler vad gäller transporter o särskilt bredder på lantbruksfordon som i princip är obegränsade, börjar vi nonchalera reglerna så är de generösare delara av dom snart borta, behövs "bara" nån/några större olyckor där det sen kommer fram att man kört med modifierade fartspärrar eller otillräcklig belysning så kommer vi ha det som i tex tyskland.


Visst har vi generös regler när det gäller lantbruket. Men i tyskland har dom även godkänt 60km/h traktorer, samma sak i England. Dom verkar ju kunna bruka marken med dom reglerna, skulle inte vi klara det med? Vet inte om jag igentligen har så mycket imot att börja besiktiga traktorns redskap för att kunna köra fortare, vi kommer få bort mycket gammal skit på vägarna då och veta att det man möter lever upp till en standard, vilket jag tror få gamla lastbilssläpp gör nu tex... Sen har jag en liten undran, hur många JCB fasttrac går lagligt i sverige tror du? dom ligger närmare 80km/h än 50, och har funnits ett tag, än har jag inte hört nåt pga av det?
Men, nu var inte detta frågan för fem ören!
Jag undrade om någon visste om någon gjorde det, att det är olagligt har inte med saken att göra för fem ören.
HumAnyt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:34, 28-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L13 -08
Widemann 1250 cx35
Jcb js130, ec20, scanlaser grävsystem
JCB 8030, ec05
Fendt 818 alt Fendt 926 med metaflex 24

micke wik

#13 » 20:32:57, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

HumAnyt skrev:
micke wik skrev:Min åsikt är att det är så oerhört korkat att mixtra med hastigheten på traktorerna, visst jag skulle inte ha nåt emot att åka 50 med min egen men då på laglig väg, svenskt lantbruk har otroligt generösa regler vad gäller transporter o särskilt bredder på lantbruksfordon som i princip är obegränsade, börjar vi nonchalera reglerna så är de generösare delara av dom snart borta, behövs "bara" nån/några större olyckor där det sen kommer fram att man kört med modifierade fartspärrar eller otillräcklig belysning så kommer vi ha det som i tex tyskland.


Visst har vi generös regler när det gäller lantbruket. Men i tyskland har dom även godkänt 60km/h traktorer, samma sak i England. Dom verkar ju kunna bruka marken med dom reglerna, skulle inte vi klara det med? Vet inte om jag igentligen har så mycket imot att börja besiktiga traktorns redskap för att kunna köra fortare, vi kommer få bort mycket gammal skit på vägarna då och veta att det man möter lever upp till en standard, vilket jag tror få gamla lastbilssläpp gör nu tex... Sen har jag en liten undran, hur många JCB fasttrac går lagligt i sverige tror du? dom ligger närmare 80km/h än 50, och har funnits ett tag, än har jag inte hört nåt pga av det?
Men, nu var inte detta frågan för fem ören!
Jag undrade om någon visste om någon gjorde det, att det är olagligt har inte med saken att göra för fem ören.


Att du inte hört nåt är för att det inte hänt nåt så enkelt är det, skulle polisen se den jcb'n tar dom den troligtvis direkt, klart det funkar i Tyskland tex där alla släp är regerade o utrustade med ordentliga bromsar oftast luftbromsar. Sen om nån vill upplysa om att det är olagligt eller ej så är det fritt fram i ett öppet forum.,
Den som är 2a är först att förlora.
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

Christian.Emilsson

#14 » 21:39:39, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

visst de kör fortare i tyskland och i england, men vad har de för körkort?? de lär bli tuffare regler med kör och vilotider, säkert höge skatt!

bromsade släp och laglig belysning är ju nått man strävar mot hela tiden, men med snabbare traktorer blir det säkert ännu tuffare regler

som "småbrukare" blir jag bara orolig, massa extrakostnader som jag åtminstonde inte vill bli drabbad av!

nu kan jag inte regelverket riktigt, men om man åker dit med "trimmad" traktor är det då inte olovlig körning?

ne tycker vi har bra regler just nu vad det gäller lantbruk och traktorer!
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

Christian.Emilsson

#15 » 21:41:51, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

HumAnyt skrev:
micke wik skrev:Min åsikt är att det är så oerhört korkat att mixtra med hastigheten på traktorerna, visst jag skulle inte ha nåt emot att åka 50 med min egen men då på laglig väg, svenskt lantbruk har otroligt generösa regler vad gäller transporter o särskilt bredder på lantbruksfordon som i princip är obegränsade, börjar vi nonchalera reglerna så är de generösare delara av dom snart borta, behövs "bara" nån/några större olyckor där det sen kommer fram att man kört med modifierade fartspärrar eller otillräcklig belysning så kommer vi ha det som i tex tyskland.


Visst har vi generös regler när det gäller lantbruket. Men i tyskland har dom även godkänt 60km/h traktorer, samma sak i England. Dom verkar ju kunna bruka marken med dom reglerna, skulle inte vi klara det med? Vet inte om jag igentligen har så mycket imot att börja besiktiga traktorns redskap för att kunna köra fortare, vi kommer få bort mycket gammal skit på vägarna då och veta att det man möter lever upp till en standard, vilket jag tror få gamla lastbilssläpp gör nu tex... Sen har jag en liten undran, hur många JCB fasttrac går lagligt i sverige tror du? dom ligger närmare 80km/h än 50, och har funnits ett tag, än har jag inte hört nåt pga av det?
Men, nu var inte detta frågan för fem ören!
Jag undrade om någon visste om någon gjorde det, att det är olagligt har inte med saken att göra för fem ören.


använder du trakotorena i lantbruk eller är det enbart inom entreprenad??
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se