Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vem lagar en dieselpump mest prisvärt?

25 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Walle2130 (trådstartaren)

#1 » 17:51:08, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart lämnar man in sin trilskandes cav pump ? Gärna referenser på jobb ni själva gjort och vart nöjda uppskattas.

Kanske även någon vet vart man kan köpa en pump från utlandet? Pumpen är till en john deere från 75

Tacksam för svar
Walle2130
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:10:50, 02-03-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130



LeifAndersson

#2 » 18:00:11, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och var befinner du dig i detta långa land?
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Walle2130 (trådstartaren)

#3 » 18:03:03, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utanför Göteborg. Men jag kan ju skicka pumpen också
Walle2130
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:10:50, 02-03-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

mathiast

#4 » 18:41:30, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

beror ju på vad felet är på den också! är det bara läckage i tätningar finns det nog större chans att inte bli ruinerad,har det däremot blivit totalras inuti så kan det gärna hamna på 15-20k + moms
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

LeifAndersson

#5 » 18:51:59, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:beror ju på vad felet är på den också! är det bara läckage i tätningar finns det nog större chans att inte bli ruinerad,har det däremot blivit totalras inuti så kan det gärna hamna på 15-20k + moms


En rotorpump av den gamla sorten ska inte behöva bli så dyr att reparera. Men en 8-10k kan det bli om det är ett allvarligt haveri, mer får det inte kosta för då är alternativet en ny pump.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#6 » 19:20:32, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.nordicmotorcenter.se/dieselp ... -dpa-.aspx

Tillägg: Säker på att det är en CAV pump, brukar vara Roosa Master i de där.
De är en licenstillverkad pump av CAV typ, men inte helt identiska.
Senast redigerad av LeifAndersson 19:28:29, 03-04-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#7 » 19:38:34, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, CAV är licenstillverkade, Roosa Master (Hartridge Machine Screw) är grunden till radialkolvdesignen.

Rättning i ledet :buga:


Tycker personligen CAV:en är betydligt driftsäkrare.


JD motorer av fransk härkomst har annars ofta Roto-Diesel (franska) eller Condiesel (Spanska) pumpar, även de licensbyggen (med CAV ritningar).


Amerikanarna har ibland snuskigt ovanliga Roosapumpar (brrr), dock riktigt snygga :uupps:



Har personligen mycket bra erfarenhet av Kristianstads dieselservice (idag Malte Månsson)

De klarar att bygga ihop bra fungerande pumpar av ett par reservdelare..

De behärskar även Roosa & stanadynepumpar :thumme:



Dieselmeken (Aneby) ska inte vara sämre, har dock inte testat hans tjänster.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

clas1113

#8 » 21:16:10, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

KS-dieselservice har jag anlitat med bra service till låga priser.
Sök på ksdieselservice.se.
Han har nog en av Sveriges modernaste dieselverkstad.
/Clas
clas1113
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:51, 17-07-2011
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt vario 724
Fendt Farmer 280-99
Volvo L50E-08
Valtra N92-12
Cat 312BL-02
Volvo A20 -87
VOLVO BM 800
VOLVO BM 810-73
VOLVO BM 400-68
Volvobm 650 -83

nisse

#9 » 21:34:17, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig en enligt dem renoverad pump till min 4.239 motor här http://www.nytractorparts.co.uk/ Minns inte vad den gick på exakt, men det var under 3000 spänn i alla fall. Stomavgiften var på 50 pund. Med VAT nr slipper du moms med.
Kan inte uttala mig om vad dem renoverar i slutänden eller om det är bara en tillfixad beg pump. Men eftersom pumpen fattades på min motor och renoveringskostnaden hade redan dragit iväg valde jag den varianten och pumpen funkar fint verkar det som. Motorn startar bra och snurrar fint och ryker inte. Men jag använder maskinen i sammanlagt kanske 50 timmer per år, så den har inte gått många timmer sen renoveringen.
Pumpen var rent och alla synliga tätningar var utbytt.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dimorep

#10 » 21:39:00, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämnat insp.pumpar för justering / kontroll / rep / ombygg. hos ett antal olika företag i södra delen av landet och har inte hittat någon annan som har den servicgrad och prisvärdhet som Dieselmeken ställer upp med när jag har varit i behov av hjälp! :grin:

Går säkert att hitta någon billigare aktör, speciellt om arb. utförs "utanför landet" men lägsta pris är inte det kriteriet som jag sätter främst vid ett pumpjobb. Kvalite, support (även utanför det aktuella jobbet) och tidspersperspektiv är mycket viktigare faktorer för mig när det gäller sådana jobb.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Walle2130 (trådstartaren)

#11 » 23:04:36, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för allt engagemang! Jo det är mycket riktigt en Rotodiesel fast det står CAV på den också.

Har letat rätt bra på alla möjliga skrotar men inte hittat någon begagnad så helt vanlig är den nog inte.
Senast redigerad av Walle2130 23:05:18, 03-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Walle2130
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:10:50, 02-03-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

Turbodiesel

#12 » 23:07:49, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och hur yttrar sig problemen med din pump?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Wärnehall

#13 » 23:25:25, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselmånsson AB i Kristianstad :thumme:

Grundaren till Kristianstads Dieselservice, Jonny ihop med sin
son Per som skruvat dieselpumpar sen barnsben.... :hurra:
Kan nog inte bli bättre än så :thummar:

Diesel-Månsson AB
Kärrvägen 6
291 59 Kristianstad
044-10 16 32
Mvh Wärnehall

Fritidsgrävmaskinist-wannabe :-)
Än så länge sköter min Rottweiler-hane jobbet!!!
Med varierande resultat...
Användarvisningsbild
Wärnehall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:19, 29-08-2008
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

Walle2130 (trådstartaren)

#14 » 23:56:22, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Köpte mig en enligt dem renoverad pump till min 4.239 motor här http://www.nytractorparts.co.uk/ Minns inte vad den gick på exakt, men det var under 3000 spänn i alla fall. Stomavgiften var på 50 pund. Med VAT nr slipper du moms med.
Kan inte uttala mig om vad dem renoverar i slutänden eller om det är bara en tillfixad beg pump. Men eftersom pumpen fattades på min motor och renoveringskostnaden hade redan dragit iväg valde jag den varianten och pumpen funkar fint verkar det som. Motorn startar bra och snurrar fint och ryker inte. Men jag använder maskinen i sammanlagt kanske 50 timmer per år, så den har inte gått många timmer sen renoveringen.
Pumpen var rent och alla synliga tätningar var utbytt.

Nisse


Okej verkar ju vara ett riktigt bra alternativ. Mailade du dem för kontakt eller hur gjorde du? Hur får man reda på vilken motor man har i trakorn? Såg att du kallar din för 4.239 kanske kan vara bra att veta tänker jag. Förutom DPA nummret som står på pumpen då som de säkert behöver ha för att se om de har en pump.

Sen hade det vart guld värt att veta hur man gör lite mer exakt för att plocka bort den gamla pumpen. Har hört av någon att att man inte kan få den fel bara man märker upp pumpfläns mot motor och sen lossar de tre skruvarna innan för kåpanvid drivningen/transmissionen.

Min pump ger ingen diesel till spridarna så tydligen har den kärvat fast efter ha stått i mer än tio år.
Walle2130
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:10:50, 02-03-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

nisse

#15 » 07:36:50, 04-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte nästan alla delar till renoveringen där så jag var ju redan känd kund när det blev dags att handla pumpen.
Här har du lite bilder på pumpen. Som du ser så är den ju inte i toppskick och jag vet som sagt inte vad som är gjord inuti. Den var nyplomberad men det kan mycket väl vara så att dem har plockat en beg från hyllan, satt den i provbänken, godkänd/ställ in den lite, några nya pakningar och sen var det klart.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 331#190331

Normalt borde den hamna rätt på en gäng. Själva kugghjulet har bara en position och sen har du en märkning i pumpen och frontplåten. . Men du måste vara försiktig att kugghjulet kuggar inte över. Jag minns inte, men jag tror så länge kåpan sitter där kan den inte det.
Det passade inte för mig, eftersom jag hade ju ingen aning vad det satt för pump tidigare. Och det finns tydligen olika pumpar och frontplåtar.

Jag skulle i alla fall kolla först vad det kostar att fixa till den här i sverige. är det bara en tusenlapp mer att få den genomgången, skulle jag fixa till den.

Motornummer finns på motorns höger sida. 4=fyra cylinder, 239=239 cubic inch. borde vara samma motor i din 2130

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Bülow, OverZed och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se