Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Luftning av bränslesystem Massey Ferguson 575

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bushnell (trådstartaren)

#1 » 23:24:18, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Förra helgen stannade min MF 575 när den gick på tomgång och jag körde med skogskranen ute i skogen. Fullkomligt oförklarligt, en Ferguson stannar aldrig när den väl startat.

Felsökning företogs, inte jättemycket diesel i tanken, för säkerhetsskull fyllde jag på 20 liter. Sedan försök till avluftning enligt intruktionsbok, dvs kör med handpumpen och se när det kommer bränsle ur luftskruvarna på insprutningspumpen. Kom aldrig något bränsle ur dessa luftöppningar, som det ska göra.

Nähä, återstår så att byta bränslefiltret. Har aldrig bytt det sedan jag köpte traktorn, det är för tre år sedan. Vem vet om det någonsin bytts sedan 1981 när traktorn var ny?

Beställde delar från Olssons i Ellös, väck med gamla filtret, såg för jäkligt ut, nästan som i en dammsugarpåse. Dit med det nya filtret, börja handpumpa. Händer ingenting, pumpar säkert 100 tag, öpnnar för säkerhetsskull kranen i botten på filterskålen för att se om det kommit något bränsle? Inte en droppe. Det verkar juste med det nya filtret, ser vettigt ut.

Är handpumpen kass? Min gamle far som kört Åkerman och Caterpillar grävmaskiner hela livet fnyser åt handpumpning, "den ska startas genom att köra på startmotorn och så ska man först lossa ett spridarrör, har alltid gjort så". Okej, vi gör ett försök. Händer inget annat än att batteriet nästan kroknar. Prövar till och med med batteriet från Zetorn, den startar inte, ingen diesel i filterskålen.

Är gråtfärdig nu. Min fina traktor, hur har det blivit såhär? Får försöka ta loss skogsvagnen som är bak, och sedan dra den hem till verkstaden efter Zetorn.
Äntligen ett resultat, Zetorn är fyrhjulsdriven och drar en annan trakor genom vilken terräng som helst. Sätter batteriet på laddning.

Funderar på om jag kan göra så mycket mer? Börjar bli läge att ta hit en riktig mekaniker. Kan det vara stopp i någon ledning? Möjligen kan vi fylla på med ännu mer diesel nu när det är nära till stora tanken, lika bra att fylla till randen i hålet som sitter högt under bakrutan, så kan alla se att det inte är slut på soppa i alla fall.

Ska vi göra ett sista försök med handpumpen i alla fall?
Märkligt, nu börjar det bubbla i ledningarna och i bränsletanken, vi pumpar lite till, det går tyngre och tyngre att pumpa.
Lossar nedre luftskruven på insprutningspumpen.
OJ, tittar det kommer ju diesel och en massa luftbubblor ur hålet, då sätter vi en hink under traktorn och så pumpar vi mera. Gör om samma procesdur med den andra, övre luftskruven, funkar kanon.

Går det att starta eländet? Efter några varv så börjar den harkla sig och tända på någon cylinder. Jo, nu kommer han mer och mer och nu går den på alla fyra. Då hoppar vi ur och drar till spridarröret som vi lossade, så går den som vanligt, till och med. Se där, då var problemet löst alldeles på egen hand.

Slutsatser:
1. Bränslefilter byter man inte gärna, men det är bra att byta någon gång var tionde år eller så för att slippa bli stående i skogen.
2. Det räcker inte alltid att det finns en del bränsle i tanken som i och för sig ska räcka för att köra på. I mitt fall behövdes en hög vätskepelare så att det blev tryck till handpumpen, då som först sög handpumpen.
3. Att lossa ett spridarrör står ingenstans i instruktionsboken, men funkar bra för att evakuera den sista luften i spridarrören.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



atlashjul

#2 » 23:46:59, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåttank. kan va rostflagor i som skvalpade runt när du drog traktorn kan ha varit skit i en backventil i matarpumpen dessa kan även lossna.Beroende på matarpumpmodell så går det ev att dela den sitter en finmaskig nylonsil där.
byt dieselfilter minst vartannat år för att minimera fukt/skit rostar det inne i insprutningspumpen är det inget kul längre.Å lufta vid spridarrören är ju ett måste på de flesta motorer..
575 är en bra traktor förövrigt, modern för sin tid med hängpedaler å plant golv.
Senast redigerad av atlashjul 23:48:41, 07-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Anders Andersson

#3 » 22:52:45, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyft du på locket på matarpumpen det sitter en sil där är det original så är den i mässing, den är nog full i skit.
forsätter problemet så kolla Slangen/Röret som går under hyttgolvet mellan tank och pump.
Finns det bara bränsle så skall de vara relativt lätt luftade.

I övrigt grattis till en trevlig Traktor som är lätt att hoppa i och ur på båda sidor.
Anders Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:53, 16-07-2007
Ort: Mellerud
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
MF 135
MF 590
MF 6190
MF 6290

Bushnell (trådstartaren)

#4 » 19:04:19, 25-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tackar för råden, misstänkte nästan att det kan vara stopp i någon ledning eller någon sil eller så. Eventuellt att öppningen som suger från tanken satts igen av diverse tveksamma föroreningar.

Nästa steg hade blivit att rensa rören och förmodligen ta ner tanken på backen. Men jag är glad att jag slapp det.
Ska dock se om det inte går att rensa silen i matarpumpen också.

Annars är jag helnöjd med traktorn, lätt att stiga i och ur som sagt, bra markfrigång, nya vätskefyllda bakdäck, allmän smidighet och lättstartad är traktorns främsta sidor.

Ett annan plus är de dubbla hydraulpumparna, ger bortåt 60 liter i minuten med bägge pumparna tillsammans, och det passar ju bra eftersom jag har en Bergsjö/Trima 800 frontlastare på traktorn.

Gav 40 000 kr för den rakt av från Lantmännen, då ingick frakt från Orust till Smålandskusten.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jampo, ply36, Strandvall90 och 29 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se