Hej!
Förra helgen stannade min MF 575 när den gick på tomgång och jag körde med skogskranen ute i skogen. Fullkomligt oförklarligt, en Ferguson stannar aldrig när den väl startat.
Felsökning företogs, inte jättemycket diesel i tanken, för säkerhetsskull fyllde jag på 20 liter. Sedan försök till avluftning enligt intruktionsbok, dvs kör med handpumpen och se när det kommer bränsle ur luftskruvarna på insprutningspumpen. Kom aldrig något bränsle ur dessa luftöppningar, som det ska göra.
Nähä, återstår så att byta bränslefiltret. Har aldrig bytt det sedan jag köpte traktorn, det är för tre år sedan. Vem vet om det någonsin bytts sedan 1981 när traktorn var ny?
Beställde delar från Olssons i Ellös, väck med gamla filtret, såg för jäkligt ut, nästan som i en dammsugarpåse. Dit med det nya filtret, börja handpumpa. Händer ingenting, pumpar säkert 100 tag, öpnnar för säkerhetsskull kranen i botten på filterskålen för att se om det kommit något bränsle? Inte en droppe. Det verkar juste med det nya filtret, ser vettigt ut.
Är handpumpen kass? Min gamle far som kört Åkerman och Caterpillar grävmaskiner hela livet fnyser åt handpumpning, "den ska startas genom att köra på startmotorn och så ska man först lossa ett spridarrör, har alltid gjort så". Okej, vi gör ett försök. Händer inget annat än att batteriet nästan kroknar. Prövar till och med med batteriet från Zetorn, den startar inte, ingen diesel i filterskålen.
Är gråtfärdig nu. Min fina traktor, hur har det blivit såhär? Får försöka ta loss skogsvagnen som är bak, och sedan dra den hem till verkstaden efter Zetorn.
Äntligen ett resultat, Zetorn är fyrhjulsdriven och drar en annan trakor genom vilken terräng som helst. Sätter batteriet på laddning.
Funderar på om jag kan göra så mycket mer? Börjar bli läge att ta hit en riktig mekaniker. Kan det vara stopp i någon ledning? Möjligen kan vi fylla på med ännu mer diesel nu när det är nära till stora tanken, lika bra att fylla till randen i hålet som sitter högt under bakrutan, så kan alla se att det inte är slut på soppa i alla fall.
Ska vi göra ett sista försök med handpumpen i alla fall?
Märkligt, nu börjar det bubbla i ledningarna och i bränsletanken, vi pumpar lite till, det går tyngre och tyngre att pumpa.
Lossar nedre luftskruven på insprutningspumpen.
OJ, tittar det kommer ju diesel och en massa luftbubblor ur hålet, då sätter vi en hink under traktorn och så pumpar vi mera. Gör om samma procesdur med den andra, övre luftskruven, funkar kanon.
Går det att starta eländet? Efter några varv så börjar den harkla sig och tända på någon cylinder. Jo, nu kommer han mer och mer och nu går den på alla fyra. Då hoppar vi ur och drar till spridarröret som vi lossade, så går den som vanligt, till och med. Se där, då var problemet löst alldeles på egen hand.
Slutsatser:
1. Bränslefilter byter man inte gärna, men det är bra att byta någon gång var tionde år eller så för att slippa bli stående i skogen.
2. Det räcker inte alltid att det finns en del bränsle i tanken som i och för sig ska räcka för att köra på. I mitt fall behövdes en hög vätskepelare så att det blev tryck till handpumpen, då som först sög handpumpen.
3. Att lossa ett spridarrör står ingenstans i instruktionsboken, men funkar bra för att evakuera den sista luften i spridarrören.