Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktorolja (igen)

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Morrie (trådstartaren)

#1 » 10:21:53, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina traktorer MF265 -84 och Zetor 4340 -94 går ganska lätt. Många påpekar då risken för att kolvringar beckar igen och cylinderpolering som en överhängande fara. Jag resonerar som så att jag använder en modern mineralolja 15W-40 (Q8 T750) som är känd för att hålla motorn ren och minska cylinderpolering för att minska risken. Jag har varit lycklig i denna tro ända till en kille som jag tror kan det här, säger att ju modernare olja desto större risk. Använd det enklaste tänkbara bara den uppfyller klassning CC och viskositet. Bättre olja större risk. Har han rätt? Det låter underligt.

Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340



LeifAndersson

#2 » 10:37:22, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både ja och nej. Har du en ny eller renoverad motor kan "inkörningen" bli dålig och cylindern poleras så den alltid kommer att dra olja och täta dåligt.
Däremot har du en inkörd motor så ska det inte vara något problem med en modern högkvalitativ olja pga. cylinderpolering.
Däremot moderna oljor för förlängda bytesintervaller kan lösa upp gamla föroreningar som man inte vill ska vandra runt i smörjsystemet. Men det påverkar inte cylinderpoleringen.
Pga. att moderna oljor smörjer lite för bra vid inkörning så finns i dag en speciell inkörningsolja som smörjer lagom vid inkörning. När motorn är inkörd är det inga hinder för att fylla en modern avancerad olja. Men att satsa på en dyr och avancerad olja där det inte behövs på något vis är inte ekonomiskt, en enklare motor mår inte bättre och går längre för att du fyller en olja som inte behövs.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se