Vad är det för motor du har tänkt dig. men när du nämner VE pump kommer jag att tänka på tidiga VW TDI motorer. Som ofta sitter i Golf och Caddy. Brukar vara på 90 hk eller mer och ger ca 200Nm. Vridet var i alla fall i min Caddy max vid 1700 till 2300 rpm.
En generell regel är att en motor som varvar 7000 rpm ger lika många hk som den ger i vrid vid det varvtalet. Rent teoretiskt om det gick att få ut 7000 rpm och 200Nm ur TDI motorn skulle den ge 200hk då.
Nu är det aktuella varvtalet bara en 1/4 av 7000rpm. Så effekten skulle du bli ca 50hk vid 1750 rpm då den faktiskt kan ge sitt maximala vridmoment. Slaglängden har ingenting med vridmomentet att göra. Men däremot har slaglängden att göra med vid vilket
varvtal det är lämpligt att ta ut max vrid. En TDI motor har ca 95 i slag. Inte så dåligt.
Om det nu är en tidig TDI motor så går det att sätta på en äldre mekanisk
insprutningspump från förkammarmotorerna. Dom finns även som industrimotorer, vilket är lättare att få konstant varvtal på.
Vad som kan vara problem med en personbilsmotor är effektutaget under lång tid. Det är inte lämpligt att ta ut kontinuerlig maxeffekt timme efter timme. Kylningsproblem bland annat. En bilmotor ger bara max effekt i några sekunder i taget. Men ska man bygga någontyp av gårdstraktor så är det inga problem. Se till att det finns kylning.
Mats