Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bygga om personbilsdiesel till att använda i traktor?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Liebherr901 (trådstartaren)

#1 » 09:12:29, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en fundering hur man bygger om motorn från en personbil till att användas som traktormotor?

Ja menar att man lär göra något med insprutningspumpen så man kan hålla den på ett konstant varv.

som det är nu så är det svårt att hålla den på tex 2000varv.... den smyger upp i varv så tillslut så varvar den fullt..
Liebherr901
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:57:43, 21-11-2009
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nu:
Peljob/volvo EC14 -98 Grävmaskin
Scania/Atlet-77 10-tons gaffeltruck
Clark mini Gaffeltruck -55



mathiast

#2 » 09:46:44, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får bygga om reglerfjädern från gasreglageaxeln,personbilarna har en liten kasett med olika fjädrar i medans traktorvarianten bara har en vanlig dragfjäder.
Detta handlar då om en bosch VE rotorpump och man kan få prova lite olika fjädrar för att få rätt område
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jars

#3 » 18:40:56, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vanlig personbils diesel har väll en kanska kort slaglängd=saknar vridmoment, men det är vällb var man ska använda motorn då
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

mathiast

#4 » 19:08:44, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

antar att tanken är att byta en gammal bensin/fotogen mot nått personbilsaktigt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

dimorep

#5 » 19:14:56, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Men vanlig personbils diesel har väll en kanska kort slaglängd=saknar vridmoment..

:uupps: Säg att du skojar med oss, för just det påståendet har vi väl tagit död på flera gånger om, i div tidigare trådar (hade Robban C varit kvar här så hade han formodligen gått i taket nu).. :!:

..men det är vällb var man ska använda motorn då

Största problemet med att använda sig av en (högvarvig) personbilsmotor i en traktor är oftast att de är för svaga på användbart "traktorvarvtal". Detta trots att de kan vara specade till långt över tidigare traktoreffekten, men först vid (för)högt varvtal sett till applikationen.
Även om insp.pumpen byggs om för at få rätt karaktär så är ändå kamprofilen fel (och ev laddtryckskurva / turboagg).
Men med riktigt "överstark" motor så kan det fungera / bli körbart, även på normala traktorvarvtal. :driver:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Jars

#6 » 19:22:23, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
..men det är vällb var man ska använda motorn då

Största problemet med att använda sig av en (högvarvig) personbilsmotor i en traktor är oftast att de är för svaga på användbart "traktorvarvtal". Detta trots att de kan vara specade till långt över tidigare traktoreffekten, men först vid (för)högt varvtal sett till applikationen.

Det är väll det där jag påpekar, ingen ork på rätt vartal
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

mats757

#7 » 12:52:36, 15-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för motor du har tänkt dig. men när du nämner VE pump kommer jag att tänka på tidiga VW TDI motorer. Som ofta sitter i Golf och Caddy. Brukar vara på 90 hk eller mer och ger ca 200Nm. Vridet var i alla fall i min Caddy max vid 1700 till 2300 rpm.
En generell regel är att en motor som varvar 7000 rpm ger lika många hk som den ger i vrid vid det varvtalet. Rent teoretiskt om det gick att få ut 7000 rpm och 200Nm ur TDI motorn skulle den ge 200hk då.

Nu är det aktuella varvtalet bara en 1/4 av 7000rpm. Så effekten skulle du bli ca 50hk vid 1750 rpm då den faktiskt kan ge sitt maximala vridmoment. Slaglängden har ingenting med vridmomentet att göra. Men däremot har slaglängden att göra med vid vilket varvtal det är lämpligt att ta ut max vrid. En TDI motor har ca 95 i slag. Inte så dåligt.

Om det nu är en tidig TDI motor så går det att sätta på en äldre mekanisk insprutningspump från förkammarmotorerna. Dom finns även som industrimotorer, vilket är lättare att få konstant varvtal på.

Vad som kan vara problem med en personbilsmotor är effektutaget under lång tid. Det är inte lämpligt att ta ut kontinuerlig maxeffekt timme efter timme. Kylningsproblem bland annat. En bilmotor ger bara max effekt i några sekunder i taget. Men ska man bygga någontyp av gårdstraktor så är det inga problem. Se till att det finns kylning.

Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Liebherr901 (trådstartaren)

#8 » 09:10:44, 21-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en nyare mercedes diesel med bosch radpump ja tänker på.

Och ev så hade ja en traktor på gång som någon konstruerat i en volvo b20 i och ja tycker det vore roligare med en diesel i.

mercedes OM60x serien finns ju i 4,5,6 cyl utförande 2/2,5/3 Liter.

borde passa bättre än en volvo b20.
Liebherr901
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:57:43, 21-11-2009
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nu:
Peljob/volvo EC14 -98 Grävmaskin
Scania/Atlet-77 10-tons gaffeltruck
Clark mini Gaffeltruck -55


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se