Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur få i olja i slutväxel på Lamborghini R2 framaxel

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jonas Axelsson (trådstartaren)

#1 » 20:47:25, 15-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att byta olja i slutväxlarna på framaxeln på en Lamborghini R2.56 -08.
Problemet är att det skall gå på 1,5l per sida och jag kan med nåd och näppe få i ca 1l.
Växeln har en avtappningsplugg, nivåplugg och en luftningsnippel. Jag försöker få i oljan i nivåpluggen men ganska snabbt (efter ca 0.8l-1l) så börjar det komma olja ur nivånippeln. Jag "trycker" in oljan genom att jag har en slang till nivåpluggen med en trapp som är ca 30cm högre än luftningsnippeln.

Serviceteknikern som gjorde första servicen sa att det är knepigt att få i all olja men att det går.
Det måste finnas ett knep som jag har missat.
Kan det vara så att den behöver köras för att fördela oljan i växeln? Eller är det så att jag inte fått ur all gammal olja när jag tappat ur den (stod i 2 dygn med öppen avtappningsplugg).

Någon som har erfarenhet av detta? Jag har våta bromsar i naven fram som jag antar bra finns på Same, deutz och lamborghini och dessa kanske gör det lite speciellt... :???:
Användarvisningsbild
Jonas Axelsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:57, 23-01-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sumitomo SH60
Lamborghini R2



mathiast

#2 » 21:18:14, 15-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får fylla ganska sakta sista biten,sen är jag lite tveksam om det verkligen ska i så mycket.
Om du väntar 10 min och kollar nivån och den är uppe i kanten på pluggen så bör det vara ok
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

bert

#3 » 22:07:32, 15-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den lille Valtran så blev det fullt på stickan till bakaxlen efter drygt 20L och det skulle i 32L så fick köra ett par rundor så det flöt ut i alla skrymslen innan man kunde slå i rätt mängd
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Jonas Axelsson (trådstartaren)

#4 » 22:07:45, 15-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar!
Håller med om att det känns mycket men 1,5 l, men står i både svensk och engelsk instruktionsbok...
Har fyllt ca 1 l i båda nu och tänkte köra lite imorgon med den och sen ställa den över natten och kolla nivån efter det. Är den då ok så tolkar jag det som att det är tillräckligt.

/Jonas
Användarvisningsbild
Jonas Axelsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:57, 23-01-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sumitomo SH60
Lamborghini R2

Michael Meier

#5 » 07:57:25, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Axelsson skrev:....Håller med om att det känns mycket men 1,5 l, men står i både svensk och engelsk instruktionsbok....


Överlag är volym utskrivet som torrvolym.

Alltså, det enda sättet att skriva ut hur mye en sak rymmer i volym, är i torrt tillstånd.

Och det är en teoretisk siffra, eftersom du inte vet om det ska rinna ut medans du stoppar dit nivåpluggen, eller om du ska vänta tills det har droppat färdigt, samtidigt som du har en volymökning när den blir varm :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jonas Axelsson (trådstartaren)

#6 » 11:58:22, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med ovanstående. Det jag "vet" är ju att om nivån är i underkant på pluggen så är nivån ok.

Nu när jag fyllde på så satte jag dit pluggen innan oljan hade runnit ut, rätt eller fel vet jag inte men jag resonerar att för mycket olja är mindre dåligt än för lite olja...? Några packboxar tror jag inte den trycker ut då den är ventilerad och den körning jag gör innan slutlig kontroll är lugn inomgårdkörning.

Skall kolla och justera nivån idag eller imorgon.
Användarvisningsbild
Jonas Axelsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:57, 23-01-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sumitomo SH60
Lamborghini R2

mathiast

#7 » 18:07:11, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gäller bara att tänka på att 80w-90 olja som är kall tex på vintern kan ta en bra stund att fylla upp i synnerhet bromsade nav så man får efterfylla och kontrollera så att dom verkligen bli fulla
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

dimorep

#8 » 18:21:17, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställ navet / nivåpluggen i "överhögt läge" (typ 3-4 cm över kontrolläge) och fyll på så mycket olja det går i. Vänta länge (helt beroende på temperatur och oljetyp) och vrid sen sakta ner nivåpluggen till kontrolläge. Ev överskott rinner då ut, om inte det kommer något så vrid tillbaka och fyll på, vänta och gör om "nervridningen".

Att fylla nav (speciellt om det är med 90-olja) till rätt nivå utan hjälp av denna "höjdskillnad" resulterar oftast antingen i för låg nivå, eller att det tar på tok för lång tid innan det blir rätt...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mathiast

#9 » 19:16:16, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

funkar ju tyvärr inte på lambona bara då pluggen inte sitter i den roterande delen annars är det ju en variant
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Michael Meier

#10 » 21:55:24, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: Åja, du kan alltid ställa maskin på högkant.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dimorep

#11 » 22:24:06, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:funkar ju tyvärr inte på lambona bara då pluggen inte sitter i den roterande delen..

Så de fortfarande kvar de pluggarna på insidan, gäller det alla eller bara på de små modellerna?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#12 » 00:57:53, 17-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har de 9mm insex i pluggarna på den med?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Torpöbo

#13 » 08:00:00, 17-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör upp motstående hjul på en kubb och ställ in oljedunken några timmar i pannrummet en stund så oljan blir lite mer lätthanterlig.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Jonas Axelsson (trådstartaren)

#14 » 10:30:32, 17-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det var 9mm insex... jag lyckades pressa i en 10 mm men det var lite trögt, åandra sidan blev passformen bra och det behövdes för de satt som f-n.

Bifogar en bild på hur jag fyllde i oljan (det är 10W-40 olja) och sen skiftade jag snabbt mellan påfyllning till plugg så den borde vara skapligt överfylld...

Bild

Hoppas få tid idag att kolla nivån och tappa ur ev. överskott.
Användarvisningsbild
Jonas Axelsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:57, 23-01-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sumitomo SH60
Lamborghini R2


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se