Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM600 med växelproblem

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

JD400 (trådstartaren)

#1 » 16:24:42, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en BM600 där de 2 högsta växlarna är helt omöjliga att få i. Även om maskinen står stilla så går det inte att peta i de två högsta växel-lägena. Alla de andra växlarna går i hur bra som helst. (Fick ett tips en gång som jag betraktade som ett rent idiot-tips. Enligt denna så var BM600 erkänt trögväxlad (stämmer det?) och en lösning skulle då vara att svetsa på en bit rör på växelspaken för att få mer hävarm att peta i växlarna!!?)

Har haft så här så länge jag kan minnas och normalt sett kör jag inga längre sträckor så då klarar man ju sig helt ok med de lägre växlarna. Men det är otroligt irriterande vid längre transport så nu tänkte jag försöka göra något åt detta. Tänkte kanske börja med ett oljebyte som inte är gjort sedan hedenhös... Men oljevolymen är lite avskräckande...

Men är det någon som har något annat tips på vad detta kan bero på? Kan man bara lyfta på locket till växellådan, det som sitter mellan benen på förarplatsen å kolla ner? Kanske någon växelförare som krånglar?

Tacksam för tips!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Hymax

#2 » 18:37:49, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova och lägg ur det drivhjulsberoende kraftuttaget. Dra spaken på vänster sida växellådan lite framåt.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Kjell.K.

#3 » 22:00:45, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört en del BM T 350 Boxer och T 600 som i det mesta är samma traktor. Jag har inte upplevt dem som svårväxlade. Gemfört med synkroniserade lådor är de svårväxlade, men det är alla gamla osynkade lådor. På Ursus hade jag mera problem med växlarna, men det var till stor del en vanesak, så efter ett tag gick det bättre.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se