Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Göra en td60 av en d60

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bm646 (trådstartaren)

#1 » 15:25:21, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

någon som har erfarenhet av att montera turbo på en d60 spis? ngt man ska akta sig för?

hur mkt laddar en td60 original??
//Rickard
bm646
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:20, 16-01-2007
Ort: Laholmstrakten...



LeifAndersson

#2 » 17:57:05, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbomotorn har sänkt kompression med ett par bar så egentligen är det inte bara att hänga på en turbo och tuta och köra, men en del har bara skruvt på en turbo ökat bränslet och hoppats på det bästa.
Men en förutsättning är att insprutningspumpen har centrifugalreglering, är den vakuumreglerad blir det pumpbyte också. På en riktig TD 60 motor är det en större insprutningspump och andra spridare, men det funkar även med påjusterat bränsle på den centrifugalreglerade D60 pumpen.
Men med bara en ditskruvad turbo är det risk för motorskador om man plockar ut mycket effekt under längre tid, när det vill bli riktigt varmt i kolvtoppens förbränningsrum med för hög grundkompression.
Har sett två st fastbrända kolvar i en turboutrustad D60 som så att säga "tvärstannade" :sad: Det blev till att handla en riktig TD 60 och hiva i den dumpern. :sad: :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#3 » 18:26:50, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan en fläskig IC hjälpa något i detta läget? På en bensinturbo så kan man ju kyla med extra bränsle men det funkar ju inte på en diesel.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 18:42:12, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog risk att en IC ytterligare ökar problemen när det blir ännu mer syre som bättrar på förbränningen och det blir ännu mer värme. :klia:

Tillägg: Det är alltså kolvtoppens utformning och volym som ändrar kompressionen, Kolvhöjd och övrigt är lika på D & TD. Har också för mig att det finns två olika kolvar på turbomotorerna med olika utformade förbränningsrum. Så totalt finns det minst tre olika kolvar till 60 motorerna att hålla reda på, men man mäter bara diametern på förbränningsrummen för att hålla isär dessa.
Senast redigerad av LeifAndersson 18:49:51, 22-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#5 » 18:53:40, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm blir det så?? Ja kanske det för de få (i sammanhanget) sänkta graderna en IC ger kanske snabbt äts upp inne i cylindrarna!? :???:

Återigen om man drar bensinmotorjämförelsen så kan ju en större IC medge högre ladd innan det spikar eller ta väck spiktendenser vid bibehållet tryck men på en diesel faller ju detta eftersom det inte finns nåt bränsle som kan självantända vid "fel"tidpunkt.

Vi pratar om för höga cylindertryck (=värme) här egentligen,,enbart. :klia:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#6 » 20:06:31, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har också för mig att det finns två olika kolvar på turbomotorerna med olika utformade förbränningsrum. Så totalt finns det minst tre olika kolvar till 60 motorerna att hålla reda på..

Tror bara att det finns en kolvtyp till TD60A, men däremot skiljer det på kolvarna mellan den och B / C -modellerna (som i sin tur "delar" kolvar).

Även smörjoljepump och spridarspetsar skiljer mellan D och TD modellerna.

Måste vara bättre att leta upp en komplett TD motor än att konvertera en motor som inte är gjord för överladdning, speciellt om den redan gått några timmar...

Ang "hur mkt laddar en td60 original??" så är det lite svårt att svara på då det skiljer mellan de olika modellerna. Men borde generellt vara 1 Bar eller strax däröver.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

bm646 (trådstartaren)

#7 » 21:43:24, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

verkar som det bästa är att skita i det och köpa en äkta 810:a då...
tack för svaren.
bm646
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:20, 16-01-2007
Ort: Laholmstrakten...

Turbodiesel

#8 » 22:59:57, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skillnaden i oljepumpar med kolvkylning att göra?


Fanns D60 med vacuumreglering?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henric.söderlund och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se