Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Förhållande fram/bakhjul

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

P Andersson

#16 » 20:42:49, 12-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 505-705 är det samma utväxlingförhållande mellan fram o bakaxel både med Carraro och Siege framaxel.
På 805-905 skiljer utväxlingsförhållandet dels mot de mindre modellerna och dels om den har Carraro eller Siege axel.
Carraro användes fram tills ca 88 och sen kom Siege axeln istället.
Siege känns igen på att den har centrummonterad styrcylinder med genomgående kolv.

På 805/905 med Carraro framaxel är det en ok kombination 16,9/38 14;9/24 med 0,5% fördrivning.
På 505-705 ska bakdäcken vara 14,9/38 med 13,6/24 fram.
Storleken som stod i regbeviset är helt klart den "normala"
Jag kan inte reda ut mer än kombination åt gången, kan tyvärr inte lägga ut däcklistan då den är så dålig kopia att de blir otydligt med min scanner. :slag2:
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650



Andreas B (trådstartaren)

#17 » 23:42:14, 13-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! det förklarade ju lite av mina funderingar, den valmet 705 som jag kollade på har den tidigare Carraro axeln.

Vad anväde du för utväxling när du räknade?

Den 705 som jag tittade på hade hårt pumpade bakdäck, kan tänka mig att detta va för att minska för stor fördrivning.

Kollade lite i istruktionboken som finns att ladda ner under downloads och där ser det faktiskt ut som att det är en okey med 16,9R38 mot 14,9R24 även på 705, står visserligen radialdäck har det stor betydelse på Rullningsomkretsen?

Är nog mer sugen på 18,4-34 bak, måste man även byta framhjulen då?

Vart kan man få tag på en däcklista?
Andreas B
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:46, 26-06-2006
Ort: Sävsjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165 Kubik
MF 135
Hymas 62
Valmet 755

P Andersson

#18 » 21:03:17, 14-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick min lista av en reservdelskille på Lantmännen som drog en kopia av Scantracs marknadsinformation.
Scantrac var det som marknadsförde Valmet då.

Michelins 14,9/24 har 3698mm i rullningsomkrets och deras 18,4R/34 har 4871mm och ger 4,8% fördrivning.
Men Nokias 18,4/34 har bara 4788mm i rullningsomkrets så de skulle ge hela 6,6% fördrivning.
Utväxlingsförhållandet mellan fram o bak på 505-705 ska va 1,380 alltså
3698/4788x1,380-1=0,0658395=6,6%
Så här kan du räkna ut omkretsen på bakdäcket om du har framdäcket givet tex 14,9/24 Michelin med 3698mm.
Bakdäcket ska ligga mellan 1,314x3698=4859mm 5,02% och 1,380x3698=5103mm 0,0047% fördrivning enligt listan.


Ska jag vara ärlig så har jag inte räknat på mina egna däck :ohnej:
gick helt på listan.
Letade lite på nätet o hittade mina ga Alliance däck: 14,9/24/8ply, 18,4/34/14ply och 1,357 i utväxling på 805 ger då
3745/4882x1,357-1=0,0409595=4,1%.

Alliance 14,9/24 har 3745 i omkrets o Michelin 3698mm, nästan 50mm i skillnad och Alliance 18,4/34 har 4882mm och Nokian 4788mm har nästan 100 mm skillnad

Som du kanske förståt av min sifferexersis är att de helt omöjligt att tvärsäkert säga att de går ihop utan ta reda på rullningsomkretsen på däck av olika fabrikat o räkna lite på det, hur många gör det :laes_detta:
När jag köpte min satt de utslitna radialdäck på 380/70-28 o 480/70-38 bak,helt kass med takmonterad grip :slag2:
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Kjell.K.

#19 » 00:23:35, 15-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändrar man omkretsen på ena axelns däck ska omkretsen på den andra axelns däck ändras lika mycket i procent.

Om t ex bakdäcken ska bytas från 14 x 30 till 20 x 30 tum och profilen på båda upplagorna är 75% bör däckets omkrets ändrats från 51 till 60"(tum.)

En ökning med ca. 18 %.

Min uträkning på ett däcks höjd med ordinärt lufttryck lyder:

Bredden x profilhöjden, i det här fallets första upplaga, 14 x 0,75, x 2, profilhöjden både uppe och nere, plus hjulets höjd.

Är bredden i mm och hjulets höjd i tum får man antingen räkna om båda till mm eller till tum.

Jag hoppas att jag räknat rätt. :thumme:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Eirik931 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se