Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Påbörjad målning BM 650

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bearclow (trådstartaren)

#16 » 20:50:33, 24-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bearclow skrev:Det är pensel som gäller för mig, färgen flyter ut bra och så slipper man maska så mycket! Solen har gjort det mesta underarbetet :mrgreen: annars avfettar jag och slipar för hand.
Jag river inget utan går bara över allt som är åtkomligt. Tänkte även ta hytten invändigt, det är ju trots allt där man sitter. Ska märka upp alla reglage och strömställare.

Dogen:
Helt klart ett välldans jobb att byta kulör på din traktor, men det går ju bra att fortsätta med grönt oxå.



Tycker att det duger gott att pensla, det är ju "bara" ett redskap.
Har haft: BM 650, BM 10.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF



dogen

#17 » 20:54:56, 24-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, jo men jag tänkte just på ställen där det är mycket gytter och svårt att komma åt med att slipa. Ska man vara ärlig är det ju mycket få ytor som går att slipa ordentligt.

Avfettning, slipning, rengörning och sedan någon grundfärg, eller körde du på direkt?

Det finns ju lite olika teorier om hur man skall gå tillväga. Jag håller med dig om att maskiner som kanske kör genom sly och grejjor inte skall få överdriven omvårdnad på det viset. Det är ju meningslöst eftersom de lever ett så pass hårt liv. Jag tänkte dock måla om lastaren svart men vet inte riktigt hur jag skall göra. Känns ju overkill att plocka av lastaren och dela på varenda pinal, samtidigt som det känns som att färgen inte kommer få fäste om man bara rengör och slipar lite där man kommer åt. Jag vet inte, men tar gärna tips :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Kjell.K.

#18 » 21:31:01, 24-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag lakerade min Fordson -52 gjorde jag rent ett flertal gånger med citronsyra, det kommer åt på trånga ställen också, kan både penslas och sprutas. Efter citronsyran tog jag tinner också.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

dogen

#19 » 13:47:09, 28-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag gett mig på det. Avfettade flera gånger och körde med en 135bars högtryckstvätt med ett koncentrerat munstycke. Fick inte helt rent. Framför allt inte där det är lite svårare att komma åt 'rakt på'. När jag sedan började måla inser jag att jag inte kommer åt på en del ställen och skit som man inte såg först dyker upp lite här och var. Att slipa eländet var inte speciellt enkelt. Det blev halvhjärtat. Funderade på att köpa ett sandblästringstillbehör till tvätten, men det fanns inte hos någon återförsäljare här i stan. Det blir som det blir! Där färgen lossnar direkt får man väl försöka göra lite mer noggrant. Kändes som ett stort hemskt fuskjobb då jag annars är van vid extremt överdrivet underarbete på flyglar :) Det här kändes ungefär lika seriöst som att först kasta en hink avfettning över traktorn, spola av och sedan kasta en hink färg över eländet.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mathias Lindgren

#20 » 16:34:18, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktor <--> Flygel inte riktigt samma grej :grin:
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

dogen

#21 » 18:32:10, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hähä, nä det har jag begripit. Frågan är om detta inte blev lite väl fuskigt ändå...

Traktorn i övrigt är ju militärfärgad (kamo) i matta färger. Det jag målade med var halvblankt. Det blev inte riktigt rätt och alla ojämnheter i den krackelerade gam-lacken lyser vansinnigt. Det blev dock rätt okej när jag fick dit nya klistermärken (Tack till Lars Hörnberg på Ålö i Brännland/Umeå som fixade det åt mig!). Hur som helst vart det ett stort lyft från att ha den där röda lastaren. Nu ser det (om jag får låta som en tvättäkta supernörd) riktigt coolt ut! :) Nästa gång skall jag dock använda diesel eller bensin istället för avfettning just vid axlar där det är lite svårt att komma åt och fett har kläggat överallt.
Bild
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mathias Lindgren

#22 » 19:07:59, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker den ser riktigt snygg ut :thummar:
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

dogen

#23 » 22:18:31, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nuså! Tog en bild då inte solen la till en massa skuggor. Måste måla snöskopan också :)

Den blev grymt stealth, man ser den knappt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

lasse Petersson

#24 » 00:10:01, 06-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan !
Innan målning av traktorn,tvätta allt med kaustiksoda,Volvo färg och även en del annan traktor färg kan köpas billigt,tror den kostar 80kr litern av hj färgfabrik i Åsljunga,Mycket bra maskinfärg att spruta med Har ej nummret men det kan ni hitta på eniro.Måla på i sommar !
lasse Petersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:43:13, 12-06-2008
Ort: Ballingslöv
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 650
IHD430
hymas 767
Fordson Major
MF 165
Gigantic F30
Case hjulgrävare
MF 165
Gigantic F30
Case 888 hjulgrävare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se