Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Värde framskärmar

20 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

nissenhj (trådstartaren)

#1 » 18:50:36, 10-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är värdet på ett par framskärmar till en Viktor?
Kanske någon som har liggandes ett par o vill sälja?
nissenhj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:10, 11-06-2008
Ort: Färlöv Kristianstads kommun Skåne Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Viktor



emil.jönsson

#2 » 11:23:25, 11-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorn hade inte framskärmar orginal men om man nu ska ha det ändå så kan man enkelt göra dom själv med en bit rör och lite plåt.
Kapa bara av röret på mitten och böj halvorna i en lagom böj. Kapa sen halvorna på mitten så du får 4 st 1/4 rör sen svetsar du i plåten imellan 2 rörbitar och sen har du en framskärm som liknar dom som användes på den tiden när viktorn var modern.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

nissenhj (trådstartaren)

#3 » 15:51:50, 11-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:Viktorn hade inte framskärmar orginal men om man nu ska ha det ändå så kan man enkelt göra dom själv med en bit rör och lite plåt.
Kapa bara av röret på mitten och böj halvorna i en lagom böj. Kapa sen halvorna på mitten så du får 4 st 1/4 rör sen svetsar du i plåten imellan 2 rörbitar och sen har du en framskärm som liknar dom som användes på den tiden när viktorn var modern.


Men det fanns väl som orfinaltillbehör?
De jag har sett på Viktor inkl min egen där var plåten pressad med två längsgående pressveck antagligen som förstärkning.
Jag har kvar den ena ramen till vänsteframhjul men plåten saknas och hela alltet på den högra.

Men jag vill ha en ungefärligt värde för jag bhar blivit erbjuden två skärmar!
nissenhj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:10, 11-06-2008
Ort: Färlöv Kristianstads kommun Skåne Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Viktor

en_dator

#4 » 21:27:08, 11-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

värdet ligger väl nånstans mellan vad köparen vill ge och vad säljaren kan tänka sig att släppa dom för ;)

Det är ju inte precis som att det finns nån riktprislista på gamla grejer, men hade jag haft några att sälja så hade du fått dom för en flaska wiskey eller nått sånt :bira:
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750

nissenhj (trådstartaren)

#5 » 21:32:45, 11-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

en_dator skrev:värdet ligger väl nånstans mellan vad köparen vill ge och vad säljaren kan tänka sig att släppa dom för ;)

Det är ju inte precis som att det finns nån riktprislista på gamla grejer, men hade jag haft några att sälja så hade du fått dom för en flaska wiskey eller nått sånt :bira:


Synd att du inte har ett par! du hade fått en flask per skärm! :bira:
jag känner att det hade varit roligt o ha ett par men är inte berred att ge några ofantliga summor för dem. Ingen del som man måste ha, men eftersom det satt ett par från början så...
nissenhj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:10, 11-06-2008
Ort: Färlöv Kristianstads kommun Skåne Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Viktor

Erik Edvardsson

#6 » 23:02:38, 11-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Inte för att det är mycket till hjälp men....
Jag hittade ett par fina framskärmar till en 2654 i ett uthus vi har och lyckades få 3000 kr för dem. De exporterades till Danmark.
För 3000 får man mycket wiskey.

Mvh

Erik E
Erik Edvardsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:56, 05-08-2008
Ort: Götene
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet Valtra 8350 Ursus 385, Zetor 7211, Fendt 360 GT, LM 641

goswar

#7 » 02:12:23, 12-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller också på med gamla MC. Där hjälper vi varandra med grejor,
tar inte så mycket för dem, tycker det är roligt att hjälpa varandra.
Kanske något att tänka på Erik Edwardson....... :!:
Jag är en lycklig människa, pensionär,
Kan göra vad jag vill.
goswar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:18, 16-05-2008
Ort: Stannum, Tolsjöhult, Gråbo.
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo-T32 nästa traktor blir nog en diesel.
Kliande renoveringsfingrar för traktor o MC.

nissenhj (trådstartaren)

#8 » 06:19:02, 12-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

goswar skrev:Håller också på med gamla MC. Där hjälper vi varandra med grejor,
tar inte så mycket för dem, tycker det är roligt att hjälpa varandra.
Kanske något att tänka på Erik Edwardson....... :!:


Så trodde jag också att det gick till.
Men det verkar snarare tvärtom inom traktorbranschen.
Rätta mig om jag har fel.
En snubbe på blocket försöker lura någon på 1100:- för en termostat till en Viktor som går att köpa för runt 120:- i vilken bildelsbutik som helst!
nissenhj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:10, 11-06-2008
Ort: Färlöv Kristianstads kommun Skåne Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Viktor

Erik Edvardsson

#9 » 08:46:09, 12-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Lite of topic men ändå:

Jag har förstått att det är en väldigt hjälpsam anda här på MC. Jag har själv fått hjälp otroligt snabbt och det är jag tacksam för.

Som en_dator skrev så ligger ju värdet någonstans mellan vad köparen vill betala och vad säljaren vill ha. Så blev fallet även i denna affär.

Det goda i affären var nog att en lycklig dansk som samlade på Volvo BM traktorer som gjorde att de kom till sin rätt igen istället för att gå till skroten.

Anledningen till inlägget var att kanske kunna ge en prisreferens på en liknande men ändå olika vara.
Erik Edvardsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:56, 05-08-2008
Ort: Götene
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet Valtra 8350 Ursus 385, Zetor 7211, Fendt 360 GT, LM 641

Holger

#10 » 08:56:26, 12-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker inte att det är förkastligt att ta det som marknaden ger.
Om någon blev lycklig att få framskärmarna för 3.000 så är det väl helt ok! Inget lurendejeri i det.
Särskilt om de var i bra skick.
En kille som samlar på BM vet nog var och hur han kan få tag på billigare om det FINNS.

Ta det lugnt om ni inte känner till bakgrunderna!

:back_to:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

goswar

#11 » 15:56:54, 12-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, OK, Holger! :off_topic:
Jag vet att den yngre generationen tänker så, det var inte meningen att vara anklagande så, men jag tillhör den äldre generationen och är mer van att tänka som jag sa. :bira:
Jag är en lycklig människa, pensionär,
Kan göra vad jag vill.
goswar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:18, 16-05-2008
Ort: Stannum, Tolsjöhult, Gråbo.
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo-T32 nästa traktor blir nog en diesel.
Kliande renoveringsfingrar för traktor o MC.

Holger

#12 » 16:02:41, 12-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Kjell.K.

#13 » 16:45:04, 12-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där kan vara lite svårt ibland. Det viktigaste tycker jag är att grejerna bevaras. Men om man leker med tanken att man ska sälja något så säljer jag hällre billigt om saken kommer till sin rätt. T ex om jag har ett gasstag till en gammal Fordson, köpte ett själv för en sportstyver på 90-talet :) , så säljer jag hällre till en som ska ha det till en Fordson än en som ska ha det som spiskrok :grin: , även om jag får mindre betalt av han som ska ha det till Fordson.

Men det kanske finns flera som behöver gasstag till Fordson och då är det den som betalar mest som får det, orättvist annars. :!:

Sen finns det många andra aspekter också, som t ex först till kvarn och kompispris och dyl. Man kan ju vara human utan att slumpa bort grejerna.

Men är marknadsvärdet högt beror det ju på någonting, hög efterfrågan för att många vill ha saken eller för att grejerna är ovanliga.

Vad är 3000 :? Fyra dagslöner ungefär eller sex fulltankar i bilen. Vill man inte betala ska man inte heller ha. Ibland vill jag ha saker men tycker det är dyrt, då handlar jag inte, men är inte sur för det.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

björken

#14 » 19:17:37, 12-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 2654 är väl inte direkt ett sällsynt samlarobjekt heller utan sannolikt en hårt arbetande inventarie i en näringsverksamhet som i huvudsak används för att tjäna pengar. Därför ser jag inte varför inte delar till densamma ska kunna säljas till marknadspris?

Är man t.ex med i en märkesklubb som vårdar hobbyfordon kan ju situationen vara en annan, då kan man ju kanske mer "hjälpa en likasinnad kompis" med hopp om att kanske få samma hjälp av nån annan nån gång framöver?

/björken
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

nissenhj (trådstartaren)

#15 » 23:58:31, 14-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:Vad är 3000 :? Fyra dagslöner ungefär eller sex fulltankar i bilen. Vill man inte betala ska man inte heller ha. Ibland vill jag ha saker men tycker det är dyrt, då handlar jag inte, men är inte sur för det.


Jag är inte sur för att Erik Edvardsson fick 3000:- för sina skärmar.
Men att räkna som Kjell.K. tycker jag inte är riktigt rätt!
Att 3000:- är fyra dagslöner för honom betyder inte att det är det för någon annan. För mig är det 6.5dagar på jobbet. Då är det ganska så stor skillnad i priset om man skall räkna så!

Men på trådens (min) fråga om vad värdet kan vara har jag i princip bara fått ett svar.
1flaska whisky! :grin:

Så det är väl det jag skall bjuda för skärmarna jag hittat, om det nu är original.
:razz: :bira:

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Erik Edvardsson skrev:Hej igen!

Lite of topic men ändå:

Jag har förstått att det är en väldigt hjälpsam anda här på MC. Jag har själv fått hjälp otroligt snabbt och det är jag tacksam för.
.


Jag håller fulständigt med att här på forumet och andra traktor forum är det en väldig hjälpsamhet beroende på fråga.

Men kommer man sen utanför de här sidorna är det ganska så mycket plånboken som styr helt plötsligen!
Men det kanske beror mycket på att det är rätt många kapitalstarka 40:talister som håller på med detta?
nissenhj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:10, 11-06-2008
Ort: Färlöv Kristianstads kommun Skåne Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Viktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Andersson95 och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se