Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 135. Oljeläckage från kylaren.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Pem (trådstartaren)

#1 » 22:22:07, 27-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en MF 135 -70 med multipower som börjat läcka olja från kylaren. :sad: Framför den ordinarie kylaren för motorn sitter en liten kylare som kyler någon olja. Frågan är nu till er som kan, till vilket system det hör, växellåda, hydraulik eller motor? :???: Hur högt tryck är det i kylaren, och finns det reservdelar att få tag på till rimligt pris?
Pem
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:52, 30-01-2011
Ort: Sjöbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7206
MF 50B
MF 135



LeifAndersson

#2 » 22:48:37, 27-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en oljekylare som sitter i MP kretsen och ska hjälpa till att kyla både växellåda och hydraulsystem. Problemet är att de kylarna är riktigt mariga att få tag på så det brukar oftast bli så att de kopplas bort vid läckage. :sad:

Tillägg: Oftast är de ändå så fulla av skit så de kyler ändå inget!
Senast redigerad av LeifAndersson 22:50:00, 27-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

The_lawnmover

#3 » 15:05:28, 28-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänk på att oljan går med en riktigt hög fart där igenom jag tog av det röret och skulle kolla vilket det kom ur så drog ut stoppen och bara körde ett varv eller något och det spruta en decimeter upp i luften så du kan ju tänka dig när motorn är i gång eller på fullvarv istället för att dutta på starten vilken fart det är :smile:
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165

Pem (trådstartaren)

#4 » 20:52:51, 28-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ett hål där det stod en flera meter lång stråle från när jag tog bort grillen. Hålet var på en böj på överdelen. När jag fått av kylaren stålborstade jag alla böjarna och hittade 9 hål till. :eek: Mässingslödde alla hålen och täthetskontrollerade därefter. Då var det ytterligare ca tio hål att täta. Men nu är den på plats igen och allt ser tätt ut. :hurra:
Pem
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:52, 30-01-2011
Ort: Sjöbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7206
MF 50B
MF 135

LeifAndersson

#5 » 21:07:12, 28-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får du vara nöjd med dagen, brukar vara ett elände att få tätt. Brukar alltid koka fram lite olja som saboterar lödningen. När man väl fått rent brukar det vara lika bra att "halvsula" mest hela överdelen med mässingslod. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513, Google [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se