Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vevaxel till david brown.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Nejoan (trådstartaren)

#1 » 08:12:03, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Har en gammal David Brown 25C. I vintras när jag var ute och plogade snö så skar ett vevlager och krökte samtidigt en vevstake. Nu har jag lämnat in vevaxeln för slipning och det visade sig att det behövs 0.40 lager till den och det verkar vara svårt att få tag på sådana. Verkar även vara svårt att hitta en ny vevstake. Så jag undrar om det finns någon här på forumet som vet om det sitter samma vevaxel i motorer till andra modeller. Tänkte se om någon har en motor eller en hel traktor ståendes att plocka delar av och då är det bra att ha lite fler modeller att välja på.


Ha en bra första maj!
Användarvisningsbild
Nejoan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:15, 05-01-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 25



113bom1

#2 » 08:28:08, 03-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! ett tips är att lämna i väg veven till en riktigt duktig firma, "pelganders" Har själv lämnat vevaxlar till mc där, dom svetsar slipar till exakta måtten du vill ha. :http://www.pelganders.se/ dom svetsar vevaxlar, kamaxlar och allt...Nu är kanske det lite väl dyrt för just detta objekt, men hittar du ingen vevaxel, så kan du fundera på detta. Trevlig helg
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

Nejoan (trådstartaren)

#3 » 09:14:58, 04-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset 113bom1, hade faktiskt inte tänkt på det men det kan vara en lösning om det inte blir för dyrt. Var och pratade med dom på verkstan i går där jag lämnade in vevaxeln och han sa att han hade en firma som han brukade anlita för sådana här jobb. Han skulle dit i ett annat ärende så han skulle passa på och fråga vad det skulle kosta. Det är bara ett vevlager som behöver fixas så det kanske inte behöver bli så dyrt. Återkommer när jag fått reda på priset, det finns kanske fler som behöver göra likadant.
Användarvisningsbild
Nejoan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:15, 05-01-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 25

volvo t230

#4 » 18:06:33, 04-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Finns en sönderfrusen motor till en 31d skallvara samma kolvar (cylinderdiameter 88.9mm)och vevaxel . Motorn finns i södra skåne.
volvo t230
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:53, 11-02-2012
Ort: ystad skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 230 volvo 430

Nejoan (trådstartaren)

#5 » 07:55:24, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej volvo t230 och tack för tipset! Dessvärre bor jag i närheten av Västerås så det blir ganska långt att åka om man ska hämta den. Jag förmodar att den sitter kvar i motorn och det är ingenting som man skruvar ut på en kafferast precis. Apropå DB 31 har jag för mig att det är samma traktor som i England heter 25 men som man i Sverige av någon anledning kallar 31. Är väl samma med 900 som i Sverige heter 40, rätta mig gärna om jag har fel. Däremot har den som i England heter 30 lite grövre kolvar men om det är samma vevaxel som i 31an vet jag inte.
Användarvisningsbild
Nejoan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:15, 05-01-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 25


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se