Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Glapp i bakaxellager MF35 - nya fakta!

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Delefors 1:2 (trådstartaren)

#1 » 12:47:53, 09-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillägg - efter att jag demonterat båda axlarna kan jag konstatera att krympringarna på båda sidorna rört sig inåt cirka 5 mm var :uupps:
Och att krympringen nött ett spår i infräsningen för packboxen på den sida där jag demonterade lagret senast. Att krympringarna flyttar sig förklarar ju att lagren glappar - men hur kommer det sig att de kan flytta sig. :???:

Jag har upptäckt att min 35:a i bakaxeln läcker olja och glappar axiellt ca. 5 mm på båda sidorna =>

Bild

Bild

Är det bara att byta lager och se glad ut. :grin:

Har halvband på denna - sliter de lager i denna omfattning?

En annan fråga - jag har en 35 som är under renovering. Passade på att riva ut axlarna på den. Konstaterade då att den glappade på ena sidan, den andra sidan hade inget kännbart glapp. Men, jag kan se att axlarna på de olika traktorerna ser olika ut (längden på splinsen). Den högra axeln med långa splines sitter i en 35:a med diff.spärr. Är dessa axlar utbytbara mot varandra eller måste den med diff.spärr ha långa splines? =>

Bild
Senast redigerad av Delefors 1:2 18:17:19, 09-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
/Tomas

Goldoni (två-hjulstraktor) Jolly junior -83
FE 35 -59
MF 35-63
Användarvisningsbild
Delefors 1:2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:51, 01-11-2007
Ort: Västra Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35-63, FE 35-59, MF 35X-66, MF 135 Special-74



Turbodiesel

#2 » 12:59:15, 09-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diffspärrshylsan/kopplingen sitter skjutbar på de förlängda splinesen.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Delefors 1:2 (trådstartaren)

#3 » 13:57:48, 09-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Diffspärrshylsan/kopplingen sitter skjutbar på de förlängda splinesen.


Misstänkte det - då tolkar jag det som att axlarna inte är utbytbara mot varandra. :huh:

Det jag fortfarande undrar över är slitaget på lagren - de har ju inte gått torra på något sätt, men ändå är de så våldsamt slitna. Jag har bytt yttre och inre packboxarna (för 1 1/2 år sedan) på lagret på bilden ovan. Och på motsatts sida för 3 år sedan, då var där inget glapp. Jag tyckte jag tog stor hänsyn till rengöring och renlighet vid återmontering samt att jag använde rikligt med SKF-kullagerfett vid återmontering.

Vid demontering så var fettet svart och oljigt (nu har ju lagret spolats av oljan från vxlådan - men den är klar och fin samt att den byts regelbundet då jag använder hydrauliken ofta: lastare, kran och annat).

Är det så att lagerkonstruktionen är skit och jag skall lägga energi på an annan typ av traktor. Tråkigt i så fall, för storleken på traktor passar mig utmärkt och med halvband i skogen så är den en mycket produktiv kompis.
Senast redigerad av Delefors 1:2 13:59:26, 09-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
/Tomas

Goldoni (två-hjulstraktor) Jolly junior -83
FE 35 -59
MF 35-63
Användarvisningsbild
Delefors 1:2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:51, 01-11-2007
Ort: Västra Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35-63, FE 35-59, MF 35X-66, MF 135 Special-74

agvg

#4 » 15:01:05, 09-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denne konstruksjonen har vel vært i kontinuerlig produksjon fra krigens dager til dags dato så den er neppe dårlig.

Brukte du nye krymperinger og sjekket at alt var innen for spesifikasjon når du monterte sist?
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Delefors 1:2 (trådstartaren)

#5 » 18:23:00, 09-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:Brukte du nye krymperinger og sjekket at alt var innen for spesifikasjon når du monterte sist?


Jag använde nya krympringar och värmde samt pressade dem på plats. Och det var inget glapp när jag monterade.

Att jag gjort något fel vid återmonteringen kan ju förklara glappet på den en traktorn, men inte på den andra. Om det nu inte är så att det är väldigt svårt att göra rätt om man ska montera ny krympring. :???:
/Tomas

Goldoni (två-hjulstraktor) Jolly junior -83
FE 35 -59
MF 35-63
Användarvisningsbild
Delefors 1:2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:51, 01-11-2007
Ort: Västra Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35-63, FE 35-59, MF 35X-66, MF 135 Special-74

agvg

#6 » 19:44:52, 09-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hørtes jo veldig korrekt ut, har ikke hørt at det skal være noen spesielle problemer med dette.

Som sagt har samme konstruksjon blitt brukt i årtier, eneste jeg kan tenke meg er at indieren som dreide krymperingene hadde en dårlig dag, eller kjøpte du orginal MF?

synes kvaliteten på endel ettermarkedsdeler begynner og bli vel skral.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tom N och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se