Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Väldigt svårstartad Antonio Carraro Tigre Trac 3000 HST!

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Turbodiesel

#16 » 11:20:32, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF 35:an har väl bara ETT glödstift (thermostart) i insuget som EXTRA starthjälp, eller?


Jämför du helt olika motortyper kommer du aldrig finna logiken :???:


Perkins är bara fabrikatet, det säger inte mycket om konstruktionen..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



johannaj (trådstartaren)

#17 » 11:30:11, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan absolut vara så. Vet faktiskt inte hur förvärmningen fungerar på en gammal MF35:a. Den har som sagt slutat fungera långt innan min tid och aldrig blivit fixad!

Jaja, bara att masa sig ut och försöka få ordning på Carraro-eländet då!

Märks det att jag hatar vara i garaget och mecka med saker, eller jag döljer det väl...;)
Användarvisningsbild
johannaj
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:20, 13-05-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Antonio Carraro TTR 3000 HST, 1995 års modell, Serie 16.

Eurocopter EC135.

dimorep

#18 » 11:07:02, 15-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

johannaj skrev:Men om motorn går fint, när den väl är igång, kan ett bränslefilter ändå vara så pass igensatt, att den blir svårstartad?

Nä, genomflödet i sig genom filterna bör inte kunna påverka startförmågan negativt om det är så pass att det räcker till när motorn väl är igång.

Var två andra anl. till varför jag skev så och det utifrån detta som du skrev innan: :wink:
..den körts av många olika förare som alla endast verkar "ha kört" traktorn, d v s struntat i all omvårdnad.

1. Inget ovanligt att det "tjuvluftar" vid tätningarna till filtren, tex pga uttorkning och/eller felaktigt montage.

2. Misstänker man att maskinen inte blivit servad (tex filterbyte / rengörning av skit / vatten -avskiljare) enligt rek. så är det all ide att göra det direkt, speciellt om där redan är misstankar om fel på bränslesidan.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

johannaj (trådstartaren)

#19 » 12:29:44, 15-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimorep, du har så rätt!

Kan även berätta att jag undersökt glödstiften nu. Två av tre var trasiga! -Dåliga odds att starta på ett stift, antar jag... :eek:
Användarvisningsbild
johannaj
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:20, 13-05-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Antonio Carraro TTR 3000 HST, 1995 års modell, Serie 16.

Eurocopter EC135.

The_lawnmover

#20 » 17:29:19, 15-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen är perkins a3.152 vilket sitter i MF 35 ingen förkammar diesel utan en virvelkammar diesel alltså den har en förkammare men sprutar två dimmor med diesel en ner till kolvtoppen och en in i förkammarn sen när den går trycker kompressionen upp dimman och allt antänds i förkammarn så så funkar det på dom :smile:
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165

Turbodiesel

#21 » 17:40:28, 15-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan det vara..

Dock är "förkammarens" förbindelsekanal på A3.152:an kraftigt tilltagen, varför den uppför sig mer som en direktinsprutad motor, även beträffande kallstart.


En äkta förkammarmotor kräver mycket av sina glödstift.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

johannaj (trådstartaren)

#22 » 00:19:43, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

The_lawnmover skrev:sen är perkins a3.152 vilket sitter i MF 35 ingen förkammar diesel utan en virvelkammar diesel alltså den har en förkammare men sprutar två dimmor med diesel en ner till kolvtoppen och en in i förkammarn sen när den går trycker kompressionen upp dimman och allt antänds i förkammarn så så funkar det på dom :smile:


Ja, det var därför jag tyckte det var konstigt att Carraro:n inte ville starta. MF35:an startar ju i alla väder, utan förvärmning...

-Men då har jag förklaringen, Tack! :)

Får förresten nya glödstift till den om några timmar. Återkommer hur det gick! :)

/Johanna
Användarvisningsbild
johannaj
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:20, 13-05-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Antonio Carraro TTR 3000 HST, 1995 års modell, Serie 16.

Eurocopter EC135.

johannaj (trådstartaren)

#23 » 17:18:15, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten update här...

Köpte som sagt nya glödstift och monterade. Har ännu inte fått det nya bränslefiltret, så glödstiften är således ännu den ända förändringen.

Hur det gick? -Motorn startade DIREKT efter glödningen! Den hann inte ens gått ett varv, förren den hoppade igång!!! :) Och vilken fin gång sen...

Hade absolut INGEN ANING om att glödstiften var så avgörande även vid så pass många plusgrader som vi har nu, ca 20 grader!

Tack alla för er tid! :)

-Nu återstår det att hitta ett oljeläckage som har med min andra tråd att göra "Min traktor delar sig..."

/Johanna
Senast redigerad av johannaj 17:19:39, 16-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
johannaj
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:20, 13-05-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Antonio Carraro TTR 3000 HST, 1995 års modell, Serie 16.

Eurocopter EC135.

cekstam

#24 » 12:32:59, 17-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uhhh, men vart är bilderna på den stora maskinen? Eurocopter EC135? Har du den privat eller används den till något yrkesmässigt?

-ekstam
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fredrik S, Google Adsense [Bot] och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se