Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trasig bränsleslang Valmet 455

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

leif.eliasson (trådstartaren)

#16 » 09:38:05, 20-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte alla tre slangar och nu läcker det inget. Jag kan inte se något annat skäl än slangarna eller eventuellt själva banjokopplingarna.
/Leif
leif.eliasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:11, 24-03-2010
Ort: Västra Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455-4
Volvo Krabat



nixs

#17 » 10:12:12, 20-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, under hytten går bara slangar till och från tankarmaturen. Sugledning, retur och luftning. Var läcker det på din?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Osaka

#18 » 10:39:07, 20-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för slags slang är bra egentligen. Bytte på gräsklipparen för fem år sedan. Använde vanlig svart bränsleslang men de 'r helt sönderspruckna och fick byta i år igen.
På en traktor bytte jag för tre år sedan. Såg noga till att jag fick en som skulle klara diesel. I våras fick jag problem med stopp och visst hade slangen släppt ifrån sig gojs och satt igen matarpumpen.

Har en annan traktor med genomskinlig plastslang. De är lite hårda men annars inget problem.

De svarta slangarna ser rejäla ut men är det bara skräp egentligen?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

MariaLövgren

#19 » 10:40:47, 20-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är osäker var läckaget kommer från, det droppar bara under hytten efter körning. Har bytt två slangar sug och retur. Kan diesel droppande efter körning komma från något annat än bränsleslangarna under hytten ? Bränslefiltret och anslutningen vid pumpen är torra. Återstår bara anslutningen under hytten ?
MariaLövgren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:34, 16-07-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 355

dimorep

#20 » 11:30:16, 20-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:Vad för slags slang är bra egentligen.
.....
De svarta slangarna ser rejäla ut men är det bara skräp egentligen?

Min erfarenhet är att alla "de lite dyrare slangarna" från de kända tillv. är bra (de som AMAB och Slangspecialisten säljer är ok) och "de billiga" mer eller mindre bara skräp..

Vad som är viktigt är att rätt slangtyp väljs, lätt att glömma bort att den måste tåla RME-inblandning också, samt hur värmetålig den måste vara. Blir ofta varmare runt en motor än vad en "vanlig bränsleslang" långvarit klarar av och då åldras den på förtid (spricker)!

Alla gummidetaljer mår bra av att skyddas från direkt solljus, så livslängden på "synliga slangbitarna" kan förlängas rejält om de läggs i en slangstrumpa.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#21 » 14:08:43, 20-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat den som går upp på torpedväggen inne i motorrummet?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MariaLövgren

#22 » 19:07:20, 20-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ommontering av slangar under hytten samt byte av kopparbrickor + rengörning fick vi tätt :grin: . Tack för tipsen :buga: !! Nu blir det till att fira en stund :bira:
MariaLövgren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:34, 16-07-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 355

Bjorn.Lundsten

#23 » 16:50:38, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här ÄR ju en gammal tråd men eftersom jag har precis samma problem på min Valmet 305 så tänkte jag kapa den ändå.

Ska byta alla tre bränsleslangarna till tank pga läckage och eftersom det inte finns som specifik reservdel på oie så undrar jag: vilket tryck ska slangarna tåla? Eller helt enkelt: jag bryr mig inte om vad det kostar, vad ska jag köpa?

Och när vi ändå är igång med sådana frågor; är det någon som vet var man får tag på gummipucken som sitter som tätning på svänghjulskåpan?
Senast redigerad av Bjorn.Lundsten 19:37:15, 23-01-2022, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

bonnen513

#24 » 18:57:56, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

År väl inte direkt nåt tryck i nån och skulle det vara nån mellan matarpump o filter så är det max 2 bar (tror det är rör där). Viktigare att den tål bränslet

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

InläggDetta inlägg har raderats av micke holmberg den 01:08:10, 24-01-2022.

gedholm

#26 » 11:37:28, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

när du byter bränsleslangarna kolla banjokopplingarna fastnar lätt skit i sugröret och i övergången mellan slang och banjokoppling

1 person gillar det här inlägget.
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

Happazappa

#27 » 12:21:40, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hoppar på tråden. Ska också byta fuktande bränsleslangar på en 455:a. Har inte traktorn där jag är nu och tänkte köpa/beställa lite bättre sort som tål biodiesel om man skulle råkas tanka det. Någon som kommer ihåg vilken innerdiameter det ska vara för att passa på banjokopplingarna? Och hur många meter som behövs ungefär?
/Emil
Happazappa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:46, 26-09-2012
Ort: Norrbotten Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se