Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trasig bränsleslang Valmet 455

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

leif.eliasson (trådstartaren)

#1 » 18:06:50, 18-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej
Har med stor behållning läst många inlägg på olika fora men nu har jag ett problem som jag behöver hjälp med.
Upptäckte idag att traktorn läckte bränsle, kunde sedan lokalisera läckaget till en av bränsleslangarna som måste bytas. Problemet är bara att slangen som går mot bränsletanken försvinner under hytten.
Finns det någon lucka under mattorna eller måste man lyfta hytten för att komma åt.
Det finns en tidigare reparation där man gjort det enkelt för sig men jag skulle vilja göra en ordentlig reparation både av läckande slang och tidigare reparation.
Bild
leif.eliasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:11, 24-03-2010
Ort: Västra Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455-4
Volvo Krabat



nixs

#2 » 10:10:45, 19-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde sitta en lucka under golvmattan, gör så på svärfars 355. Mattan kan vara besvärlig att får bort men inget rocketsience. Ta bort alla tygomspunna slangar! Det är ett otyg, och stålomspunnen slang på bränslesidan är förbjudet.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

leif.eliasson (trådstartaren)

#3 » 17:41:34, 19-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset
Luckan återfunnen, nu är det bara resten kvar.

Bild
Bild

Hälsn/Leif
leif.eliasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:11, 24-03-2010
Ort: Västra Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455-4
Volvo Krabat

Martin.Eriksson

#4 » 17:51:55, 19-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför får de inte vara stålomspunnen slangbränsle?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

leif.eliasson (trådstartaren)

#5 » 18:18:34, 19-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag hört är att det kan vara svårt att se var det läcker men i mitt fall var det enkelt. Vid gaspådrag sprutade det ur slangen.
/Leif
leif.eliasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:11, 24-03-2010
Ort: Västra Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455-4
Volvo Krabat

bert

#6 » 18:19:36, 19-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är stålspunnen gummislang så är risken att när det blir gammal att trådar från stålstrumpan tränger igenom gummit och gör hål utan att det märks men dom blir tillräckligt stora för att du skall få problem med att du får luft i bränslesystemet
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

dimorep

#7 » 18:40:02, 19-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nixs menade inte att det var typ "olagligt" att ha metallomsp. slang till bränslet...
Mera att det är klart olämpligt att använda sig av den slangtypen där då det bara skapar problem, då metallhöljet har en benägenhet till att gnaga upp innerslangen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Martin.Eriksson

#8 » 18:53:51, 19-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, ja tänkte på att de satt två sånna slangbitar på lastbilen min förut men dom har ja tagit bort nu för dom läkte.. :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

nixs

#9 » 18:56:44, 19-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer om man får ett elektriskt överslag mot en sådan slang? Och om den råkar läcka lite grand?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#10 » 19:41:40, 19-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska de inte vara ett rejält överslag om man ska tända diesel?
så jätte lätt tänt är ju inte diesel ändå..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

leif.eliasson (trådstartaren)

#11 » 16:03:50, 24-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej
Nu är slangarna bytta (en i taget) men jag har en fundering. En slang var tidigare lagad och jag har börjat fundera på om slangarna sitter rätt.

Bild

Slang nr 1 är inget problem. Slang nr 2 sitter på banjo med långt rör till botten på tanken. Slang nr 3 sitter på banjo med kort rör i toppen på tanken.
Om jag förstår saken rätt sitter slang nr 2 på retur från pumpen och slang nr 3 på rör till kallstarten.

Bild

Borde inte slangarna skiftas så att kallstarten tar bränsle från botten av tanken och returen från pumpen mynna i toppen på slangen?

Förstår ni vad jag menar och är jag ute och cyklar?

/Leif
leif.eliasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:11, 24-03-2010
Ort: Västra Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455-4
Volvo Krabat

Turbodiesel

#12 » 16:14:03, 24-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret från kallstartburken till bränsletanken är retur, den hålls fylld av något delflöde från övriga bränslesystemet.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nixs

#13 » 19:40:10, 24-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nummer 3 är tankluftningen.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

leif.eliasson (trådstartaren)

#14 » 09:09:38, 25-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren, då vet jag att allt är i sin ordning
leif.eliasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:11, 24-03-2010
Ort: Västra Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455-4
Volvo Krabat

MariaLövgren

#15 » 09:30:57, 20-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det, fick du stopp på läckaget? Vi har ett liknande läckage på en 355 men har inte fått tätt ännu. Kan det finnas andra källor till läckage under hytten?
MariaLövgren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:34, 16-07-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 355


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SwedEh och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se