Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

JCB Fastrac - erfarenheter? Vågar man köpa?

65 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Tommyax

#46 » 15:23:17, 27-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört mig för lite, tydligen skall det finnas några enstaka LB-reggade fastrac:s som då är laglig att köra i 70-80 km/h.
Ser inga fördelar i detta då komforten är bättre i en riktig LB, samt att skatten för LB vs Traktor är stor. de flesta Fastrac är TR-reggade 30 km/h spärrade. Några TGV finns också 50 km/h.

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.



Fredrik_

#47 » 20:42:35, 27-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad är inte "yrkesmäsigt" av det som sker under betald arbetstid...
Reglerna är kraftigt skärpta sedan några år. Många som har fått uppdatera sina lastbilar för att uppfylla dagens krav.
I stort sett alla som inte har dispens behöver HA en godkänd färdskrivare.

En väldigt enkel väg att gå för att hitta seriösa länkar till regler och tolkningar av det som gäller färdskrivare och dess användande är
via www.vdo.se >produkter>färdskrivare osv.. En leverantör som vill att produkterna ska användas på rätt sätt och fungera :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JonasBerglund

#48 » 16:24:02, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommyax skrev:Jag har hört mig för lite, tydligen skall det finnas några enstaka LB-reggade fastrac:s som då är laglig att köra i 70-80 km/h.
Ser inga fördelar i detta då komforten är bättre i en riktig LB, samt att skatten för LB vs Traktor är stor. de flesta Fastrac är TR-reggade 30 km/h spärrade. Några TGV finns också 50 km/h.

/Tommy.
Vad det gäller komforten håller jag då inte med dig, Jag har då inte åkt/kört nåt bekvämare fordon alls än en fastrac om du kör på dåliga vägar iaf. Storahjul/lågt lufttryck tar bort alla potthål och små ojämnheter man känner i personbilar o lastbilar gashydraulisk/skruvfjädring tar bort alla stora gupp man känner då man kör vanlig traktor/lastmaskin/grävlastare. Men visst det är ju mindre hytt än en lastbil ska man sova i den är ju lastbilen bättre. Men hur som helst ska man nog se den mer som ett mellanting mellan lastbil och dumper om det ska vara värt du kan ju lasta bra mycket mer än en dumper lagligt på väg och du tar dig bra mycket längre ut i terrängen motför en lastbil. TR-reggade får väl ändå gå 40 ? 30 är motorredskap klass 2 eller gamla traktorer. Det som inte är yrkesmässig trafik är väl så länge du inte transporterar nånting och tar betalt för transporten. Som jag har förstått det iaf men där är jag lite osäker kan ha blivit ändrat också. Men att tex flytta din egen maskin mellan arbetsplatserna borde inte räknas. Eller om du tex köper o säljer maskiner får du flytta dom, eller om du tex som jag har en Husbuss full med verktyg, diesel och ibland maskiner så är det inte yrkesmässig trafik när någon flyttar den även om nån av mina anställda gör det på arbetstid och trots att den är en lastbil (iaf i trafikregistret)
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

Fredrik_

#49 » 17:41:12, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en lastbil för att tex flytta din grävmaskin mellan arbetsplatser eller liknande ska den ha färdskrivare!! (Sedan 2-5 år nånting..)
Den används inom en verksamhet, =yrkesmässigt, och ska då ha.
Generösaste reglerna för ANVÄNDANDET av den är det på lättare fordon.

Lånar/hyr jag en bil med skrivare för egna privata transporter på fritiden ska jag använda skrivaren! (Kör inte ofta transporter på jobbet.)
Lite längre provkörning vid verkstadsbesök ska skrivaren användas osv..

Tycker man att reglerna är annorlunda bör man vara beredd på böterna också.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#50 » 17:44:40, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ett litet tips till intresserade är att det snurrar omkring en sådan med metsjö svanhalstrailer runt rollsbo i kungälv,tror den kommer vara där nästa vecka också.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Tommyax

#51 » 18:13:07, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två klasser traktorer 30 o 40.
De jcb som registrerats har hamnat i 30 km/h. pga att de inte har haft intyg o på att bromsar uppfyller krav för traktor 40 km/h.

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

Robban_C

#52 » 21:08:26, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var finns dom klasserna? Inte i regbeviset i alla fall.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

JonasBerglund

#53 » 02:02:51, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Har du en lastbil för att tex flytta din grävmaskin mellan arbetsplatser eller liknande ska den ha färdskrivare!! (Sedan 2-5 år nånting..)
Den används inom en verksamhet, =yrkesmässigt, och ska då ha.
Generösaste reglerna för ANVÄNDANDET av den är det på lättare fordon.

Lånar/hyr jag en bil med skrivare för egna privata transporter på fritiden ska jag använda skrivaren! (Kör inte ofta transporter på jobbet.)
Lite längre provkörning vid verkstadsbesök ska skrivaren användas osv..

Tycker man att reglerna är annorlunda bör man vara beredd på böterna också.
Som sagt var jag osäker på det men då är det som du säger ändrat på nån gång senaste åren. Men om du har en traktor för att flytta din grävmaskin då ? Om du ska vara petig så är jag ganska säker på att det blir samma sak då.

Tommyax skrev:Det finns två klasser traktorer 30 o 40.
De jcb som registrerats har hamnat i 30 km/h. pga att de inte har haft intyg o på att bromsar uppfyller krav för traktor 40 km/h.

/Tommy.
Det är väl ändå privatimporterade fastracar du pratar om då ? Kan ju fråga på gt-center men kan inte tänka mig att dom reggar dom så. Men visst det finns 2 klasser gamla traktorer får ju bara gå 30 likaså om dom inte har bromsar på alla hjul. (vilket ju iof dom flesta har löst genom att koppla in fyrhjulsdriften när man bromsar vilket funkar ganska dåligt, när det är halkigt kan ena hjulet börja snurra fel väg istället) men det är ändå godkänt. Vore ju väldigt konstigt om inte Jcb skulle bry sig om att skriva det intyget när dom verkligen har bromsar på alla fyra. Jag vet inte men det finns väl fortfarande 2hjulsdrivna traktorer att köpa som antagligen också är bara 2hjulsbromsade och alltså 30 reggade men det kan väl inte vara så aktuellt numera
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

Tommyax

#54 » 06:40:03, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag refererar till att väldigt många fastrac importerats som är äldre än -95. Då har man reggat till 30. Antagligen har man inte brytt sig om hastighet, då väldigt många ganska omgående ses köra betydligt fortare trots att de varit spärrade vid reg.
Alla traktorer efter -95 som registreras måste ha ett CoC som bekräftar att de är en 40 km/h traktor. Tidigare har det alltså gått att registrera dessa Fastrac med ett intyg från jcb på att de är spärrade och uppfyller krav enligt 40 km/h traktor.
Det är detta som är stoppat nu av transportstyrelsen.
Är det inte en dokumenterat tillverkad traktor för 40 km/h går det inte o registrera idag.
Bakgrund är att väldigt många tar bort spärrningen,,,,,,

Väldigt många 30 traktorer har omregistrerats till 40 efter -95 om de har haft dokument som intygat att bromsarna uppfyller kraven för traktor 40 km/h.

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

stegmaster

#55 » 07:54:30, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommyax skrev:Det är detta som är stoppat nu av transportstyrelsen.
Är det inte en dokumenterat tillverkad traktor för 40 km/h går det inte o registrera idag.
Bakgrund är att väldigt många tar bort spärrningen,,,,,,

/Tommy.

Det var ju några jäkla lager ni har i sverige. :uupps:
Stort sett "alla" andra lander i Europa kjör vel 50km/t ++++++, eller?
Så det bordet snart blir svårt att hitta traktorer som er tillvärkad för endast 40km/t. (möjligen Zetor och Belarus som fortfarande finns med endast 40km/t modellar.)
För era 40km/t traktorer vel egentlig traktorer som tillvärkaren tilpassar just eras marknad, så dom egentlig er 50km/t i andra lander??
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Fredrik_

#56 » 10:05:02, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:[
Men om du har en traktor för att flytta din grävmaskin då ? Om du ska vara petig så är jag ganska säker på att det blir samma sak då.

Det där har varit uppe några gånger tidigare det med..
Finns en anledning till att det är vanligare med traktor+vagn på vägbyggen mm i Danmark än i Sverige :???:

Andra regler både vad gäller regning, skattning men även körkort!!
Helt enkelt vettigare att använda LB i Sverige om man ska följa reglerna..
Dock just färdskrivare slipper du i traktorn (så länge det ÄR en traktor :mrgreen: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JonasBerglund

#57 » 16:10:02, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
JonasBerglund skrev:[
Men om du har en traktor för att flytta din grävmaskin då ? Om du ska vara petig så är jag ganska säker på att det blir samma sak då.

Det där har varit uppe några gånger tidigare det med..
Finns en anledning till att det är vanligare med traktor+vagn på vägbyggen mm i Danmark än i Sverige :???:

Andra regler både vad gäller regning, skattning men även körkort!!
Helt enkelt vettigare att använda LB i Sverige om man ska följa reglerna..
Dock just färdskrivare slipper du i traktorn (så länge det ÄR en traktor :mrgreen: )
Ok och det är du helt säker på eller ? Jag ringde och frågade på den här teknikkundtjänsten (eller vad det nu hette) som vägverket hade för 2-3 år sen och beskrev hur jag skulle använda maskinen och vad jag behövde göra för att det skulle bli helt lagligt. Dom hävdade bland annat att jag skulle behöva ha färdskrivare och följa kör o vilotidsreglerna. Men det kan ju vara lite hur man tolkar reglerna eller så är det också ändrat.
stegmaster skrev:
Tommyax skrev:Det är detta som är stoppat nu av transportstyrelsen.
Är det inte en dokumenterat tillverkad traktor för 40 km/h går det inte o registrera idag.
Bakgrund är att väldigt många tar bort spärrningen,,,,,,

/Tommy.

Det var ju några jäkla lager ni har i sverige. :uupps:
Stort sett "alla" andra lander i Europa kjör vel 50km/t ++++++, eller?
Så det bordet snart blir svårt att hitta traktorer som er tillvärkad för endast 40km/t. (möjligen Zetor och Belarus som fortfarande finns med endast 40km/t modellar.)
För era 40km/t traktorer vel egentlig traktorer som tillvärkaren tilpassar just eras marknad, så dom egentlig er 50km/t i andra lander??
Är ju inte så svårt för en maskintillverkare är ju bara att spärra varvtalet på högsta växeln/arna och intyga att den inte går fortare.
Är det en steglös kan dom ju i princip bara tejpa dit en träkloss på hastighetsväljarspaken så den inte går att skuta till full fart. Men det blir väl antagligen ännu enklare för dom att ändra i programvaran bara.
Tommyax skrev:Jag refererar till att väldigt många fastrac importerats som är äldre än -95. Då har man reggat till 30. Antagligen har man inte brytt sig om hastighet, då väldigt många ganska omgående ses köra betydligt fortare trots att de varit spärrade vid reg.
Alla traktorer efter -95 som registreras måste ha ett CoC som bekräftar att de är en 40 km/h traktor. Tidigare har det alltså gått att registrera dessa Fastrac med ett intyg från jcb på att de är spärrade och uppfyller krav enligt 40 km/h traktor.
Det är detta som är stoppat nu av transportstyrelsen.
Är det inte en dokumenterat tillverkad traktor för 40 km/h går det inte o registrera idag.
Bakgrund är att väldigt många tar bort spärrningen,,,,,,

Väldigt många 30 traktorer har omregistrerats till 40 efter -95 om de har haft dokument som intygat att bromsarna uppfyller kraven för traktor 40 km/h.

/Tommy.
Ok men då gäller det ju alltså bara riktigt gamla (äldre än 95 iaf) som normalt sett inte får gå fortare om det är nåt annat märke heller. Och dessutom gäller det privatimporterade inte svensksålda.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

scaniabest

#58 » 17:13:00, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommyax skrev:Jag refererar till att väldigt många fastrac importerats som är äldre än -95. Då har man reggat till 30. Antagligen har man inte brytt sig om hastighet, då väldigt många ganska omgående ses köra betydligt fortare trots att de varit spärrade vid reg.
Alla traktorer efter -95 som registreras måste ha ett CoC som bekräftar att de är en 40 km/h traktor. Tidigare har det alltså gått att registrera dessa Fastrac med ett intyg från jcb på att de är spärrade och uppfyller krav enligt 40 km/h traktor.
Det är detta som är stoppat nu av transportstyrelsen.
Är det inte en dokumenterat tillverkad traktor för 40 km/h går det inte o registrera idag.
Bakgrund är att väldigt många tar bort spärrningen,,,,,,

Väldigt många 30 traktorer har omregistrerats till 40 efter -95 om de har haft dokument som intygat att bromsarna uppfyller kraven för traktor 40 km/h.

/Tommy.


då kanske man skulle infört 50 km/t istället så folk inte behövde fuska med spärrarna.


stegmaster skrev:Det var ju några jäkla lager ni har i sverige. :uupps:
Stort sett "alla" andra lander i Europa kjör vel 50km/t ++++++, eller?
Så det bordet snart blir svårt att hitta traktorer som er tillvärkad för endast 40km/t. (möjligen Zetor och Belarus som fortfarande finns med endast 40km/t modellar.)
För era 40km/t traktorer vel egentlig traktorer som tillvärkaren tilpassar just eras marknad, så dom egentlig er 50km/t i andra lander??


Vad är de för krav på 50 traktorerna i norge? besiktning, skatter?
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

Tommyax

#59 » 18:45:58, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Var finns dom klasserna? Inte i regbeviset i alla fall.

När traktorn registreras anges en kod för vilken hastighet den är gjord, s.k. konstrutiv hastighet.
I regbeviset står konstruktiv hastighet.... eller möjligtvis eu-traktor på 40 traktor, har inte kollat vad som står i regbeviset faktiskt.? :roll:

Det har varit på tal om att höja till 50 km/h på traktorer, men det tar lång tid att mala igenom en sådan förändring, se bara på den ändringen som är på G gällande gränsen släp vs tungt släp. Finns väl förslag på att höja till 4200kg eller liknande?

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

dimorep

#60 » 19:17:53, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ser till förhållandet hur många traktorer som det är som används helt och hållet till "icke lantbrukskörning" (där det är motiverat med högre hastigheter) och de som utför "riktig traktorsyssla" så är det nog inte så stor eftefrågan på högre toppfart, om det är något som fördyrar / försvårar eller ställer högre krav!
Sen är många av de obromsade bogserade redskapen bara godk. för 20 km/h (även helt nya) och många av de äldre "oklassade" bör inte framföras fortare än 30 km/h heller. Många däckredskap som gick varma (och sprängdes) redan när traktorerna började gå upp mot 40 km/h... Däck som är konstruerade för högre hastigheter är inte bra i teräng, är de stabila på väg så blir de för hårda i fält, rullar de lätt på väg så drar de dåligt utanför den också.

Med högre krav, klassningar (färdskrivare, bes, drag/kopplingar) och ökade kostnader (skatt vägavg, förs.) så kommer de riktiga lastbilarna att bli mera attraktiva i stället.
Det enda som då talar för "höghastighetstraktorer" jämfört med lastbilar är dess terängförmåga och lite bredare anv.område.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Krupp och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se