det finns att läsa på bland annat vägverket och svensk maskinprovnings internetsidor, dock är publikationerna svårtolkade. Ett av företagen jag kör för hade tankar att hänga en
vagn bakom en jcb och köra 50, för maskintransport, schaktmassor och liknande.
efter mycket läsande och mejl från vv och smp så kom det fram till att det inte gick. bifogar ett stycke ur ett mejl från vv.
"Man måste skilja på fordonsslagen
traktor och motorredskap. En traktor är per definition ett fordon avsett att dra annat fordon eller tillkopplad utrustning, medan ett motorreskap måste ha en fast monterad arbetsutrusning och utföra en arbetsuppgift ( lyfta, gräva o s v ) Alla traktorer måste vara registrerade i bilregistret, medan motorredskap inte behöver vara registrerade. Detta är vad som gäller motorredskap. Till fordonsslaget motorredskap kan räknas t ex last- och grävmaskiner, mobilkranar, gaffeltruckar, trädfällningsmaskiner, skördetröskor och väghyvlar. Motorredskapet skall vara utrustat med en permanent fastsatt arbetsutrustning, avsedd att drivas med kraft från redskapet, detta kan t ex vara drivning via
kraftuttag eller ett hydraulsystem. Enbart montering av vinsch godtas inte, utan det måste vara en riktig arbetsutrustning som ska monteras, t ex gaffellyft, skogskran eller grävaggregat. Om monterad arbetsutrustning drivs från extern kraftkälla eller om arbetsutrustningen är demonterbar anses kravet som motorredskap inte vara uppfyllt Till motorredskap får endast tillkopplas släpfordon som lastas med utrustning som behövs för motorredskapets brukande ( t ex extra skopor, lyftgafflar, plogblad, drivmedel och liknande ). Redskapet får alltså INTE användas för godstransport."
en annan sak vad gäller import av traktorer från annat land så måste de registreringsbesiktigas när de kommer in i sverige och då gäller alla lagar och
regler här, dvs traktorn kan till exempel inte göra 50 km/h, den måste uppfylla buller och bromskrav.