Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Uppglappat koniskt hål styrled, Nu är det FIXAT!!!

52 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kjell.K.

#16 » 21:21:00, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittade lite till på bilden, det kanske inte är så lätt att byta som jag först tyckte, lite svårt att se vad som lossas av de tre övre skruvarna, om det är en skarv eller inte mot skölden.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

bangt skrev:allt sitter nog i ett stycke ,bultarna håller bara tappen


O.K. Ja då är det förståss betydligt krångligare. Mitt tips skulle nog vara, endå, att kolla om man kan fixa det någorlunda lätt med att byta ut delen med konan, vad grejerna kostar nytt och eventuellt gemföra det med traktorskrotar och dyligt.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Ny styrled och ny del med kona, alternativt dito begagnat. Vad jag själv tycker är att någon tusing eller två, tre extra kan nog nytt vara värt, nytt är nytt. :)
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.



Ralle (trådstartaren)

#17 » 21:50:17, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tusen, två eller tre kan jag väl lägga, men ska man byta hela huset blir det knappast bara dom pengarna!
Jag har mailat TK:s så får vi väl se vad dom säger.
Ska även ringa en gammal "meck" i morgon, som enligt uppgift tyvärr har lagt av med just meckandet.
Ska även ringa runt lite till "vilka jag nu hittar".
En granne som meckat en del skulle även titta förbi, när vet jag dock inte.

Det där med folie och loctite är ju en idé... Känns lite halvprovisoriskt, men det kanske funkar :klia:

Tackar så här långt så får vi väl se var det landar i slutändan :bira:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Fredrik Malmersjö

#18 » 22:54:42, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att hitta en passande brotch, hålet ser ju inte så uppglappat ut.
Med lite tur räcker det att brotcha, och hoppas på att konan på den nya leden är längre än vad som behövs.

Fredrik

Om den inte räcker till går det att slipa av lite matrial på spindels översida
och förstärka om det behövs på undersidan.
Användarvisningsbild
Fredrik Malmersjö
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:53, 26-11-2006
Ort: Gamleby

Daniel Medin

#19 » 00:20:50, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där brukar vara ett helt företag att få isär, under de tre bultarna sitter ett koniskt lager och en axeltapp som man måste ha en urdragare till, de brukar sitta som bara den dessutom. På undersidan ser det likadant ut.
När man fått ur tapparna med lager så åker hela drivaxeln me ut om den inte sitter med låsringar i diffklumpen. så jag skulle dra mig för att plocka loss det där.

Jag lånade en magnetborrmaskin & Brotch punktade dit lite järnbitar att sätta magneten på å få brotchen någulunda rakt mot hålet.
Nu hade vi sån tur att det att det fanns en P-ände med grövre kona till våran MF188 som satt på de senare modellerna så vi tog bara en sån i stället, kanske finns till din JD me om du har tur det är tydligen rätt vanligt.

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Ralle (trådstartaren)

#20 » 07:42:53, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik Malmersjö skrev:Försök att hitta en passande brotch, hålet ser ju inte så uppglappat ut.
Med lite tur räcker det att brotcha, och hoppas på att konan på den nya leden är längre än vad som behövs.

Näää... När jag lägger i den nya leden bottnar den mot leden, och konan glappar ändå med några millimeter.

Daniel Medin skrev:De där brukar vara ett helt företag att få isär, under de tre bultarna sitter ett koniskt lager och en axeltapp som man måste ha en urdragare till, de brukar sitta som bara den dessutom. På undersidan ser det likadant ut.
När man fått ur tapparna med lager så åker hela drivaxeln me ut om den inte sitter med låsringar i diffklumpen. så jag skulle dra mig för att plocka loss det där.

Jag lånade en magnetborrmaskin & Brotch punktade dit lite järnbitar att sätta magneten på å få brotchen någulunda rakt mot hålet.
Nu hade vi sån tur att det att det fanns en P-ände med grövre kona till våran MF188 som satt på de senare modellerna så vi tog bara en sån i stället, kanske finns till din JD me om du har tur det är tydligen rätt vanligt.

tackar för det, funderade på hur jävligt det var att få loss, hur drivaxlarna sitter osv.
Min tanke är också magnetborrmaskin om det nu blir borrning.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Ingvar

#21 » 08:40:32, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men visst måste den vara skruvad?? Ser ju exakt likadan ut som på min Ford.. Om du lossar dom tre skruvarna vid röda pilarna så tror ju jag att den blåmarkerade delen går att knacka loss?? verkar underligt annars tycker jag, och enligt Oie så sitter det ju en ZF axel på den..
Bild
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Ralle (trådstartaren)

#22 » 09:40:27, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:Men visst måste den vara skruvad?? Ser ju exakt likadan ut som på min Ford.. Om du lossar dom tre skruvarna vid röda pilarna så tror ju jag att den blåmarkerade delen går att knacka loss?? verkar underligt annars tycker jag, och enligt Oie så sitter det ju en ZF axel på den..

Jaha... Du menar att inte hela (även underdelen) sitter ihop?
Måste kollas...
ja, det är ZF på den, jag ska åka hem på lunchen och kolla vad den heter, TK:s ville veta det för att kunna ge pris på delen.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Nä... Så här verkar det se ut:
fast detta verkara vara vänster sida

Bild
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Ingvar

#23 » 10:00:14, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det ser ju underligt ut..så hålet skulle vara det vid ettan då? Röd pil.. Frågan är ju vad som sitter i dom fyra hålen vid blå pilar..är det till stänkskärmarna då tro,
Bild

För dom fördjupningarna syns ju lite på ditt kort också..
Bild

Men på min sitter det där 4 styrstift som hjälp till skruvarna...
Skumt..,men jag tycker nog du ska skrapa lite i färgen där och se om du ser en antydan till skarv...
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Ralle (trådstartaren)

#24 » 10:10:31, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, dom 4 hålen är för stänkskärmar, jag har själv skruvat bort fästena pga att det ena gått av.
verkar lite bökigt att byta allt detta, enklast vore nog om man kan fixa hålet. Vi får väl se vad TK ska ha för ett begagnat hus...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

nixs

#25 » 12:29:58, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om man skall ta med drivaxeln ut när man tar navet i så fall. Det brukar vara ett väldigt jobb att hitta rätt i hålet när man bara har axeln. Jag skulle tro att man måste demontera navet först och få ur drivaxeln där istället för att dra den ur diffen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ba_cka

#26 » 13:19:48, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vår MF 690 så borrades hålet upp och så svarvades det en hylsa som hade rätt kona och det svetsades fast.

Har också hört om nån som klippte sönder en ölburk och satte i mellan och skruvade fast men det är nog bara en nödlösning också.
Ba_cka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:24:48, 26-03-2008

Patrik C F Eriksson

#27 » 16:49:05, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte svarva en hylsa, koniskt invändigt, cylindriskt utvändigt och slitsa den precis som en hylsa till en expanderbult. Då borde det räcka o fila upp hålet till bra passning och efterdra tills det sitter
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Ralle (trådstartaren)

#28 » 18:28:50, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idéerna sprutar, de e bra!

Svetsad hylsa har jag funderat på, ett exempel där det fungerat alltså :thumme:

Ölburken kan ha praktiserats här tidigare då jag hittade plåtbitar i hålet...
Förra ägaren, eller möjligtvis 2 ägare tillbaka, börjar bli mer och mer idiotförklarad...

Min senaste tanke var just det här men hylsa men invändig kona som tidigare nämnts, men man gängar hålet och gängar hylsan utvändigt, och så skruvar i den med loctite.
Vad tror ni om det?

Slitsad hylsa kanske inte heller är så dum!

Min stösta fundering nu är hur man lyckas borra på plats... Hur gör man det? Hålet måste vara minst 30 mm, antagligen nån mm till, då hålet nu är ca 30 på det bredaste stället.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

nixs

#29 » 20:25:40, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slitsad hylsa så kan du ju ha lite ojämnheter kvar. Kör ur med en geting och roterande fil? Så får du inte helt runt men bra nära?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Daniel Medin

#30 » 21:07:45, 20-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnetborraren va vi ju överes om :smile:

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se