Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Uppglappat koniskt hål styrled, Nu är det FIXAT!!!

52 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ralle (trådstartaren)

#1 » 00:03:21, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålet som styrleden sitter i ute vid hjuled är ovalt sen tidigare ägaren klantat sig lite, men nu är koniska pinnen på leden av, traktorn obrukbar och jag har ingen lust att sätta dit en ny styrled innan hålet är fixat!
Vad gör man?
Jag har hört om att svetsa och borra med konisk borr, borra upp ett cylindriskt hål och göra en bussning, men jag vet inte om det finns gods till det, eller kemisk metall, håller det?
Förslag, den måste liksom igång...
Och jag har ingen lust att skruva bort grejerna då det verkar vara hela planetväxeln som behöver bort då!
Senast redigerad av Ralle 09:56:54, 31-10-2008, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor



Robban_C

#2 » 09:27:50, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemisk metall låter inte som någon vidare lösning i mina öron. Möjligen som en tillfällig nödlösning.

Borra med konisk borr låter som en hypotetisk lösning, vem har såna? Och vad får man för yta invändigt? Det måste ju vara en fin och korrekt yta för att konan ska nypa ordentligt.
Dessutom finns nog risken att man vid svetsning får lokala hårdheter som omöjliggör borrning. Men det kanske man kan lösa genom att glödga efter svetsning så hårdheterna (förhoppningsvis) går ur.

Jag skulle nog börja kolla om det finns plats för en bussning. En sån kan man rätt enkelt svarva med rätt kona och allting. Fastsättes genom svetsning, detta förutsätter att materialet är svetsbart men det där borde väl vara nån form av gjutet eller smitt stål som är svetsbart?

Men kan möjligen tänka sig följande variant på fastsättning:
Borra och brotscha hålet. Brotschningen behöver inte vara på mått, det är bara fär att få en fin yta invändigt.
Svarva en bussning med utvändig fläns på samma sida som styrleden sitter. Ytterdiameten på bussningen ska vara svag presspassning mot hålet i styrarmen. Längden på bussningen ska vara sådan att den inte riktigt når igenom styrspindeln.
Bussningen monteras med Loctite 638 eller liknade starkt medel för cylindrisk montering.
Svarva även en bricka som du sätter under muttern till styrleden. Brickan ska vara så kraftig att den inte deformeras vid åtdragning. Eventuellt ska den vara ursvarvad på ena sidan med samma dia som bussningen för att säkerställa att brickan aldrig kan komma att vila mot bussningen.
Med den här lösningen så kommer Loctite att hålla fast bussningen så den inte kan röra sig mot styrspindeln och styrledens mutter och den hemsvarvade bussningen kommer också att hålla fast bussningen.
Gick det där att förstå utan bild? :klia: :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#3 » 10:08:30, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter inte styrarmen skruvad uppepå planetväxeln? Så du åtminstone kan ta loss den, då blir ju allt lite lättare, och eventuellt kan du ju få tag på en begagnad. Att hela klumpen skulle vara en enhet tycker jag låter lite osannolikt..? Bild?? :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#4 » 10:29:49, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den skruvad så röstar jag också för byte, definitivt!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Daniel Medin

#5 » 11:16:59, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Kemisk metall funkar ett tag om det är akut, höll ett helt höstbruk för oss sen leta vi upp en grövre p-ände som passa på styrstaget men hade grövre kona så brotcha vi upp hålet.

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Ralle (trådstartaren)

#6 » 17:36:27, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, den är tyvärr inte skruvad.
Och kemisk metall känns ju inte bra...
Lutar åt det där med bussning, men det får ju inte bli nån grov sak, för man kan ju inte borra styrarmen för mycket, då blir det ju inte mycket gods kvar där.
Kanske skulle försöka med en bussning som har ytterdiameter som hålet där det är som störst, och sen brotcha hålet så bussningen går i.
Bussningen behöver väl inte vara så grov för att hålla när den väl är på plats, eller?

Så här ser det ut (ursäkta fettsörjan)
Bild
Bild

Hålet
Bild
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C

#7 » 18:52:50, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:... Bussningen behöver väl inte vara så grov för att hålla när den väl är på plats, eller? ...
Helt riktigt. Nån enstaka mm större än konans största dia borde räcka.

Annars är ju Daniels förslag om en styrled med större kona alldeles ypperligt.
Men din styrled ser ut att ha en knäck, ska dom ha det? I såna fall kan det nog bli värre att hitta en som passar.
Det kräver ju den där koniska brotschen som säkert inte så billig men det får man kanske acceptera.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ralle (trådstartaren)

#8 » 19:24:09, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, den ska ha en knäck...

Funderar på att ringa runt lite till traktorfirmor, kanske Odal Maskin...
Är såna svindyra att ta ut och titta på det?
Det kan väl inte vara första med detta problem?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C

#9 » 19:39:13, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att dom tar 5-600:- ex moms per timme.
Det kanske var 525 som dom tog här? :klia:
Eller nåt sånt.

Kan det vara ett alternativ att du river loss styrleden, åker in med den till din handlare och sen förklarar problemet. Dom kanske har en bra lösning och/eller en annan styrled.
Men det var ju det där med knäcken förstås.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#10 » 20:32:40, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det inte kunna gå att lägga en bandfolie, alltså ett sådant tunt mässingsband eller liknande som man har när man riktar upp saker i svarven riktigt noga. Finns ju i tjocklekar runt 01-0.4 mm och om man så att säga shimsar på halva ytan som glappar så trycker ju konan det på plats och låser hela alltet fast när du drar åt. Har gjort liknande som nödlösning på pappersbruket på en pumpaxel och det blev permanent då det inte gick sönder...
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#11 » 20:38:35, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska bra idé tror jag! :thumme:
Och om du dessutom "blandar" dessa schims med Loctite 638 så blir det nog ännu mer permanent!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#12 » 20:47:14, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte samma som Nix skrev, fast med glödgad kopparplåt.
Värm upp kopparplåten, doppa i kallvatten.
Blir mjuk o formbar, hårdnar efter hammring. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hymax

#13 » 20:49:38, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade provat med Loctite Quickmetal (kemisk metall) och en ny styrled.Gör man ordentligt rent och låter det härda ordentligt så blir det väldigt starkt. Om det håller har du sparat både tid och pengar.

Om det inte håller brotcha upp hålet med konisk brotch. Hör med mekaniska verkstäder om dom har en brotch du kan få låna. Forma sen till en plåt som distans i hålet och dra ihop det med Loctite cylindrisk fastsättning.Det borde bli lika bra som nytt.
Att ta ut en traktorfirma tror jag inte på, dom vill väl bara montera dit ett nytt spindelhus.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Kjell.K.

#14 » 21:11:17, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag ser rätt så sitter väl spindelhuset med konan med tre skruvar, vad kostar ett sånt? Det ser väldigt smidigt ut att byta, eller ser jag i "syne"? :klia:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

bangt

#15 » 21:13:14, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

allt sitter nog i ett stycke ,bultarna håller bara tappen
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se