Kemisk metall låter inte som någon vidare lösning i mina öron. Möjligen som en tillfällig nödlösning.
Borra med
konisk borr låter som en hypotetisk lösning, vem har såna? Och vad får man för yta invändigt? Det måste ju vara en fin och korrekt yta för att konan ska nypa ordentligt.
Dessutom finns nog risken att man vid svetsning får lokala hårdheter som omöjliggör borrning. Men det kanske man kan lösa genom att glödga efter svetsning så hårdheterna (förhoppningsvis) går ur.
Jag skulle nog börja kolla om det finns plats för en
bussning. En sån kan man rätt enkelt svarva med rätt
kona och allting. Fastsättes genom svetsning, detta förutsätter att materialet är svetsbart men det där borde väl vara nån form av gjutet eller smitt stål som är svetsbart?
Men kan möjligen tänka sig följande variant på fastsättning:
Borra och brotscha hålet. Brotschningen behöver inte vara på mått, det är bara fär att få en fin yta invändigt.
Svarva en bussning med utvändig fläns på samma sida som styrleden sitter. Ytterdiameten på bussningen ska vara svag presspassning mot hålet i styrarmen. Längden på bussningen ska vara sådan att den inte riktigt når igenom styrspindeln.
Bussningen monteras med Loctite 638 eller liknade starkt medel för
cylindrisk montering.
Svarva även en
bricka som du sätter under muttern till styrleden. Brickan ska vara så kraftig att den inte deformeras vid åtdragning. Eventuellt ska den vara ursvarvad på ena sidan med samma dia som bussningen för att säkerställa att brickan aldrig kan komma att vila mot bussningen.
Med den här lösningen så kommer Loctite att hålla fast bussningen så den inte kan röra sig mot styrspindeln och styrledens
mutter och den hemsvarvade bussningen kommer också att hålla fast bussningen.
Gick det där att förstå utan bild?