Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bromslänkage BM Victor - LÖST!

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ralle (trådstartaren)

#1 » 10:53:16, 16-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har länge haft problem med vänsterbromsen på min Victor, att den kärvar och man får dra upp pedalen efter man har tryckt på den.
Jag har nu lokaliserat felet till en axel som går genom traktorkroppen som kärvar. Ordentligt också!
Nån som vet hur denna är lagrad, om den går genom växellådan eller bara sitter i godset i ett eget hål, osv? Hur sitter den?
Tips om hur man kan få denna att röra sig igen UTAN att demontera halva (eller hela) traktorn?
Det går nämligen inte att få ut den då det sitter annat i vägen, jag får inte ens loss armarna som sitter på splines på axeln helt innan det tar emot.

Jag har inte kommit längre än att hittat felet och lossat allt annat, inklusine armarna på splinesen, bara jag får tid så ska jag titta mer, men det vore kul att ha lite tips tills dess...
Jag antar att det ser lika ut på Volvo T20 serie.
Senast redigerad av Ralle 12:14:19, 01-01-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor



Ralle (trådstartaren)

#2 » 14:39:43, 07-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

har nu roat mig att smörja så gott man kommer åt med rostolja, rört på det så gott det går under en tid.
Liten förbättring, men inte stor!

Bilder på detta om nån undrar vad det är:

Bild
Höger sida

Bild
Vänster sida

Bild
Vänster sida

Om man nu skulle rensa runt om så det går att få ur axeln, är det nån som vet hur den sitter?
Jag hittar inga låsringar eller sånt...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Kjell.K.

#3 » 18:08:38, 08-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade följande text på ett ställe.

Att komma åt bromsarna är enkelt men tungt. Slutväxeln väger minst 100 kg, motorlyft eller likande rekommenderas. Beläggen på victor är sällan nedslitna däremot brukat bakaxeln och dörmed bromsarna vara fulla med fett som måste tvättas ur. Anledningen till att dina bromsar fastnar är att de är så pass nedslitna att excentern som påverkar bromsarna måste vridas i så stor vinkel att den kilar fast. detta åtgärdas genom att lägga in brickor mellan brombackarna och bromsbackarnas härdade klackar. Dessa klackar kan sitta mycket hårt fast, men de brukar gå att få loss. Rätt justerade bromsar på viktor ska ha endast 10 - 12 mm spel vid pedalen. Vet ej om Lantmännen har nya belägg, omliming är dock alltid möjligt. Glöm inte att olja in den inre axeltätningen innan montage av slutväxeln.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Ralle (trådstartaren)

#4 » 19:14:06, 08-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok... tackar!
Tyvärr hjälper ju inte det nåt då det inte är själva bromsarna som krånglar.
Möjligtvis om jag blir tvungen att ta loss en slutväxel för att få ur axeln, men jag hoppas att jag slipper det :???:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Kjell.K.

#5 » 19:44:30, 08-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstått saken rätt så hade inte den personen heller problem med själva bromsarna. Det var också en Victor och felet lät lika som ditt ungefär, att pedalen fastnade, eller någonting i den stilen. Nu vet jag inte riktigt om det var samma fel och exakt hur det tädde sig på hans traktor vet jag inte heller. Men det "lät" som samma fel.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Ralle (trådstartaren)

#6 » 21:42:13, 08-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja... Låter ju faktiskt så...
Dock har detta inget med excentern att göra...
Var hittade du det där?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Ralle (trådstartaren)

#7 » 12:13:45, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som helst så fungerar nu bromsarna!
Jag har under ett antal veckors tid sprutat 5-56 och wd40 på axeln, och vridit på den då och då, och den har gått lättare och lättare.
I går (på självaste nyårsafton) satte jag ihop grejerna igen, och pedalen gick tillbaka så när som på de sista 5 millimetrarna.
En liten extra returfjäder så gick den tillbaka helt.

Så nu är det väl bara att fortsätta smörja och köra med grejerna :grin:

En liten offtopic är att när jag monterat allt sa jag till svärfar, som höll på med lite annat där ute i logen, att nu är det bara provkörning kvar, om den startar.
Han sa att det är väl inte så stor chans att den där 50 år gamla maskinen startar i 5 minus efter att ha stått i ett antal veckor...

Han blev imponerad när den hoppade igång på typ halvsekunden på ett segt batteri...

Svenskarna kunde bygga grejer på 50-talet!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mrhasseman och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se