Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 400 bränslepump

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

roger82 (trådstartaren)

#1 » 23:07:33, 15-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har idag varit iväg och grejat med en BM 400 som inte startar. Den ägdes av min morfar och har körts blygsamt de senaste åren och knappt gått alls på senaste tiden. De gånger jag har varit där har jag oftast fått lossa på ett spridarrör och köra fram diesel och sedan har den fungerat.

Idag kom inget bränsle alls. Provade att köra hela luftningsproceduren enl vst. handboken. Får fram diesel perfekt både vid filtrena och vid de 2 skruvarna på pumpen. (har luftat ur x antal gånger nu så luft ska inte finnas. När jag nu lossar ett rör vid spridaren/spridarna så kommer ingenting, inte en droppe!

Har testat olika lägen på gasreglaget och har vridit stoppreglaget fram och tillbaka men faktum kvarstår: Det går inte att få fram diesel till spridarna.

Frågan är ju då, vad kan ha hänt? Har för mig att jag läst om att stoppen kan fastna (under locket) men minns ej var. Om luften är ute ur pumpen så borde väl något komma fram?

Problemet har kommit krypande nu och det känns som att problemet blivit värre med tiden eftersom den står så mycket.

Den finns 14 mil bort så jag är ju inte där varje dag och har tyvärr inget att dra igång den med heller så jag är tacksam för ideer tills nästa gång jag ska dit!

Mvh RK
Det du inte gör idag får du inte gjort imorgon heller!
roger82
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:44, 14-06-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 680 DTH
Volvo BM 350 Boxer
Volvo BM 2200
Rottne Blondin 750
Ferguson TED
Valmet 405
Volvo Bm 400 Buster
Ferguson FE 35
Hymas 474
Ferguson 550



Thomas Frisk

#2 » 17:16:41, 16-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr verkar det som om rotoraxeln knäppt av, åtminstone får man den uppfattningen på din beskrivning. Ett icke ovanligt fel. Det lutar nog åt att plocka loss pumpen för service.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

roger82 (trådstartaren)

#3 » 08:26:09, 17-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de börjar ju kännas som att det inte driver, får väl demontera pumpen och undersöka den närmare.

Vi funderar på att testa en ny då priserna är rätt humana på dom och kvalitet vet man ju aldrig.. Har ju fler perkins maskiner så nånstans kan den ju komma till användning :mrgreen:

Ska se om jag kan fixa lite bilder på nyförvärvet!
Det du inte gör idag får du inte gjort imorgon heller!
roger82
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:44, 14-06-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 680 DTH
Volvo BM 350 Boxer
Volvo BM 2200
Rottne Blondin 750
Ferguson TED
Valmet 405
Volvo Bm 400 Buster
Ferguson FE 35
Hymas 474
Ferguson 550

LeifAndersson

#4 » 08:53:55, 17-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppa över de "nya"ersättningspumparna, skapar mer problem än de löser. Kommer att bli kortlivad om den öht. funkar när den kommer på plats. Reparera originalpumpen, då kommer det att funka i många år. :thumme:
En BRA ny pump skulle kosta mer, där får man verkligen vad man betalar för. Eller snarare inte, då skulle de flesta pumpkopiorna vara gratis! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se