Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Grålle: packningar till oljefilter - VAR?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Lotta E (trådstartaren)

#1 » 18:29:49, 17-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Det följer med två packningar/gummiringar i förp. med nytt oljefilter till Grålle. Kan någon vara snäll och beskriva för mig exakt var dessa ska sitta. Jag har inte sett några som jag tycker motsvarar dessa när jag lossade gamla filtret. Mot hållarens kant? Mot brickan inuti? Har en TEA från ungefär 1950, lutande oljefilter.

Klurade lite över bilden i verkstadshandboken. Den ena måste vara = joint ring 14, som ska täta överkanten på "plåtburken" 1, när allt sätts fast.

Det centrala för filtreringsfunktionen är att brickorna 21 resp. 17 trycker åt mot filtret så oljan inte kan gå någon annan väg än igenom, vilket åstadkoms med hjälp av fjädern som sitter i botten av behållaren. (Och alla de andra delarna ser inte jag när det bara är filtret som bys.) Hänger med nu, men den andra gummiringen?

Aha! Den är ifall man har den vertikala typen som behöver en packning i botten av behållaren också! :idee3: Har jag rätt?

Har kanske svarat på min egen fråga under tiden jag har skrivit. Tänk att det går bättre när man har någon att diskutera med. :shake_hands: Postar ändå inlägget så att någon kan protestera om jag har fel.

Tilläggsfråga: Visst funkar Biltemas "klipp själv"-packning i "fiber-papper" för att hålla oljepluggen tät?
(Nybörjare under upplärning)

/Lotta
Lotta E
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:17, 30-01-2013
Ort: Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA20 (bensin) 1953
Volvo 240 kombi -93 classic



Norpan

#2 » 19:05:19, 17-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lotta E skrev:Tilläggsfråga: Visst funkar Biltemas "klipp själv"-packning i "fiber-papper" för att hålla oljepluggen tät?
(Nybörjare under upplärning)

/Lotta


En koppar eller aluminiumbricka brukar det vara, säger jag utan att veta hur det ser ut på en Grålle.
Biltema har såna åxå i vilket fall.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Lars-Peter D

#3 » 20:53:32, 17-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora gummitätningen sitter i spåret i huset som blir kvar på motor när "burk med filter" avlägsnas. Kan tas bort med vass skruvmejsel.

Bult monterad genom "burk" undeifrån uppåt, gängad i filterhuset,brukar ha en tätning mellan: Burk och "brickan" på bult. Är inte säker, om där ska sitta o-ring eller kopparbricka, men håller för koppar?
Om bult går uppifrån genom filterhuset och är gängad i "burken", sitter en aluminium/eller kopparbricka mellan bult och hus, vill jag minnas.

Om filter är tillbehör, kan ofta tätningar för flera olika filterhus finnas. Antal/mod. varierar.

Oljeplugg Grålle, är inte den konisk? Om oljeplugg konisk, fungerar den som en kil. Bör dras ganska lätt, annars risk att tråg spricker. Finns ingen tätning, koniciteten tätar.

Om oljeplugg med fals: enligt föreg. Inlägg. Koppar el Alu. Fiber skjuvas/mosas ofta sönder när bult dras fast.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lotta E (trådstartaren)

#4 » 08:11:54, 18-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska leta efter kvarvarande packning i huset enl. anvisn. och rensa före återmontering. Och kolla att det inte är något mer som behöver bytas uppe vid bulten. Men blir inte idag.

Pluggen har fals, men inte så stor, ca 5 mm, räknas det?
Grejen är att den läckte ganska rejält, vilket var orsak att påbörja projektet. I tidigare tråd om läckande plugg har Ludwig en fin fiberpackning på den. Jag tänkte mest om det bör vara en rejälare av bättre kvalitet än klipp-självet.
Rester av hemmagjort med silicon (?) från tidigare ägare. Tänker att han hade anledning att försöka med det. Ska fråga om de har lämplig koppar e.dyl. på Mekonomen
Lotta E
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:17, 30-01-2013
Ort: Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA20 (bensin) 1953
Volvo 240 kombi -93 classic

Lars-Peter D

#5 » 10:03:41, 18-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

5mm räcker. Kolla att ytor mot varandra någorlunda plana. Finns säkert "industri" fiber brickor som håller, men koppar/alu vanligare. Är gamla kopparbrickor av tjockare modell, kan dessa glödgas och återanvändas.

Glödga=värma bricka jämnt röd, doppa genast i kallt vatten. Blir mjuk igen då.

Koppar som utsätts för press/vibrationer etc. blir hårda. (Gäller många material.)

(OM, plugg bytt från konisk till en med fals, finns INTE motsvarande yta för pluggens fals på tråget. OM plugg bytt, konisk -> falsad, finns det risk att över dragning spräckt på sidan om plugg. MEN hoppas att minnet sviker. Silicon hör inte hemma där, men finns endel som använder som nödlösning, på fel ställe.)

Bilder är tacksamt, berättar mycket. Gamla grejer är ofta "modifierade" på ett eller annat sätt, vilket kan ge huvudbry. "Ett" före demontering och "ett" efter demontering, med bitar satta i den ordning de togs bort är bra. Principen.

Lycka till. LPD
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lotta E (trådstartaren)

#6 » 22:06:01, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, lite senkommet, men av principskäl ska jag åter rapportera.

Ni har rätt båda två. Tack för bra råd och tydligt beskrivet. Nu återmonterat med utbytt tätning resp. kopparbricka.

Har dessutom bytt trasigt liggande avgasrör till nytt stående. Så sässongen har startat fint! Jag blir lite fiffigare för varje mekarövning jag gör och vågar mig på saker jag inte skulle ha provat på egen hand innan. Downloads och forum ger trygghet om det blir problem, jätteglad att jag hittade maskinisten.

/Lotta
Lotta E
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:17, 30-01-2013
Ort: Ångermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA20 (bensin) 1953
Volvo 240 kombi -93 classic

roger82

#7 » 22:31:35, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att våga på egen hand plus lite hjälp från olika håll gör att det blir roligare ju mer man klarar! Maskinisten är ett utmärkt hjälpmedel om man nu ska göra reklam... :mrgreen:
Det du inte gör idag får du inte gjort imorgon heller!
roger82
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:44, 14-06-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 680 DTH
Volvo BM 350 Boxer
Volvo BM 2200
Rottne Blondin 750
Ferguson TED
Valmet 405
Volvo Bm 400 Buster
Ferguson FE 35
Hymas 474
Ferguson 550


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Billy Axelsson, ErikKjellman och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se